ЗАКЛАДИ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ РИНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ ТА СЬОГОДЕННИХ ВИКЛИКІВ

Ключові слова: вища освіта, ринок освітніх послуг, закон Гудхарта, децентралізація, ефективність управління, управління ефективністю, освітній менеджмент

Анотація

У статті досліджено роль та функціонування закладів вищої освіти в умовах ринкової економіки та актуальних викликів сучасності. Проаналізовано трансформаційні процеси, що відбуваються у сфері вищої освіти під впливом глобалізаційних, соціально-економічних, технологічних та геополітичних факторів. Автором розглянуто механізми адаптації університетів до потреб ринку праці, зростаючої конкуренції та цифровізації освітнього процесу. Особливу увагу приділено проблемам фінансової стійкості, автономії закладів освіти, якості освітніх послуг та інтернаціоналізації освітнього середовища. У статті обґрунтовано необхідність стратегічного управління розвитком ЗВО в умовах невизначеності, а також окреслено напрями удосконалення їхньої діяльності з урахуванням викликів сьогодення.

Посилання

Гевко О., Голярдик Н. Дистанційне навчання в умовах війни: виклики та можливості для системи вищої освіти України. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. 2023. Т. 34(3). С. 57–72.

Будник О., Ніколаєску І. Цифрові технології у підготовці майбутніх педагогів: сучасні виклики дистанційної освіти. Viae Educationis. 2022. Т. 1, № 2. С. 69–80.

Ramskyi A. Digital transformation of communication strategies of higher education institutions of ukraine during the war. Scientific bulletin of International Association of scientists. Series: Economy, management, security, technologies. 2023. Vol. 2, no. 1. DOI: https://doi.org/10.56197/2786-5827/2023-2-1-7

Ніколаєнко С. М., Ніколаєнко М. С. Аграрна освіта в контексті реформування вищої школи України: сучасні виклики та тенденції в аграрному секторі. Вісник НАПН України. 2021. Т. 3, № 2. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305x-2021-3-2-17-3

Орєхова Т. В., Каленюк І. С., Унінець І. М. Сучасні виклики розвитку вищої освіти в умовах становлення розумної економіки. Бізнес-інформ. 2022. Vol. 8, no. 535. P. 67–74. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-8-67-74

Akinwalere S. N., Ivanov V. Artificial Intelligence in Higher Education: Challenges and Opportunities. Border Crossing. 2022. Vol. 12, no. 1. P. 1–15. DOI: https://doi.org/10.33182/bc.v12i1.2015

Walter Y. Embracing the future of Artificial Intelligence in the classroom: the relevance of AI literacy, prompt engineering, and critical thinking in modern education. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2024. Vol. 21, no. 15. P. 1–29.

Goodhart C. A. E. Problems of monetary management: the UK experience. Macmillan Education UK, 1984. P. 91–121.

Hevko O., Holiardyk N. (2023). Dystantsiine navchannia v umovakh viiny: vyklyky ta mozhlyvosti dlia systemy vyshchoi osvity Ukrainy. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. T. 34(3). S. 57–72.

Budnyk O., Nikolaiesku I. (2022). Tsyfrovi tekhnolohii u pidhotovtsi maibutnikh pedahohiv: suchasni vyklyky dystantsiinoi osvity. Viae Educationis. T. 1, № 2. S. 69–80.

Ramskyi A. (2023). Digital transformation of communication strategies of higher education institutions of ukraine during the war. Scientific bulletin of International Association of scientists. Series: Economy, management, security, technologies. Vol. 2, no. 1. DOI: https://doi.org/10.56197/2786-5827/2023-2-1-7

Nikolaienko S. M., Nikolaienko M. S. (2021). Ahrarna osvita v konteksti reformuvannia vyshchoi shkoly Ukrainy: suchasni vyklyky ta tendentsii v ahrarnomu sektori. Visnyk NAPN Ukrainy. T. 3, № 2. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305x-2021-3-2-17-3

Oriekhova T. V., Kaleniuk I. S., Uninets I. M. (2022). Suchasni vyklyky rozvytku vyshchoi osvity v umovakh stanovlennia rozumnoi ekonomiky. Biznes-inform. Vol. 8, no. 535. P. 67–74. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-8-67-74

Akinwalere S. N., Ivanov V. (2022). Artificial Intelligence in Higher Education: Challenges and Opportunities. Border Crossing. Vol. 12, no. 1. P. 1–15. DOI: https://doi.org/10.33182/bc.v12i1.2015

Walter Y. (2024). Embracing the future of Artificial Intelligence in the classroom: the relevance of AI literacy, prompt engineering, and critical thinking in modern education. International Journal of Educational Technology in Higher Education. Vol. 21, no. 15. P. 1–29.

Goodhart C. A. E. (1984). Problems of monetary management: the UK experience. Macmillan Education UK, P. 91–121.

Переглядів статті: 6
Завантажень PDF: 4
Опубліковано
2025-02-28
Як цитувати
Райчева, Л. (2025). ЗАКЛАДИ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ РИНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ ТА СЬОГОДЕННИХ ВИКЛИКІВ. Трансформаційна економіка, (1 (10), 122-126. https://doi.org/10.32782/2786-8141/2025-10-20