BUSINESS REPUTATION OF THE TRADING ENTERPRISE IN ENSURING ITS COMPETITIVENESS IN THE MACRO- AND MICROENVIRONMENT
Abstract
The article substantiates the importance of the business reputation of a trading enterprise in ensuring its competitiveness in the macro- and micro-environment. It was determined that business reputation is a certain formal perception of the characteristics, advantages and disadvantages of a specific enterprise in the operating environment, which stimulates customers to prefer the products or services of this particular retailer. It has been proven that business reputation is classified as intangible assets of an enterprise due to the following characteristics inherent in it: lack of material form; the ability to bring economic benefit; long term validity. It is substantiated that the formation of the business reputation of a trading enterprise is influenced by factors of the macro- and microenvironment. It has been proven that the macro environment is the external environment of the functioning of the enterprise, which does not depend on a specific business entity, although it has an influence on its activity. The factors of the macro environment include: monetary and credit policy of the state; tax policy of the state; inflation rate in the country; state policy regarding the financing of state programs to support the development of enterprises. It was found that at the microeconomic level, relations with suppliers and consumers influence the formation of a trading company's business reputation: compliance with financial obligations to counterparties, loyalty program, service level, warranty service. It has been proven that in order to ensure a positive business reputation, a trading company should focus on internal factors of functioning, namely: financial condition; organizational culture; quality of goods and services; management qualities; innovations; personnel management; environmental responsibility; social investments. It is substantiated that the basis of a company's business reputation is its image. Corporate philosophy, the history-legend of the enterprise, the appearance of the organization, and the development of relations with the public are among the components of the enterprise's image. It was determined that the image is based on corporate culture, which can be defined as a system of values shared by all members of the organization.
References
Німець Ю. Як суб’єкту господарювання захистити ділову репутацію від посягань. Закон і бізнес. 2020. Випуск № 1 (1455). URL: https://zib.com.ua/ua/140849.html (дата звернення: 26.12.2022).
Товма О.А. Теоретичні аспекти застосування процесів управління діловою репутацією торговельного підприємства. Причорноморські економічні студії. 2016. Вип. 10. С. 139–145.
Родіонов О.В. Гудвіл як економічне відображення ділової репутації підприємства Економіка. Менеджмент. Підприємництво. Збірник наукових праць. 2010. № 22. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/35243/40-Rodionov.pdf. (дата звернення: 27.12.2022).
Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 05.01.2023).
Пашкуда Т.В., Афенді А.І. Напрями розвитку торгівлі в Україні в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2022. Випуск № 43. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1759/1695 (дата звернення: 04.01.2023).
Довбенко В.І., Кузьмич О.С. Роль ділової репутації в управлінні розвитком підприємства. Національний університет «Львівська політехніка». 2012. URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/17048/1/77-Dovbenko-126-127.pdf. (дата звернення: 04.01.2023).
Селезньова О.О., Стренковська А.Ю., Євдокімова О.М. Ділова репутація як визначальний фактор формування бренду підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. Випуск 25, ч. 2. С. 115–119.
Котлер Ф. Основы маркетинга. Краткий курс. Пер. с англ. Москва : Издательский дом «Вильямс», 2007. 656 с.
Башук Т.О., Жолудєва А.М. Доцільність формування корпоративної культури на підприємстві. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 2. С. 179–184.
Даулинг Г. Репутация фирмы: создание, управление и оценка эффективности : монография. пер. с англ. Москва : ИНФРА-М, 2003. 390 с.
Nimetsʹ, Yu. (2020). Yak subyektu hospodaryuvannya zakhystyty dilovu reputatsiyu vid posyahanʹ [How a business entity can protect its business reputation from encroachments]. Zakon i biznes. Vol. 1 (1455). Available at: https://zib.com.ua/ua/140849.html (accessed 26 December 2022).
Tovma, O.A. (2016). Teoretychni aspekty zastosuvannya protsesiv upravlinnya dilovoyu reputatsiyeyu torhovelʹnoho pidpryyemstva. [Theoretical aspects of the application of business reputation management processes of a trading enterprise]. Prychornomorsʹki ekonomichni studiyi. Vol. 10. Pp. 139–145.
Rodіonov, O.V. (2010). Hudvіl yak ekonomіchne vіdobrazhennia dіlovoi reputatsіi pіdpryiemstva [Goodwill as an economic reflection of an enterprise's business reputation]. Ekonomіka. Menedzhment. Pіdpryiemnytstvo. Zbіrnyk naukovykh prats, Vol. 22. Available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/35243/40-Rodionov.pdf. (accessed 27 December 2022).
State Statistics Service of Ukraine. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed 05 January 2023).
Pashkuda, T.V. and Afendi, A.I. (2022) Napryamy rozvytku torhivli v Ukrayini v umovakh voyennoho stanu. [Directions of trade development in Ukraine under martial law]. Ekonomika ta suspilʹstvo. Issue No. 43. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1759/1695 (accessed 04 January 2023).
Dovbenko, V.I. and Kuzmych, O.S. (2012) Rolʹ dilovoyi reputatsiyi v upravlinni rozvytkom pidpryyemstva. [The role of business reputation in managing the development of the enterprise]. Natsionalʹnyy universytet «Lʹvivsʹka politekhnika». Available at: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/17048/1/77-Dovbenko-126-127.pdf. (accessed 04 January 2023).
Seleznyova, O.O., Strenkovska, A.Yu. and Yevdokimova, O.M. (2019) Dilova reputatsiya yak vyznachalʹnyy faktor formuvannya brendu pidpryyemstva. [Business reputation as a determining factor in the formation of the company's brand]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Issue 25, part 2. Pp. 115–119.
Kotler, F. (2007) Osnovy marketynha. Kratkyy kurs [Fundamentals of marketing. Short course]. Trans. with English M.: Izdatelsky dom "Williams", 656 p.
Bashuk, T.O. and Zholudeva, A.M. (2011) Dotsilʹnistʹ formuvannya korporatyvnoyi kulʹtury na pidpryyemstvi. [The expediency of forming a corporate culture at the enterprise]. Marketynh i menedzhment innovatsiy. Vol. 2. Pp. 179–184.
Dowling G. (2003) Reputatsiya firmy: sozdaniye, upravleniye i otsenka effektivnosti [Company reputation: creation, management and performance assessment]: monograph. trans. with English M.: INFRA-M, 2003. 390 p.