ДІЛОВА РЕПУТАЦІЯ ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ЙОГО КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ В МАКРО- ТА МІКРОСЕРЕДОВИЩІ

  • Н.І. Сарай Хмельницький кооперативний торговельно-економічний інститут
  • Д.О. Годзіра Хмельницький кооперативний торговельно-економічний інститут
Ключові слова: ділова репутація, конкурентоспроможність, імідж, макросередовище, мікросередовище, торговельне підприємство

Анотація

У статті обґрунтовано значення ділової репутації торговельного підприємства у забезпеченні його конкурентоспроможності в макро- та мікросередовищі. Визначено, що ділова репутація – це певне формальне сприйняття характеристик, переваг та недоліків конкретного підприємства в середовищі функціонування, яке стимулює клієнтів віддавати перевагу продукції чи послугам саме даного ритейлера. Доведено, що ділову репутацію відносять до нематеріальних активів підприємства через притаманні їй наступні ознаки: відсутність матеріальної форми; здатність приносити економічну вигоду; довготривалий термін дії. Обґрунтовано, що на формування ділової репутації торговельного підприємства мають вплив чинники макро- та мікросередовища. Доведено, що для забезпечення позитивної ділової репутації торговельному підприємству слід акцентувати увагу на внутрішніх чинниках функціонування, а саме: фінансовому стані; організаційній культурі; якості товарів та послуг; якості менеджменту; інноваціях; управлінню персоналом; екологічній відповідальності; соціальним інвестиціям.

Посилання

Німець Ю. Як суб’єкту господарювання захистити ділову репутацію від посягань. Закон і бізнес. 2020. Випуск № 1 (1455). URL: https://zib.com.ua/ua/140849.html (дата звернення: 26.12.2022).

Товма О.А. Теоретичні аспекти застосування процесів управління діловою репутацією торговельного підприємства. Причорноморські економічні студії. 2016. Вип. 10. С. 139–145.

Родіонов О.В. Гудвіл як економічне відображення ділової репутації підприємства Економіка. Менеджмент. Підприємництво. Збірник наукових праць. 2010. № 22. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/35243/40-Rodionov.pdf. (дата звернення: 27.12.2022).

Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 05.01.2023).

Пашкуда Т.В., Афенді А.І. Напрями розвитку торгівлі в Україні в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2022. Випуск № 43. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1759/1695 (дата звернення: 04.01.2023).

Довбенко В.І., Кузьмич О.С. Роль ділової репутації в управлінні розвитком підприємства. Національний університет «Львівська політехніка». 2012. URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/17048/1/77-Dovbenko-126-127.pdf. (дата звернення: 04.01.2023).

Селезньова О.О., Стренковська А.Ю., Євдокімова О.М. Ділова репутація як визначальний фактор формування бренду підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. Випуск 25, ч. 2. С. 115–119.

Котлер Ф. Основы маркетинга. Краткий курс. Пер. с англ. Москва : Издательский дом «Вильямс», 2007. 656 с.

Башук Т.О., Жолудєва А.М. Доцільність формування корпоративної культури на підприємстві. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 2. С. 179–184.

Даулинг Г. Репутация фирмы: создание, управление и оценка эффективности : монография. пер. с англ. Москва : ИНФРА-М, 2003. 390 с.

Nimetsʹ, Yu. (2020). Yak subyektu hospodaryuvannya zakhystyty dilovu reputatsiyu vid posyahanʹ [How a business entity can protect its business reputation from encroachments]. Zakon i biznes. Vol. 1 (1455). Available at: https://zib.com.ua/ua/140849.html (accessed 26 December 2022).

Tovma, O.A. (2016). Teoretychni aspekty zastosuvannya protsesiv upravlinnya dilovoyu reputatsiyeyu torhovelʹnoho pidpryyemstva. [Theoretical aspects of the application of business reputation management processes of a trading enterprise]. Prychornomorsʹki ekonomichni studiyi. Vol. 10. Pp. 139–145.

Rodіonov, O.V. (2010). Hudvіl yak ekonomіchne vіdobrazhennia dіlovoi reputatsіi pіdpryiemstva [Goodwill as an economic reflection of an enterprise's business reputation]. Ekonomіka. Menedzhment. Pіdpryiemnytstvo. Zbіrnyk naukovykh prats, Vol. 22. Available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/35243/40-Rodionov.pdf. (accessed 27 December 2022).

State Statistics Service of Ukraine. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed 05 January 2023).

Pashkuda, T.V. and Afendi, A.I. (2022) Napryamy rozvytku torhivli v Ukrayini v umovakh voyennoho stanu. [Directions of trade development in Ukraine under martial law]. Ekonomika ta suspilʹstvo. Issue No. 43. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1759/1695 (accessed 04 January 2023).

Dovbenko, V.I. and Kuzmych, O.S. (2012) Rolʹ dilovoyi reputatsiyi v upravlinni rozvytkom pidpryyemstva. [The role of business reputation in managing the development of the enterprise]. Natsionalʹnyy universytet «Lʹvivsʹka politekhnika». Available at: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/17048/1/77-Dovbenko-126-127.pdf. (accessed 04 January 2023).

Seleznyova, O.O., Strenkovska, A.Yu. and Yevdokimova, O.M. (2019) Dilova reputatsiya yak vyznachalʹnyy faktor formuvannya brendu pidpryyemstva. [Business reputation as a determining factor in the formation of the company's brand]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Issue 25, part 2. Pp. 115–119.

Kotler, F. (2007) Osnovy marketynha. Kratkyy kurs [Fundamentals of marketing. Short course]. Trans. with English M.: Izdatelsky dom "Williams", 656 p.

Bashuk, T.O. and Zholudeva, A.M. (2011) Dotsilʹnistʹ formuvannya korporatyvnoyi kulʹtury na pidpryyemstvi. [The expediency of forming a corporate culture at the enterprise]. Marketynh i menedzhment innovatsiy. Vol. 2. Pp. 179–184.

Dowling G. (2003) Reputatsiya firmy: sozdaniye, upravleniye i otsenka effektivnosti [Company reputation: creation, management and performance assessment]: monograph. trans. with English M.: INFRA-M, 2003. 390 p.

Переглядів статті: 88
Завантажень PDF: 199
Опубліковано
2023-03-10
Як цитувати
Сарай, Н., & Годзіра, Д. (2023). ДІЛОВА РЕПУТАЦІЯ ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ЙОГО КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ В МАКРО- ТА МІКРОСЕРЕДОВИЩІ. Трансформаційна економіка, (1 (01), 62-66. https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-1-11