ДУАЛЬНА ОСВІТА ТА ПОВОЄННЕ ВІДНОВЛЕННЯ УКРАЇНИ: ЧИННИКИ, МОДЕЛІ, ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД
Анотація
Предметом дослідження обрано закономірності та особливості формування та розвитку дуальної освіти, її стратегічне значення для підготовки кваліфікованих фахівців, затребуваних ринком праці в умовах повоєнного відновлення економіки. Метою статті є окреслення передумов, чинників та особливостей розвитку дуальної освіти в Україні, розробка рекомендацій щодо імплементації зарубіжного досвіду в національну освітню систему у контексті повоєнного відновлення економіки. Виявлено, що на розвиток дуальної освіти впливає велика кількість чинників, набір яких є подібним з позиції макроакадемічного аналізу. Водночас, існує поняття соціокультурного середовища, в якому визрівають потреби та договірні відносини з приводу здійснення навчання за дуальною формою здобуття освіти. Воно може суттєво впливати на результат. Прикладом є німецька дуальна освіта, національна стратегія якої будується на засадах не лише принципу ринкової свободи, але й принципу професійної ідентичності та майстерності "Beruf" (професія розглядається не лише як джерело доходу, а частина особистої ідентичності. Формування компетентного фахівця – це історія розвитку його майстерності упродовж усього його життя); етики трудової відповідальності «Arbeitsmoral» (етики трудової дисципліни та відповідальності перед роботодавцем і суспільством, що орієнтована на ефективність, пунктуальність, якість виконання роботи, і де присутнє не тільки навчання професійним навичкам, а виховання культури праці); соціального партнерства, відповідального ставлення до навчання та роботи. Європейський, перш за усе, німецький досвід розвитку дуальної освіти є орієнтиром суспільної домовленості між ЗВО, бізнесом та державою в Україні. Він визначає базові складові моделі соціального партнерства у сфері дуальної освіти – аудит якості підготовки робочої сили, ефективність використання дуальних навчальних технологій, плюс європейські цінності, відстоювання яких стало справою життя мільйонів українців. Повоєнна відбудова української економіки та держави ставитиме саме такі вимоги до імплементації дуальних проєктів.
Посилання
Abel H. Polytechnische Bildung und Berufserziehung in internationaler Sicht. International Rewiev of Education. 1959. № 5. Рр. 369–382.
Benett Y. The Validity and Reliability of Assessments and Self-Assessments of Work-Based Learning. Assessment and Evaluation in Higher Education. 1993. Vol. 18 No 2. P. 83–94.
Гончар Л. Розвиток дуальної освіти Німеччини в історичному контексті. Професійна педагогіка. 2021. № 1 (22). С. 32–40.
Опушко Н.Р. Дуальна освіта в університетах німецькомовних країн Європи. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2023. № 67. С. 137-150. DOI: –https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-67-137-150
Gray D. A Briefing on Work-based Learning. Higher Education. LTSN Generic Centre. Assessment series. 2011. № 11. URL: https://www.researchgate.net/publication/238620676_A_Briefing_on_Work-based_Learning.
Little B. Employability and Work-based Learning. Higher Education Academy. ESECT. Learning and Employability Series. 2006. № 7. URL: https://www.qualityresearchinternational.com/esecttools/esectpubs/Employability%20and%20workbased%20learnig.pdf.
Бородієнко О.В., Пуховська Л.П., Радкевич В.О., Радкевич О.П., Леу С.О., Артемчук В.В., Базелюк Н.В., Корчинська Н.М. Сучасні моделі професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу: порівняльний досвід: монографія. Київ : ІПТО НАПН України. 2018. 223 с.
Радкевич В. О. Розвиток національної професійної освіти в умовах війни, повоєнного відновлення та євроінтеграції України: Наукова доповідь на методологічному семінарі НАПН України «Розвиток національної професійної освіти в умовах війни, повоєнного відновлення та євроінтеграції України». Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2024. №6(2). С. 1–19. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6226
Базиль Л. О., Орлов В. Ф. Innovative consulting technologies for youth entrepreneurship in the professional education system. Modern technologies for solving actual society's problems. 2022. С. 64–65.
Савчук Р.М., Петренко Л.М. Роль дуальної освіти у повоєнній відбудові України. Український державний університет імені Михайла Драгоманова. Київ. 2024. С. 231–236.
Бугайчук В., Давліканова О., Лилик І. Онтологія дуальної освіти: досвід Німеччини та України. Київ : ТОВ «Вістка». 2022. 240 с.
Теоретичні основи та провідний зарубіжний досвід взаємодії вищої освіти та ринку праці в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення України : препринт (аналітичні матеріали); за ред. Ю. Скиби. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2023. 142 с.
Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Ст. 9. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
Традиції ремісництва і дефіцит кваліфікації робітничих кадрів на регіональному ринку праці Львівщини / наук. ред. У. Я. Садова. Львів, 2008. 104 с.
Садова У., Семів Л. Регіональні ринки праці: аналіз та прогноз. Львів. 2000. 264 с.
Економічна активність населення Львівської області: формальна та неформальна зайнятість; заг. ред.: У. Я. Садова. Львів. 2017. 48 с.
Гринькевич О.С., Садова У.Я., Левицька О.О. Міжнародний досвід моніторингу працевлаштування випускників та шляхи його застосування в Україні. Демографія та соціальна економіка. 2019. № 1 (35). С. 126–139.
Аналіз розривів у навичках і потреб бізнесу у робочій силі. Звіт про результати дослідження ринку праці Львівської області. ЛРПЗ «Опліч». Львів. 2023. 128 с.
Канаш О. Вища освіта ЄС – індикатор економічного оптимізму громадян. Економічний аналіз. 2021. № 1. С. 122–132.
Войтович Л., Федик М. Стратегія повоєнного відновлення економіки Eкраїни в умовах євроінтеграції. Економіка та суспільство. 2024. № 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-112
Abel H. (1959). Polytechnische Bildung und Berufserziehung in internationaler Sicht. International Rewiev of Education, vol. 5, рр. 369–382.
Benett Y. (1993). The Validity and Reliability of Assessments and Self-Assessments of Work-Based Learning. Assessment and Evaluation in Higher Education, vol. 18(2), pp. 83–94.
Honchar L. (2021). Rozvytok dualʹnoyi osvity Nimechchyny v istorychnomu konteksti [The development of dual education in Germany in a historical context]. Professional Pedagogy, vol. (22), pp. 32–40.
Opushko N.R. (2023). Dualʹna osvita v universytetakh nimetsʹkomovnykh krayin Yevropy [Dual education in universities of German-speaking countries of Europe]. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, vol. 67, pp. 137–150. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-67-137-150 (accessed August, 26, 2024).
Gray D. A. (2011). Briefing on Work-based Learning. Higher Education. LTSN Generic Centre. Assessment series, vol. 11. Available at:: https://www.researchgate.net/publication/238620676_A_Briefing_on_Work-based_Learning (accessed August, 26, 2024).
Little B. (2006). Employability and Work-based Learning. Higher Education Academy. ESECT. Learning and Employability Series, vol. 7. Available at: https://www.qualityresearchinternational.com/esecttools/esectpubs/Employability%20and%20workbased%20learnig.pdf (accessed August, 26, 2024).
Borodiyenko O.V., Pukhovsʹka L.P., Radkevych V.O., Radkevych O.P., Leu S.O., Artemchuk V.V., Bazelyuk N.V., Korchynsʹka N.M. (2018). Suchasni modeli profesiynoyi osvity i navchannya v krayinakh Yevropeysʹkoho Soyuzu: porivnyalʹnyy dosvid [Modern models of vocational education and training in the countries of the European Union: comparative experience]. Kyiv: IPTO NAPN Ukrayiny.
Radkevych V. O. (2024). Rozvytok natsionalʹnoyi profesiynoyi osvity v umovakh viyny, povoyennoho vidnovlennya ta yevrointehratsiyi Ukrayiny: Naukova dopovidʹ na metodolohichnomu seminari NAPN Ukrayiny «Rozvytok natsionalʹnoyi profesiynoyi osvity v umovakh viyny, povoyennoho vidnovlennya ta yevrointehratsiyi Ukrayiny». Visnyk Natsionalʹnoyi akademiyi pedahohichnykh nauk Ukrayiny, Vol 6(2), pp. 1–19. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6226
Bazylʹ L. O., Orlov V. F. (2022). Innovative consulting technologies for youth entrepreneurship in the professional education system. Modern technologies for solving actual society's problems, pp. 64–65.
Savchuk R.M., Petrenko L.M. (2024). Rolʹ dualʹnoyi osvity u povoyenniy vidbudovi Ukrayiny [The role of dual education in the post-war reconstruction of Ukraine]. Mykhailo Dragomanov Ukrainian State University.
Buhaychuk V., Davlikanova O., Lylyk I. (2022). Ontolohiya dualʹnoyi osvity: dosvid Nimechchyny ta Ukrayiny [Ontology of dual education: experience of Germany and Ukraine]. Kyiv: TOV «Vistka».
Skyby Yu. (2023). Teoretychni osnovy ta providnyy zarubizhnyy dosvid vzayemodiyi vyshchoyi osvity ta rynku pratsi v umovakh voyennoho stanu ta pislyavoyennoho vidnovlennya Ukrayiny : preprynt (analitychni materialy) [Theoretical foundations and leading foreign experience of interaction of higher education and the labor market in conditions of martial law and post-war reconstruction of Ukraine: preprint (analytical materials)]. Kyiv: Institute of Higher Education of the National Academy of Sciences of Ukraine.
Zakon Ukrayiny Pro osvitu [Law of Ukraine On Education] vid 05.09.2017 № 2145-VIII. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (accessed August, 26, 2024).
Sadova U., Semiv L. (2008). Tradytsiyi remisnytstva i defitsyt kvalifikatsiyi robitnychykh kadriv na rehionalʹnomu rynku pratsi Lʹvivshchyny [Traditions of Crafts and the Deficit of Skilled Workers in the Regional Labor Market of Lviv Region]. Lviv.
Sadova U., Semiv L. (2000). Rehionalʹni rynky pratsi: analiz ta prohnoz [Regional Labor Markets: Analysis and Forecast]. Lviv.
Sadova U. (2017). Ekonomichna aktyvnistʹ naselennya Lʹvivsʹkoyi oblasti: formalʹna ta neformalʹna zaynyatist [Economic activity of the population of Lviv region: formal and informal employment]. Lviv.
Hrynʹkevych O., Sadova U., Levytsʹka O. (2019). Mizhnarodnyy dosvid monitorynhu pratsevlashtuvannya vypusknykiv ta shlyakhy yoho zastosuvannya v Ukrayini [International experience in monitoring graduate employment and ways of its application in Ukraine]. Demography and social economy, vol. 1 (35), pp. 126–139.
Analiz rozryviv u navychkakh i potreb biznesu u robochiy syli [Analysis of skills gaps and business needs in the workforce]. Report on the results of the study of the labor market of Lviv region. LRPZ «Oplich». Lviv. 2023.
Kanash O. (2021). Vyshcha osvita YES – indykator ekonomichnoho optymizmu hromadyan [EU higher education is an indicator of economic optimism of citizens]. Economic analysis, vol. 1, pp. 122–132.
Voytovych L., Fedyk M. (2024). Stratehiya povoyennoho vidnovlennya ekonomiky Ekrayiny v umovakh yevrointehratsiyi [Strategy of post-war economic recovery of Ukraine in the context of European integration]. Economy and Society, vol. 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-112