ASSESSMENT OF THE COMPETITIVE STATUS OF A COMMERCIAL ENTERPRISE: ANALYTICAL ASPECT

Keywords: competitive environment, competitiveness of enterprises, competitive advantages, competitive status, strategic business segment, factors of competitiveness

Abstract

Тhe purpose of this study is to develop theoretical, methodological provisions and practical recommendations for assessing the competitive status of a trading enterprise and identifying the influence of factors on its level of competitiveness. Research methodology. The solution of the tasks set in the article was carried out with the help of the following general scientific and special research methods: system-structural and terminological analysis, grouping, systematization and theoretical generalization, dialectical approach. Research results. It is substantiated that the competitive status is the position of the enterprise on the market determined at a certain point in time, which characterizes its competitiveness and competitive position in relation to real competitors. It has been proven that in order to determine the competitive status, it is necessary to diagnose the prevalence of the market segments in which the company serves. An algorithm for such an assessment has been determined, which involves the implementation of the following stages: assessment and determination of the degree of influence of certain trends and random events; ecctpolation of trends in demand changes and full instability revealed during the previous stage; reconciliation of the perspectives of the post and pentastability and the probable level of instability. It is substantiated that the selection of a criterion by which a conclusion can be drawn regarding its competitive status in the selected strategic segment of business plays a significant role in the development of a strategy for increasing the competitiveness of a trading enterprise. It has been proven that this criterion should reflect the result of the interaction of the following three factors: the level of strategic investment of the company in the strategic segment of the economy; competitive strategies of the enterprise; the possibilities of the enterprise regarding effective planning and implementation of planned tasks. Practical significance of the obtained results. The article examines that the following are the main factors that determine the competitiveness of a trading company on the consumer market: the efficiency of the operation of the economic system; the quality of satisfaction of consumer requests; resistance potential. The main scientific provisions of the article can be used in the practice of domestic trade enterprises.

References

Ansoff H. Igor. Strategic management. Wiley, 1979. 236 р.

Благоразумова О.В., Кошелева Ю.В., Лазаренко О.О. Якість продукції як вирішальний фактор забезпечення конкурентоспроможності підприємства. Ефективна економіка. 2018. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6702 (дата звернення: 25.05.2023).

Вашків О.П., Собко О.М., Смерека С.Б. Управління конкурентоспроможністю продукції: навч. посіб. Тернопіль : ЗУНУ, 2021. 272 с.

Желуденко К.В. Сутність та фактори конкурентоспроможності продукції підприємств України. Інтелект ХХІ. 2017. № 1. С. 66–71. URL: http://www.intellect21.nuft.org.ua/journal/2017/2017_1/9.pdf. (дата звернення: 25.05.2023).

Іванченкова Л.В., Стасюкова К.В. Якість продукції в системі факторів забезпечення конкурентоспроможності сучасного виробництва. Український журнал прикладної економіки. 2018. Т 4. № 2. С. 67–75.

Кирчата І.М., Поясник Г.В. Управління конкурентоспроможністю підприємства в глобальному середовищі: монографія. Харків: ХНАДУ, 2009. 160 с.

Куцик П.О., Медвідь Л.Г., Шевчук В.О., Харинович-Яворська Д.О. Діяльність торговельних підприємств у конкурентному середовищі: контрольно-аналітичне забезпечення системи управління: монографія. Чернівці : Технодрук, 2015. 370 с.

Портер М. Конкурентна перевага. Як досягати стабільно високих результатів / пер. з англ. Ємельянова І., Гнатковська І.. Київ : Наш формат, 2019. 624 с.

Терованесова О.Ю. Формування конкурентного статусу підприємств машинобудування: ресурсно-діяльнісний підхід. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Економіка». 2015. Випуск 2 (46). С. 234–240.

Тульчинський Р.В., Тульчинська С.О., Ружицький А.В. Стратегії конкурентоспроможності підприємств в умовах макроекономічної нестабільності. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 6. С. 5–9.

Цибульська Е.І. Конкурентоспроможність підприємства: навч. посіб. Харків : Вид-во НУА, 2018. 320 с.

Ansoff I. (1979) Strategic management. Wiley, 236 р.

Blagorazumova O.V., Kosheleva Yu.V. and Lazarenko O.O. (2018) Yakistʹ produktsiyi yak vyrishalʹnyy faktor zabezpechen¬nya konkurentospromozhnosti pidpryyemstva. [Product quality as a decisive factor in ensuring the competitiveness of the enterprise]. Efektyvna ekonomika, no. 11. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6702 (accessed May 25, 2023).

Vashkiv O.P., Sobko O.M. and Smereka S.B. (2021) Upravlinnya konkurentospromozhnistyu produktsiyi [Management of product competitiveness]: tutorial. Ternopil: ZUNU.

Zheludenko K.V. (2017) Sutnistʹ ta faktory konkurentospromozhnosti produktsiyi pidpryyemstv Ukrayiny [The essence and factors of competitiveness of products of Ukrainian enterprises]. Intelekt XXI, no. 1, рp. 66–71. Available at: http://www.intellect21.nuft.org.ua/ journal/2017/2017_1/9.pdf (accessed May 25, 2023).

Ivanchenkova L.V. and Stasyukova K.V. (2018) Yakistʹ produktsiyi v systemi faktoriv zabezpechennya konkurentospromozhnosti suchasnoho vyrobnytstva [Product quality in the system of factors ensuring the competitiveness of modern production]. Ukrayinsʹkyy zhurnal prykladnoyi ekonomik, tom 4, no. 2, pp. 67–75.

Kirchata I.M. and Poyasnyk G.V. (2009) Upravlinnya konkurentospromozhnistyu pidpryyemstva v hlobalʹnomu seredovyshchi: monohrafiia. [Management of enterprise competitiveness in the global environment: monograph]. Kharkiv: Khnadu.

Kutsyk P.O., Medvid L.G., Shevchuk V.O. and Kharinovych-Yavorska D.O. (2015) Diyalʹnistʹ torhovelʹnykh pidpryyemstv u konkurentnomu seredovyshchi: kontrolʹno-analitychne zabezpechennya systemy upravlinnya: monohrafiia [Activity of trade enter¬prises in a competitive environment: control and analytical support of the management system: monograph]. Chernivtsi: Technodruk.

Porter M. (2019) Konkurentna perevaha. Yak dosyahaty stabilʹno vysokykh rezulʹtativ [Competitive advantage. How to achieve consistently high results] / per. z anhl. Yemelʹyanova I., Hnatkovsʹka I. Kyiv: Nash format, 624 p.

Terovanesova O.Yu. (2015) Formuvannya konkurentnoho statusu pidpryiemstv mashynobuduvannya: resursno-diyalʹnisnyy pidkhid [Formation of the competitive status of machine-building enterprises: a resource-activity approach]. Naukovyi visnyk Uzhhorodsʹkoho universytetu. Seriya "Ekonomika", vol. 2 (46), pp. 234–240.

Tulchynskyi R.V., Tulchynska S.O. and Ruzhytskyi A.V. (2021) Stratehiyi konkurentospromozhnosti pidpryyemstv v umovakh makroekonomichnoyi nestabilʹnosti [Competitiveness strategies of enterprises in conditions of macroeconomic instability]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, no. 6, pp. 5–9.

Tsybulska E.I. (2018) Konkurentospromozhnistʹ pidpryyemstva: [Competitiveness of the enterprise]: navch. posib. Kharkiv: NUA.

Article views: 230
PDF Downloads: 138
Published
2023-06-30
How to Cite
Sarai, N. (2023). ASSESSMENT OF THE COMPETITIVE STATUS OF A COMMERCIAL ENTERPRISE: ANALYTICAL ASPECT. Transformational Economy, (3 (03), 40-44. https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-7