ПОТЕНЦІАЛ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ЕКОСИСТЕМИ ПІДПРИЄМСТВА
Анотація
Швидкий розвиток цифрових технологій змінив наші уявлення про бізнес-взаємодію. Два десятиліття тому стосунки між компаніями можна було описати через мережеві відносини, основою яких було оцінювання трансакційних витрат у гібридних організаціях. За розробку цієї теорії економічної організації навіть була присуджена Нобелівська премія з економіки. Однак на початку 2020-х стало зрозуміло, що мережевий підхід не повністю охоплює всі аспекти бізнес-взаємодії. Впровадження цифрових технологій сприяло тому, що бізнес почав орієнтуватися не лише на економічних партнерів, споживачів, постачальників і конкурентів, а й на взаємодію з громадськими організаціями, органами влади та соціальними медіа. Це спричинило виникнення парадигми екосистемного аналізу в економіці, перші дослідження якої з’явилися ще наприкінці ХХ століття. У статті проведено аналіз попередніх досліджень, що продемонстрував актуальність формулювання проблеми розробки формалізованого потенціалу цифровізації екосистеми фірми. На основі авторської розробки про подання акторів екосистеми у вигляді стейкхолдерів позначені основні компоненти зовнішнього простору фірми: стейкхол¬дери, ресурси підприємства та наскрізні цифрові технології. Виділено основні фактори, що формують потенціал цифровізації екосистеми підприємства. Стейкхолдери екосистеми поділені на представників бізнесу, органів влади, споживачів, освіту та науку, мас-медіа. Ресурси підприємства – це матеріальні, трудові, фінансові та інформаційні ресурси. Цифрові технології: штучний інтелект, адитивні технології, блокчейн, інтернет речей, ¬робототехніка, соціальні мережі, віртуальна реальність. Наведено різні напрями застосування формалізованого потенціалу цифровізації екосистеми підприємства: можливість оцінки використання потенціалу за різними напрямками; оцінка впливу різних компонентів екосистеми підприємства на розвиток інших її елементів; розробка загальної аналітичної моделі потенціалу; оцінка граничних значень факторів розвитку потенціалу цифровізації екосистеми підприємства; інструмент розробки стратегії розвитку екосистеми підприємства.
Посилання
Токмакова І.В., Шатохіна Д.А., Мельник С.В. Стратегічне управління розвитком підприємств в умовах цифровізації економіки. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2018. № 64. С. 283–291.
Панчук А., Малькова К. Теоретичні основи формування цифрової стратегії підприємств. Економіка та суспільство. 2021. № 34. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-76
Гринько Т.В., Гвініашвілі Т.З. Формування системи конкурентоспроможності суб’єктів підприємництва в умовах цифровізації. Підприємництво: сучасні виклики, тренди та трансформації : колективна монографія / за заг. ред. Гринько Т.В. Вид-во: ФОП Біла К.О., 2023. С. 121–186.
Коляденко С.В. Цифрова економіка: передумови та етапи становлення в Україні та світі. Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2016. № 6. С. 105–112.
Бужимська К.О., Желіховська М.В. Сучасні тенденції та моделі розвитку підприємництва в умовах цифрової економіки. Підприємництво і торгівля. 2021. № 28. С. 15–19.
Голобородько А.Ю. Цифрова економіка: підходи та особливості розвитку. Бізнес Інформ. 2022. № 9. C. 10–18. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-9-10-18
Tokmakova I.V., Shatokhina D.A., Melnyk S.V. (2018) Stratehichne upravlinnia rozvytkom pidpryiemstv v umovakh tsyfrovizatsii ekonomiky [Strategic management of enterprise development in the context of digitalization of the economy], Bulletin of Economics of Transport and Industry, no. 64. pp. 283–291.
Panchuk A., Malkova K. (2021) Theoretical foundations of forming a digital strategy of enterprises. Economy and society, vol. 34. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-76
Grynko T. V., Gviniashvili T. Z. (2023) Formation of the system of competitiveness of business entities in conditions of digitalization. Entrepreneurship: modern challenges, trends and transformations: collective monograph / by general. ed. Grynko T. V. Publisher FOP Bila K.O, pp. 121–186.
Kolyadenko S. V. (2016) Digital economy: prerequisites and stages of formation in Ukraine and the world. Economy. Finances. Management: topical issues of science and practice, vol. 6. pp. 105–112.
Buzhimska K. O., Zhelikhovska M. V. (2021) Modern trends and models of entrepreneurship development in the conditions of the digital economy. Entrepreneurship and trade, vol. 28. pp. 15–19.
Holoborodko A. Yu. (2022) Digital economy: approaches and features of development. Business Inform, vol. 9. pp. 10–18. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-9-10-18