ОЦІНКА КОНКУРЕНТНОГО СТАТУСУ ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА: АНАЛІТИЧНИЙ АСПЕКТ

Ключові слова: конкурентне середовище, конкурентоспроможність підприємств, конкурентні переваги, конкурентний статус, стратегічний сегмент господарювання, фактори конкурентоспроможності

Анотація

Метою даного дослідження є розробка теоретичних, методологічних положень і практичних рекомендацій щодо оцінки конкурентного статусу торговельного підприємства та виявлення впливу факторів на рівень його конкурентоспроможності. Методика дослідження. Вирішення поставлених у статті завдань здійснено за допомогою таких загальнонаукових і спеціальних методів дослідження: системно-структурного й термінологічного аналізу, групування, систематизації і теоретичного узагальнення, діалектичного підходу. Результати дослідження. Обґрунтовано, що конкурентний статус – це визначене на певний момент часу становище підприємства на ринку, яке характеризує його конкурентоспроможність та конкурентну позицію стосовно реальних конкурентів. Доведено, що для визначення конкурентного статусу варто продіагностувати пpивaбливicть ceгмeнтiв pинку, в якиx гocпoдapює пiдпpиємcтвo. Визначено алгоритм такої оцінки передбачає, котрий передбачає здійснення наступних етапів: оцінка та визнaчeння cтупeня впливу пeвниx тeндeнцiй i випaдкoвиx пoдiй; eкcтpaпoляцiя тeндeнцiй змiни пoпиту й piвня нecтaбiльнocтi, виявлених упродовж попереднього етапу; узгoджeння пepcпeктив pocту тa peнтaбeльнocтi та ймовірного piвня нecтaбiльнocтi. Обґрунтовано, що істотне значення при виробленні стратегії підвищення конкурентоспроможності торговельного підприємства відіграє вибір критерію, за яким можна зробити висновок щодо його конкурентного статусу в обраному стратегічному сегменті господарювання. Доведено, що даний критерій має відображати результат взаємодії наступних трьох факторів: вiднocнoгo piвня cтpaтeгiчниx iнвecтицiй пiдпpиємcтвa в стратегічному сегменті господарювання; кoнкуpeнтнoї cтpaтeгiї пiдпpиємcтвa; мoжливocтeй пiдпpиємcтвa щодо eфeктивного плaнувaння та реалізації планових завдань. Практичне значення одержаних результатів. У статті досліджено, що основними фaктopами, якi визнaчaють кoнкуpeнтocпpoмoжнicть тopгoвeльнoгo пiдпpиємcтвa нa cпoживчoму pинку, є наступні: ефeктивнicть функцioнувaння гocпoдapcькoї cиcтeми; якicть зaдoвoлeння cпoживацьких запитів; рecуpcний пoтeнцiaл. Основні наукові положення статті можна використовувати у практиці діяльності вітчизняних торговельних підприємств.

Посилання

Ansoff H. Igor. Strategic management. Wiley, 1979. 236 р.

Благоразумова О.В., Кошелева Ю.В., Лазаренко О.О. Якість продукції як вирішальний фактор забезпечення конкурентоспроможності підприємства. Ефективна економіка. 2018. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6702 (дата звернення: 25.05.2023).

Вашків О.П., Собко О.М., Смерека С.Б. Управління конкурентоспроможністю продукції: навч. посіб. Тернопіль : ЗУНУ, 2021. 272 с.

Желуденко К.В. Сутність та фактори конкурентоспроможності продукції підприємств України. Інтелект ХХІ. 2017. № 1. С. 66–71. URL: http://www.intellect21.nuft.org.ua/journal/2017/2017_1/9.pdf. (дата звернення: 25.05.2023).

Іванченкова Л.В., Стасюкова К.В. Якість продукції в системі факторів забезпечення конкурентоспроможності сучасного виробництва. Український журнал прикладної економіки. 2018. Т 4. № 2. С. 67–75.

Кирчата І.М., Поясник Г.В. Управління конкурентоспроможністю підприємства в глобальному середовищі: монографія. Харків: ХНАДУ, 2009. 160 с.

Куцик П.О., Медвідь Л.Г., Шевчук В.О., Харинович-Яворська Д.О. Діяльність торговельних підприємств у конкурентному середовищі: контрольно-аналітичне забезпечення системи управління: монографія. Чернівці : Технодрук, 2015. 370 с.

Портер М. Конкурентна перевага. Як досягати стабільно високих результатів / пер. з англ. Ємельянова І., Гнатковська І.. Київ : Наш формат, 2019. 624 с.

Терованесова О.Ю. Формування конкурентного статусу підприємств машинобудування: ресурсно-діяльнісний підхід. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Економіка». 2015. Випуск 2 (46). С. 234–240.

Тульчинський Р.В., Тульчинська С.О., Ружицький А.В. Стратегії конкурентоспроможності підприємств в умовах макроекономічної нестабільності. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 6. С. 5–9.

Цибульська Е.І. Конкурентоспроможність підприємства: навч. посіб. Харків : Вид-во НУА, 2018. 320 с.

Ansoff I. (1979) Strategic management. Wiley, 236 р.

Blagorazumova O.V., Kosheleva Yu.V. and Lazarenko O.O. (2018) Yakistʹ produktsiyi yak vyrishalʹnyy faktor zabezpechen¬nya konkurentospromozhnosti pidpryyemstva. [Product quality as a decisive factor in ensuring the competitiveness of the enterprise]. Efektyvna ekonomika, no. 11. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6702 (accessed May 25, 2023).

Vashkiv O.P., Sobko O.M. and Smereka S.B. (2021) Upravlinnya konkurentospromozhnistyu produktsiyi [Management of product competitiveness]: tutorial. Ternopil: ZUNU.

Zheludenko K.V. (2017) Sutnistʹ ta faktory konkurentospromozhnosti produktsiyi pidpryyemstv Ukrayiny [The essence and factors of competitiveness of products of Ukrainian enterprises]. Intelekt XXI, no. 1, рp. 66–71. Available at: http://www.intellect21.nuft.org.ua/ journal/2017/2017_1/9.pdf (accessed May 25, 2023).

Ivanchenkova L.V. and Stasyukova K.V. (2018) Yakistʹ produktsiyi v systemi faktoriv zabezpechennya konkurentospromozhnosti suchasnoho vyrobnytstva [Product quality in the system of factors ensuring the competitiveness of modern production]. Ukrayinsʹkyy zhurnal prykladnoyi ekonomik, tom 4, no. 2, pp. 67–75.

Kirchata I.M. and Poyasnyk G.V. (2009) Upravlinnya konkurentospromozhnistyu pidpryyemstva v hlobalʹnomu seredovyshchi: monohrafiia. [Management of enterprise competitiveness in the global environment: monograph]. Kharkiv: Khnadu.

Kutsyk P.O., Medvid L.G., Shevchuk V.O. and Kharinovych-Yavorska D.O. (2015) Diyalʹnistʹ torhovelʹnykh pidpryyemstv u konkurentnomu seredovyshchi: kontrolʹno-analitychne zabezpechennya systemy upravlinnya: monohrafiia [Activity of trade enter¬prises in a competitive environment: control and analytical support of the management system: monograph]. Chernivtsi: Technodruk.

Porter M. (2019) Konkurentna perevaha. Yak dosyahaty stabilʹno vysokykh rezulʹtativ [Competitive advantage. How to achieve consistently high results] / per. z anhl. Yemelʹyanova I., Hnatkovsʹka I. Kyiv: Nash format, 624 p.

Terovanesova O.Yu. (2015) Formuvannya konkurentnoho statusu pidpryiemstv mashynobuduvannya: resursno-diyalʹnisnyy pidkhid [Formation of the competitive status of machine-building enterprises: a resource-activity approach]. Naukovyi visnyk Uzhhorodsʹkoho universytetu. Seriya "Ekonomika", vol. 2 (46), pp. 234–240.

Tulchynskyi R.V., Tulchynska S.O. and Ruzhytskyi A.V. (2021) Stratehiyi konkurentospromozhnosti pidpryyemstv v umovakh makroekonomichnoyi nestabilʹnosti [Competitiveness strategies of enterprises in conditions of macroeconomic instability]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, no. 6, pp. 5–9.

Tsybulska E.I. (2018) Konkurentospromozhnistʹ pidpryyemstva: [Competitiveness of the enterprise]: navch. posib. Kharkiv: NUA.

Переглядів статті: 230
Завантажень PDF: 138
Опубліковано
2023-06-30
Як цитувати
Сарай, Н. (2023). ОЦІНКА КОНКУРЕНТНОГО СТАТУСУ ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА: АНАЛІТИЧНИЙ АСПЕКТ. Трансформаційна економіка, (3 (03), 40-44. https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-7