FEATURES OF THE FORMATION OF THE MARKETING STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF THE ENTERPRISE UNDER THE CONDITIONS OF DIGITAL TRANSFORMATION, ECONOMIC AND POLITICAL CHANGES AND WAR TIME
Abstract
This article is devoted to the problems of forming the company's marketing strategy at the same time in rather complex conditions of digital transformation, economic and political changes and wartime. It is clear that digital transformation in this context is a positive driver that accelerates the collection of information and response to the dynamics of the market situation. However, the positive changes end there, because currently, economic and political changes in Ukraine are caused by life in wartime conditions, the complexity of planning and the formation of development prospects. Practically the entire economy works for the needs of Victory, and accordingly it is extremely difficult to form marketing strategies of development for domestic enterprises. These processes are also complicated by the broken infrastructure of individual regions. Enterprises that manufacture building materials or are their suppliers can only form an assortment strategy, but it is quite difficult to tie it to some time frame. The authors believe that since the marketing strategy of a domestic enterprise is based on a significant amount of information (to take into account all trends and dynamics), then, accordingly, digitalization will contribute to the formation of both an actual assortment and the compilation of a real transport map for delivering products to consumers, and the study of consumer needs and the formation segment group, etc. It really became easier and faster to form an information array of marketing data, and those enterprises that support digital transformation in practice will be able to take into account not only the needs of consumers, but also the factors of economic, political and military changes. The authors determined that when forming a marketing strategy, a problem arises not only in the difficult economic and political situation and the state of war in the state, but also in the rapid change of trends, needs, and the change of digital platforms. If the company does not know how to quickly respond to changes, does not use flexible approaches to doing business and does not apply innovative digital technologies, it will not only be unable to form a marketing strategy, but will also be doomed to disappear from the market.
References
Бабаченко Л.В. Стратегічний маркетинг у системі управління промисловим підприємством. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2017. № 15, Ч. 1. С. 11–15. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/15_1_2017ua/4.pdf
Смоленюк П.С. Обґрунтування конкурентної стратегії підприємства. Інноваційна економіка. 2012. № 3(29). С. 86–93.
Шульга А.О. Напрями удосконалення системи стратегічного управління розвитком маркетингової діяльності підприємства. Підприємництво та інновації. 2022. № 25. С. 110–113.
Корнієнко Т.О. Маркетингові стратегії у формуванні конкурентних переваг підприємств в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2023. № 49. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-65
Фіщук Б.П., Жевега В.П., Войтенко О.І. Конкурентні стратегії підприємства в умовах мінливого ринкового середовища. Збірник наукових праць Вінницького національного аграрного університету. Серія «Економічні науки». 2012. № 4(70). T. 2. С. 206–211.
Матвіїв М. Формування цифрового маркетингу підприємств. Ефективність державного управління. 2014. Вип. 41. С. 252–261.
Зміни у маркетинговій стратегії бізнесу під час війни та воєнного стану. URL: https://dinanta.com/blog/marketig-during-war
Маркетинг під час кризи: різати чи ні. URL: https://laba.ua/blog/3072-marketing-v-krizis-rezat-ili-net
Павлов К.В., Павлова О.М., Шостак Л.М., Романюк Д.А. Стратегічні напрями нарощення економічного потенціалу підприємства. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: «Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм». Вип. 14, 2021. C. 90–96.
Стамат В.М., Нехайчик Є.Є. Основні тренди маркетингової діяльності: світовий погляд. Modern Economics. № 38 (2023). С. 152–157.
Kryvovyazyuk I., Otlyvanska G., Shostak L., Sak T., Yushchyshyna L., Volynets I., … Visyna T. Business diagnostics as a universal tool for stady of state and determination of corporations development directions and strategies. Academy of Strategic Management Journal. 2021. No. 20(2). P. 1–14.
Babachenko L. V. (2017) Stratehichnyi marketynh u systemi upravlinnia promyslovym pidpryiemstvom [Strategic marketing in the industrial enterprise management system]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, no. 15, part 1, pp. 11–15. Available at: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/15_1_2017ua/4.pdf (in Ukrainian)
Smoleniuk P. S. (2012) Obgruntuvannia konkurentnoi stratehii pidpryiemstva [Justification of the company's competitive strategy]. Innovatsiina ekonomika, no. 3(29), pp. 86–93. (in Ukrainian)
Shulha A. O. (2022) Napriamy udoskonalennia systemy stratehichnoho upravlinnia rozvytkom marketynhovoi diialnosti pidpryiemstva [Directions for improving the system of strategic management of the development of marketing activities of the enterprise]. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii, no. 25, pp. 110–113. (in Ukrainian)
Korniienko T. O. (2023) Marketynhovi stratehii u formuvanni konkurentnykh perevah pidpryiemstv v umovakh voiennoho stanu [Marketing strategies in the formation of competitive advantages of enterprises in the conditions of martial law]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 49. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-65 (in Ukrainian)
Fishchuk B. P., Zheveha V. P., Voitenko O. I. (2012) Konkurentni stratehii pidpryiemstva v umovakh minlyvoho rynkovoho seredovyshcha [Competitive strategies of the enterprise in the conditions of a changing market environment]. Zbirnyk naukovykh prats Vinnytskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu. Seriia «Ekonomichni nauky», no. 4(70), vol. 2, pp. 206–211. (in Ukrainian)
Matviiv M. (2014) Formuvannia tsyfrovoho marketynhu pidpryiemstv [Formation of digital marketing of enterprises]. Efektyvnist derzhavnoho upravlinnia. is. 41, pp. 252–261. (in Ukrainian)
Zminy u marketynhovii stratehii biznesu pid chas viiny ta voiennoho stanu [Changes in business marketing strategy during war and martial law]. Available at: https://dinanta.com/blog/marketig-during-war (in Ukrainian)
Marketynh pid chas kryzy: rizaty chy ni [Marketing in times of crisis: to cut or not to cut.]. Available at: https://laba.ua/blog/3072-marketing-v-krizis-rezat-ili-net. (in Ukrainian)
Pavlov K. V., Pavlova O. M., Shostak L. M., Romaniuk D. A. (2021) Stratehichni napriamy naroshchennia ekonomichnoho potentsialu pidpryiemstva [Strategic directions of increasing the economic potential of the enterprise]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia: «Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krainoznavstvo. Turyzm», is. 14, pp. 90–96. (in Ukrainian)
Stamat V. M., Nekhaichyk Ye. Ye. (2023)Osnovni trendy marketynhovoi diialnosti: svitovyi pohliad [The main trends of marketing activity: a global view]. Modern Economics, no. 38, pp. 152–157. (in Ukrainian)
Kryvovyazyuk I., Otlyvanska G., Shostak L., Sak T., Yushchyshyna L., Volynets I., … Visyna T. (2021) Business diagnostics as a universal tool for stady of state and determination of corporations development directions and strategies. Academy of Strategic Management Journal, no. 20(2), pp. 1–14.