ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ПІДПРИЄМСТВА НА МІЖНАРОДНОМУ РИНКУ

  • Н.І. Сарай Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0001-8646-5084
  • А.А. Григорук Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0003-4200-4440
  • Л.М. Литвин Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0003-3850-6587
Ключові слова: конкурентні переваги, конкурентне середовище, конкурентоспроможність підприємства, джерела формування конкурентних переваг, міжнародний ринок, війна, фактори конкурентоспроможності

Анотація

Метою даного дослідження є розробка теоретичних, методологічних положень і практичних рекомендацій щодо формування конкурентних переваг підприємства на міжнародному ринку та обґрунтування чинників впливу на рівень його конкурентоспроможності в умовах воєнного стану. Методика дослідження. Вирішення поставлених у статті завдань здійснено за допомогою таких загальнонаукових і спеціальних методів дослідження: системно-структурного й термінологічного аналізу, групування, систематизації і теоретичного узагальнення, діалектичного підходу. Результати дослідження. Доведено, що екзогенні та ендогенні чинники, які впливають на підприємства в умовах воєнного часу, змушують до пошуку конкурентних переваг та адаптації до вимог ринку. Виявлено, що на економічну ефективність підприємства під час війни негативно діють такі фактори: розрив торговельних зв’язків; втрати людського капіталу; знищення фізичного капіталу; технологічний регрес; політична нестабільність та загальна невизначеність. Обґрунтовано, що джерелами формування конкурентних переваг підприємства на ринку є: кваліфікована робоча сила; сприятливі умови виробництва; диверсифікація продукції та послуг відповідно до вимог ринку; зниження собівартості продукції та її висока якість; оптимальний асортиментний портфель; лояльна цінова політика; соціальна відповідальність. Визначено основні аспекти при формуванні конкурентної переваги підприємства: концентрація на конкурентах; орієнтація на клієнтів; акцент на ринкову перспективу. Проаналізовано обсяги та структуру експортно-імпортних операцій України під час повномасштабного вторгнення російської федерації. Обґрунтовано, що для забезпечення конкурентних переваг на міжнародному ринку підприємство має забезпечити відповідність якості товару, упакування, дизайну, реклами міжнародним стандартам, а виробничого процесу – сучасному рівню інноваційного розвитку. Практичне значення одержаних результатів. У статті досліджено, що основними чинниками забезпечення конкурентоспроможності підприємства на міжнародному ринку є наступні: цінність для споживачів за рахунок максимального задоволення їх потреб; застосування інноваційних технологій; врахування нових запитів покупців; удосконалення власного виробництва; виведення на ринок нового товару; ефективне використання всіх видів ресурсів. Основні наукові положення статті можна використовувати у практиці діяльності вітчизняних підприємств.

Посилання

Всупереч обставинам: Як український бізнес процвітає під час війни. Payoneer. 2023. URL: https://www1.payoneer.com/ua/resources/defying-the-odds-how-ukrainian-businesses-thrive-during-war/ (дата звернення: 08.01.2024).

Закрижевська І.В., Полозова В.М. Особливості виходу фірми на міжнародні ринки. Вісник Хмельницького національного університету: Економічні науки. 2021. № 6. Том 2. С. 211–215. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2022/03/en2021-6-t2-34.pdf (дата звернення: 09.01.2024).

Запащук Л.В. Формування конкурентних переваг підприємства шляхом підвищення його енергоефективності. Економіка і суспільство. 2018. № 15. С. 303–308. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/15_ukr/47.pdf (дата звернення: 08.01.2024).

Одреч Д., Момтаз П., Мотузенко Г., Вісмара С. Як війна впливає на розвиток підприємництва: висновки з російсько-українського конфлікту. Вокс Україна. 22 травня 2023. URL: https://voxukraine.org/yak-vijna-vplyvaye-na-rozvytok-pidpryyemnytstva-vysnovky-z-rosijsko-ukrayinskogo-konfliktu (дата звернення: 08.01.2024).

Салій Є.Ю., Салій О.О. Зміни у зовнішньоекономічній діяльності України в умовах війни. Журнал стратегічних економічних досліджень. 2023. № 3(14). С. 58–71. URL: https://www.researchgate.net/publication /373906460_ZMINI_U_ZOVNISNOEKONOMICNIJ_DIALNOSTI_UKRAINI_V_UMOVAH_VIJNI (дата звернення: 13.01.2024).

Сім’ячко О.І., Савчук А.М., Танасійчук А.М. Формування конкурентних переваг на міжнародному ринку. Вісник Хмельницького національного університету: Економічні науки. 2020. № 5. С. 208–212. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2021/01/40-17.pdf (дата звернення: 12.01.2024).

Скрипник С.В., Процевят О.С., Воронова О.В. Особливості регулювання зовнішньоекономічної діяльності в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2022. Випуск 38. URL: https://economyandsociety.in.ua/index. php/journal/article/view/1308/1262 (дата звернення: 08.01.2024).

Цалко Т.Р., Харченко Т.О., Хондока А.М. Особливості формування конкурентних переваг на підприємстві. Ефективна економіка. 2019. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/9_2019/39.pdf (дата звернення: 08.01.2024).

Цьвок Д.Р., Яворська Н.П. Формування конкурентних переваг підприємства. Економіка та управління підприємствами. 2017. Випуск № 5(61). С. 141–147. URL: http://psae-jrnl.nau.in.ua/journal/5_61_2017_ukr/22.pdf (дата звернення: 10.01.2024).

Vsuperech obstavynam: Yak ukrayinsʹkyy biznes protsvitaye pid chas viyny (2023). Payoneer. [Against the odds: How Ukrainian business thrives during the war] Available at: https://www1.payoneer.com/ua/resources/defying-the-odds-how-ukrainian-businesses-thrive-during-war/ (accessed January 8, 2024).

Zakryzhevska I. V. and Polozova V. M. (2021) Osoblyvosti vykhodu firmy na mizhnarodni rynky [Peculiarities of the company's entry into international markets]. Visnyk Khmelʹnytsʹkoho natsionalʹnoho universytetu: Ekonomichni nauky – Bulletin of the Khmelnytskyi National University: Economic Sciences, no. 6, vol. 2, pp. 211–215. Available at: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2022/03/en2021-6-t2-34.pdf (accessed January 9, 2024).

Zapashchuk L. V. (2018) Formuvannya konkurentnykh perevah pidpryyemstva shlyakhom pidvyshchennya yoho enerhoefektyvnosti [Formation of competitive advantages of the enterprise by increasing its energy efficiency]. Ekonomika i suspilʹstvo – Economy and society, vol. 15, pp. 303–308. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/15_ukr/47.pdf (accessed January 8, 2024).

Odrech D., Momtaz P., Motuzenko G. and Vismara S. (2023) Yak viyna vplyvaye na rozvytok pidpryyemnytstva: vysnovky z rosiysʹko-ukrayinsʹkoho konfliktu [How war affects the development of entrepreneurship: conclusions from the Russian-Ukrainian conflict]. Voks Ukrayina. Available at: https://voxukraine.org/yak-vijna-vplyvaye-na-rozvytok-pidpryyemnytstva-vysnovky-z-rosijsko-ukrayinskogo-konfliktu (accessed January 8, 2024).

Salii E. Yu. and Salii O. O. (2023) Zminy u zovnishnʹoekonomichniy diyalʹnosti Ukrayiny v umovakh viyny [Changes in Ukraine's foreign economic activity during the war]. Zhurnal stratehichnykh ekonomichnykh doslidzhenʹ – Journal of strategic economic research, vol. 3(14). pp. 58–71. Available at: https://www.researchgate.net/publication/373906460_ZMINI_U_ZOVNISNOEKONOMICNIJ_DIALNOST_UKRAINI_V_UMOVAH_VIJNI (accessed January 13, 2024).

Simyachko O. I., Savchuk A. M. and Tanasiychuk A. M. (2020) Formuvannya konkurentnykh perevah na mizhnarodnomu rynku [Formation of competitive advantages in the international market]. Visnyk Khmelʹnytsʹkoho natsionalʹnoho universytetu: Ekonomichni nauky – Bulletin of the Khmelnytskyi National University: Economic Sciences, vol. 5, pp. 208–212. Available at: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2021/01/40-17.pdf (accessed January 12, 2024).

Skrypnyk S. V., Protsevyat O. S. and Voronova O. V. (2022) Osoblyvosti rehulyuvannya zovnishnʹoekonomichnoyi diyalʹnosti v umovakh voyennoho stanu [Peculiarities of regulation of foreign economic activity in the conditions of martial law]. Ekonomika ta suspilʹstvo – Economy and society, vol. 38. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1308/1262 (accessed January 8, 2024).

Tsalko T.R., Kharchenko T.O. and Khondoka A.M. (2019). Osoblyvosti formuvannya konkurentnykh perevah na pidpryyemstvi [Peculiarities of the formation of competitive advantages at the enterprise]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, vol. 9. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/9_2019/39.pdf (accessed January 8, 2024).

Tsvok D. R. and Yavorska N. P. (2017) Formuvannya konkurentnykh perevah pidpryyemstva [Formation of competitive advantages of the enterprise]. Ekonomika ta upravlinnya pidpryyemstvamy – Economics and enterprise management, vol. 5(61), pp. 141–147. Available at: http://psae-jrnl.nau.in.ua/journal/5_61_2017_ukr/22.pdf (accessed January 10, 2024).

Переглядів статті: 792
Завантажень PDF: 207
Опубліковано
2024-04-26
Як цитувати
Сарай, Н., Григорук, А., & Литвин, Л. (2024). ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ПІДПРИЄМСТВА НА МІЖНАРОДНОМУ РИНКУ. Трансформаційна економіка, (1 (06), 58-62. https://doi.org/10.32782/2786-8141/2024-6-11