ЦИФРОВІЗАЦІЯ ОСВІТИ В У КРАЇНІ: ТЕХНОЛОГІЇ ТА МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ

  • Ю.М. Сафонов Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти» Міністерства освіти і науки України https://orcid.org/0000-0001-5623-1965
  • О.П. Коротун Національний університет водного господарства та природокористування https://orcid.org/0000-0002-5628-8301
Ключові слова: цифрові технології, цифровізація, освіта, навчання, знання, навички, вміння, технології, методика

Анотація

Цифрові технології в освіті використовуються досить давно, однак, пандемія COVID-19 дала значний поштовх для їх широкого впровадження. Цифрові технології інтегруються в усі сфери життя: економіку та фінанси, охорону здоров’я, транспорт, культуру, сферу послуг. Зростання популярності інформаційних технологій легко пояснити їхньою здатністю робити життя зручнішим і простішим. Зокрема, в освітньому процесі виділяють такі переваги ІТ: підвищення залученості, мотивації та зацікавленості студентів у навчальному процесі; активізація самостійності та пізнавальної діяльності; наочність і більш цікавість подачі матеріалу; доступ до великих обсягів інформації, в тому числі поза навчальною програмою; ліквідація паперової роботи вчителів; зворотній зв'язок і спрощена комунікація між учнями, вчителями та батьками; використання дистанційних технологій і можливість навчання з будь-якої точки світу з підключенням до Інтернету; наявність численних онлайн-курсів навчання. До ключових тенденцій в освітніх технологіях останніх років відносяться: навчання впродовж життя, відкриті онлайн-курси, адаптивна освіта, інтегрований підхід, зміна ролі вчителя, дистанційне навчання, гейміфікація, передові технології навчання. Хоча цифровізація освіти пропонує численні переваги, вона також стикається з критикою та опором через занепокоєння щодо розвитку соціальних навичок, впливу на здоров’я, залежності від пристрою, скорочення робочих місць і високих витрат на впровадження. Цифровізація освіти є однією з ключових тенденцій розвитку сучасної освітньої системи, яка спрямована на покращення якості навчального процесу, доступності знань та адаптації освітніх програм до потреб цифрового суспільства. Результати дослідження свідчать про значний потенціал цифровізації освіти для покращення якості навчання та підвищення його ефективності. Висновки роботи можуть бути корисними для розробки стратегій впровадження цифрових технологій в освітній процес та для підготовки педагогів до роботи в умовах цифрової трансформації.

Посилання

Грищенко О. А. Інтерактивні методики навчання на основі цифрових технологій. Педагогічні науки. 2021. № 4. С. 73–80.

Ковальчук І. М. Використання цифрових технологій в освітньому процесі: переваги та виклики. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2022. № 2. С. 45–52.

Петренко В. В. Адаптивне навчання з використанням цифрових технологій. Освітній простір. 2023. № 3. С. 88–97.

A Memorandum on Lifelong Learning // Commission of the European communities. URL: http://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_Learning.pdf

The Future of Jobs Report 2018 // World Economic Forum. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf

Let's Talk About Adaptive Learning. URL: https://www.smartsparrow.com/what-is-adaptive-learning/

Defining Adaptive Learning. URL: www.pearson.com/content/dam/one-dot-com/one-dot-com/global/Files/about-pearson/innovation/Pearson-Decoding-Adaptive-v5-Web.pdf

Integral education: a brief introduction. URL: https://theartofintegralbeing.org/portfolio/integral-education-a-brief-introduction/

Integral Education. URL: https://aurosociety.org/society/index/Integral-Education

Fishbone diagram. URL: https://asq.org/quality-resources/fishbone

What is STEAM Education? URL: https://artsintegration.com/what-is-steam-education-in-k-12-schools/

Why is Singapore’s school system so successful, and is it a model for the West? URL: https://theconversation.com/why-is-singapores-school-system-so-successful-and-is-it-a-model-for-the-west-22917

Hryshchenko, O. A. (2021). Interaktyvni metodyky navchannia na osnovi tsyfrovyh tehnologii [Interactive teaching methods based on digital technologies]. Pedahohichni nauky – Pedagogical Sciences, (4), 73–80.

Kovalchuk, I. M. (2022). Vykorystannia tsyfrovyh tehnologii v osvitnomu protsesi: perevahy ta vyklyky [The use of digital technologies in the educational process: advantages and challenges]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka – Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv, (2), 45–52.

Petrenko, V. V. (2023). Adaptyvne navchannia z vykorystanniam tsyfrovyh tehnologii [Adaptive learning using digital technologies]. Osvitnii prostir – Educational Space, (3), 88–97.

A Memorandum on Lifelong Learning. Commission of the European Communities. Available at: http://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_Learning.pdf

The Future of Jobs Report 2018. World Economic Forum. Available at: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf

Let's Talk About Adaptive Learning. Available at: https://www.smartsparrow.com/what-is-adaptive-learning/

Defining Adaptive Learning. Pearson. Available at: https://www.pearson.com/content/dam/one-dot-com/one-dot-com/global/Files/about-pearson/innovation/Pearson-Decoding-Adaptive-v5-Web.pdf

Integral education: a brief introduction. Available at: https://theartofintegralbeing.org/portfolio/integral-education-a-brief-introduction/

Integral Education. Auro Society. Available at: https://aurosociety.org/society/index/Integral-Education (accessed May 15, 2024)

Fishbone diagram. Available at: https://asq.org/quality-resources/fishbone

What is STEAM Education? Available at: https://artsintegration.com/what-is-steam-education-in-k-12-schools/

Why is Singapore’s school system so successful, and is it a model for the West? Available at: https://theconversation.com/why-is-singapores-school-system-so-successful-and-is-it-a-model-for-the-west-22917

Переглядів статті: 31
Завантажень PDF: 32
Опубліковано
2024-06-24
Як цитувати
Сафонов, Ю., & Коротун, О. (2024). ЦИФРОВІЗАЦІЯ ОСВІТИ В У КРАЇНІ: ТЕХНОЛОГІЇ ТА МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ. Трансформаційна економіка, (2 (07), 89-94. https://doi.org/10.32782/2786-8141/2024-7-15