ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ, ЕКОНОМІКО-ПОЛІТИЧНИХ ЗМІН ТА ВОЄННОГО ЧАСУ

Ключові слова: маркетинг, маркетингова стратегія, стратегія розвитку, цифровізація, цифрова трансформація, економіко-політичні зміни, воєнний час

Анотація

Дана стаття присвячена проблематиці формування маркетингової стратегії підприємства одночасно в досить складних умовах цифрової трансформації, економіко-політичних змін та воєнного часу. Зрозуміло, що цифрова трансформація в даному контексті є позитивним рушієм, який прискорює збір інформації та реагування на динаміку ринкової кон’юнктури. Проте на цьому позитивні зміни закінчуються, оскільки на даний час в Україні економіко-політичні зміни зумовлені саме життям в умовах воєнного часу, складністю планування та формування перспектив розвитку. Практично вся економіка працює на потреби Перемоги і відповідно формувати маркетингові стратегії розвитку для вітчизняних підприємств надзвичайно складно. Дані процеси ускладнюються ще й розбитою інфраструктурою окремих регіонів. Підприємства, що займаються виготовленням будівельних матеріалів або є їх постачальниками можуть сформувати лише асортиментну стратегію, проте досить важко її прив’язати до якогось часового вимірника. Автори вважають, що оскільки маркетингова стратегія вітчизняного підприємства базується на значній кількості інформації (щоб врахувати всі тренди та динаміку), то, відповідно, цифровізація сприятиме формуванню як реального асортименту, так і складанню реальна транспортна карта для доставки продукції споживачам, і вивчення потреб споживачів, формування сегментної групи тощо. Формувати інформаційний масив маркетингових даних дійсно стало легше та швидше, а ті підприємства, які підтримують цифрову трансформацію на практиці, будуть здатний враховувати не тільки потреби споживачів, а й фактори економічних, політичних і військових змін. Автори визначили, що при формуванні маркетингової стратегії проблема виникає не лише у складній економічній та політичній ситуації та воєнному стані в державі, а й у швидкій зміні трендів, потреб, зміні цифрових платформ. Якщо компанія не вміє швидко реагувати на зміни, не використовує гнучкі підходи до ведення бізнесу та не застосовує інноваційні цифрові технології, вона не тільки не зможе сформувати маркетингову стратегію, але й буде приречена на зникнення ринку.

Посилання

Бабаченко Л.В. Стратегічний маркетинг у системі управління промисловим підприємством. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2017. № 15, Ч. 1. С. 11–15. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/15_1_2017ua/4.pdf

Смоленюк П.С. Обґрунтування конкурентної стратегії підприємства. Інноваційна економіка. 2012. № 3(29). С. 86–93.

Шульга А.О. Напрями удосконалення системи стратегічного управління розвитком маркетингової діяльності підприємства. Підприємництво та інновації. 2022. № 25. С. 110–113.

Корнієнко Т.О. Маркетингові стратегії у формуванні конкурентних переваг підприємств в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2023. № 49. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-65

Фіщук Б.П., Жевега В.П., Войтенко О.І. Конкурентні стратегії підприємства в умовах мінливого ринкового середовища. Збірник наукових праць Вінницького національного аграрного університету. Серія «Економічні науки». 2012. № 4(70). T. 2. С. 206–211.

Матвіїв М. Формування цифрового маркетингу підприємств. Ефективність державного управління. 2014. Вип. 41. С. 252–261.

Зміни у маркетинговій стратегії бізнесу під час війни та воєнного стану. URL: https://dinanta.com/blog/marketig-during-war

Маркетинг під час кризи: різати чи ні. URL: https://laba.ua/blog/3072-marketing-v-krizis-rezat-ili-net

Павлов К.В., Павлова О.М., Шостак Л.М., Романюк Д.А. Стратегічні напрями нарощення економічного потенціалу підприємства. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: «Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм». Вип. 14, 2021. C. 90–96.

Стамат В.М., Нехайчик Є.Є. Основні тренди маркетингової діяльності: світовий погляд. Modern Economics. № 38 (2023). С. 152–157.

Kryvovyazyuk I., Otlyvanska G., Shostak L., Sak T., Yushchyshyna L., Volynets I., … Visyna T. Business diagnostics as a universal tool for stady of state and determination of corporations development directions and strategies. Academy of Strategic Management Journal. 2021. No. 20(2). P. 1–14.

Babachenko L. V. (2017) Stratehichnyi marketynh u systemi upravlinnia promyslovym pidpryiemstvom [Strategic marketing in the industrial enterprise management system]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, no. 15, part 1, pp. 11–15. Available at: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/15_1_2017ua/4.pdf (in Ukrainian)

Smoleniuk P. S. (2012) Obgruntuvannia konkurentnoi stratehii pidpryiemstva [Justification of the company's competitive strategy]. Innovatsiina ekonomika, no. 3(29), pp. 86–93. (in Ukrainian)

Shulha A. O. (2022) Napriamy udoskonalennia systemy stratehichnoho upravlinnia rozvytkom marketynhovoi diialnosti pidpryiemstva [Directions for improving the system of strategic management of the development of marketing activities of the enterprise]. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii, no. 25, pp. 110–113. (in Ukrainian)

Korniienko T. O. (2023) Marketynhovi stratehii u formuvanni konkurentnykh perevah pidpryiemstv v umovakh voiennoho stanu [Marketing strategies in the formation of competitive advantages of enterprises in the conditions of martial law]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 49. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-65 (in Ukrainian)

Fishchuk B. P., Zheveha V. P., Voitenko O. I. (2012) Konkurentni stratehii pidpryiemstva v umovakh minlyvoho rynkovoho seredovyshcha [Competitive strategies of the enterprise in the conditions of a changing market environment]. Zbirnyk naukovykh prats Vinnytskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu. Seriia «Ekonomichni nauky», no. 4(70), vol. 2, pp. 206–211. (in Ukrainian)

Matviiv M. (2014) Formuvannia tsyfrovoho marketynhu pidpryiemstv [Formation of digital marketing of enterprises]. Efektyvnist derzhavnoho upravlinnia. is. 41, pp. 252–261. (in Ukrainian)

Zminy u marketynhovii stratehii biznesu pid chas viiny ta voiennoho stanu [Changes in business marketing strategy during war and martial law]. Available at: https://dinanta.com/blog/marketig-during-war (in Ukrainian)

Marketynh pid chas kryzy: rizaty chy ni [Marketing in times of crisis: to cut or not to cut.]. Available at: https://laba.ua/blog/3072-marketing-v-krizis-rezat-ili-net. (in Ukrainian)

Pavlov K. V., Pavlova O. M., Shostak L. M., Romaniuk D. A. (2021) Stratehichni napriamy naroshchennia ekonomichnoho potentsialu pidpryiemstva [Strategic directions of increasing the economic potential of the enterprise]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia: «Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krainoznavstvo. Turyzm», is. 14, pp. 90–96. (in Ukrainian)

Stamat V. M., Nekhaichyk Ye. Ye. (2023)Osnovni trendy marketynhovoi diialnosti: svitovyi pohliad [The main trends of marketing activity: a global view]. Modern Economics, no. 38, pp. 152–157. (in Ukrainian)

Kryvovyazyuk I., Otlyvanska G., Shostak L., Sak T., Yushchyshyna L., Volynets I., … Visyna T. (2021) Business diagnostics as a universal tool for stady of state and determination of corporations development directions and strategies. Academy of Strategic Management Journal, no. 20(2), pp. 1–14.

Переглядів статті: 340
Завантажень PDF: 231
Опубліковано
2023-09-29
Як цитувати
Шостак, Л., Ліпич, Л., Морохова, В., & Миронова, Н. (2023). ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ, ЕКОНОМІКО-ПОЛІТИЧНИХ ЗМІН ТА ВОЄННОГО ЧАСУ . Трансформаційна економіка, (4 (04), 86-90. https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-4-15