PROSPECTS FOR THE USE OF INDIRECT METHODS OF STATE REGULATION OF THE ELECTRIC VEHICLE MARKET
Abstract
The study examines the prospects of using indirect methods of state regulation of the electric vehicle market as a tool to stimulate the development of environmentally friendly transport. The main barriers that slow down the development of this market are assessed: the high cost of electric vehicles compared to traditional cars, a limited network of charging infrastructure, low consumer awareness of the benefits of electric vehicles, and the instability of government support. The study focuses on the effectiveness of indirect regulatory methods, including tax incentives, subsidies, investments in charging infrastructure, and awareness-raising activities. A comparative analysis of international experience shows that a comprehensive approach that combines economic incentives, infrastructure development, and regulatory measures is the most effective. Particular attention is paid to the experience of Norway, China, the United States, and the EU countries, which have achieved high results through the integration of financial incentives and support for innovative technologies. The Ukrainian experience shows a positive impact of VAT and excise tax exemptions on the import of electric vehicles, which helped to reduce their cost and increase demand. However, market development is hampered by an underdeveloped charging station infrastructure, uneven government support, and the lack of a long-term strategy. Infrastructure barriers particularly affect residents of rural and remote regions, limiting access to charging stations. The study offers recommendations for improving public policy in supporting the electric vehicle market. In particular, it is necessary to adapt successful international practices to Ukrainian conditions, implement a long-term strategy for the development of the transport sector, comprehensively stimulate investment in charging infrastructure, and organize information campaigns to raise public awareness. The report also emphasises the importance of public-private partnerships in creating charging infrastructure, as only synergy can ensure sufficient coverage of the country's territory. The report also emphasises the need to develop a national programme to support research and development in the field of electric transport, which will facilitate the integration of innovative technologies and attract foreign investment.
References
Чорнобаєв В.В. Прямі та непрямі методи державного регулювання інноваційного розвитку економіки. Конкурентоспроможна модель інноваційного розвитку економіки України: матеріали V Міжнар. наук.-практ. конф., м. Кропивницький, 08 груд. 2022 р. М–во освіти і науки України, Центральноукраїн. нац. техн. ун–т. Кропивницький : ЦНТУ, 2022. C. 106-107.
Дурман М.О. Прямі та непрямі регуляторні впливи в межах державної регуляторної політики. Право та державне управління. 2021. №1. С. 209-216.
Яворівська С.В. Порівняльний аналіз ринку електромобілів в Україні. Конкурентоспроможність вітчизняних підприємств-надавачів послуг громадського транспорту: актуальні проблеми та європейський досвід їх вирішення : зб. тез доп. ІІІ Всеукраїн. наук.-практ. конф.студ., аспір. та молодих вчен. з міжнар. участю, м. Тернопіль, 19-20 трав. 2020 р. / редкол.: Г.Л. Монастирський, Т.М. Борисова, І.І. Стец, Н.Р. Іванечко. Тернопіль : ТНЕУ, 2020. С. 333-336.
Даниленко Є.С. Аналіз особливостей діяльності регулюючих органів ринку продажу легкових автомобілів в Україні та світі. Проблеми економіки. 2023. № 2 (56). С. 4-15.
Пархоменко М.М., Мамедова А.Ф. Екологічна ефективність електромобілів у контексті сталого розвитку: аналіз та правове регулювання в Україні. Правова парадигма відновлення України: проблеми та перспективи: матеріали ХІV Міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 23 лютого 2024 р. Національний авіаційний університет, 2024. C. 116-119.
Regulation (EU) 2019/631 of the European Parliament and of the Council of 17 April 2019 setting CO2 emission performance standards for new passenger cars and for new light commercial vehicles, and repealing Regulations (EC) No 443/2009 and (EU) No 510/2011. Official Journal of the European Union, 2019. pp. 13–53. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32019R0631 (дата звернення: 10.11.2024).
Про альтернативні види палива: Закон України від 14 січня 2000 р. № 1391-XIV. Офіційний вісник України, 2000. № 8. Ст. 33.
У 2025 році електромобілі стануть дешевшими за машини з ДВЗ – прогноз. Newsauto.com.ua, 2024. URL: https://newsauto.com.ua/novyny/u-2025-roczi-elektromobili-stanut-deshevshymy-za-mashyny-z-dvz-prognoz/ (дата звернення: 11.11.2024).
Директива Європейського Парламенту і Ради 2014/94/ЄС від 22 жовтня 2014 року про розгортання інфраструктури для альтернативних видів палива. Офіційний журнал Європейського Союзу, 2014. № L 307. С. 1–20. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32014L0094 (дата звернення: 12.11.2024).
Норвегія встановила новий рекорд з продажу екологічних авто. Економічна правда. 2019. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2019/01/27/644699/ (дата звернення: 12.11.2024).
Сенат США дозволив створення загальнонаціональної мережі зарядних станцій для електромобілів. Межа, 2021. URL: https://mezha.net/ua/bukvy/senat-ssha-dozvolyv-stvorennia-zahalnonatsionalnoi-merezhi-zariadnykh-stantsii-dlia-elektromobiliv/ (дата звернення: 13.11.2024).
Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році: Закон України від 07.12.2017 № 2245-VIII. Дата оновлення: 01.01.2019. Відомості Верховної Ради України. 2018. № 2. Ст. 8.
Гусар О.А. Державний контроль транспортної інфраструктури України. Science in the modern world: innovations and challenges: 1-а Міжнародна науково-практична конференція, м. Торонто, 27-29 вересн. 2024 р., Perfect Publishing, Торонто, Канада. 2024. С. 540-546.
Chornobai V. V. (December 8, 2022) Priami ta nepriamі metody derzhavnoho rehuliuvannia innovatsiinoho rozvytku ekonomiky [Direct and indirect methods of state regulation of economic innovation development]. Konkuretnosprromoizhna model innovatsiinoho rozvytku ekonomiky Ukrainy: Materialy V Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsiiKropyvnytskyi: TsNTU, pp. 106–107. (in Ukrainian)
Durman M. O. (2021) Priami ta nepriamі rehuliatornі vplyvy v mezhakh derzhavnoi rehuliatornoi polityky [Direct and indirect regulatory influences within state regulatory policy]. Pravo ta derzhavne upravlinnia – Law and State Governance, no. 1, pp. 209–216. (in Ukrainian)
Yavorivska S. V. (May 19–20, 2020) Porivnialnyi analiz rynku elektromobiliv v Ukraini [Comparative analysis of the electric vehicle market in Ukraine]. Konkuretnosproromoizhnost vitchyznianykh pidpryiemstv-nadavachiv posluh hromadskoho transportu: Materialy III Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii studentiv, aspirantiv ta molodykh uchenykh z mizhnarodnoiu uchastiu. Ternopil: TNEU, pp. 333–336. (in Ukrainian)
Danylenko Ye. S. (2023) Analiz osoblyvostei diialnosti rehuliuiuchykh orhaniv rynku prodazhu lehkovykh avtomobiliv v Ukraini ta sviti [Analysis of the peculiarities of regulatory authorities of the passenger car sales market in Ukraine and the world]. Problemy ekonomiky – Problems of Economy, no. 2(56), pp. 4–15. (in Ukrainian)
Parkhomenko M. M., Mamedova A. F. (February 23, 2024) Ekolohichna efektyvnist elektromobiliv u konteksti staloho rozvytku: analiz ta pravove rehuliuvannia v Ukraini [Environmental efficiency of electric vehicles in the context of sustainable development: analysis and legal regulation in Ukraine]. Pravova paradyhma vidnovlennia Ukrainy: Problemy ta perspektyvy: Materialy XIV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Kyiv: Natsionalnyi aviatsiinyi universytet, pp. 116–119. (in Ukrainian)
Regulation (EU) 2019/631 of the European Parliament and of the Council of 17 April 2019 setting CO2 emission performance standards for new passenger cars and for new light commercial vehicles, and repealing Regulations (EC) No 443/2009 and (EU) No 510/2011. Official Journal of the European Union, 2019, pp. 13–53. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32019R0631 (accessed November 10, 2024).
Pro alternatyvni vydu palyva: Zakon Ukrainy vid 14 sichnia 2000 r. No 1391-XIV [On alternative fuels: Law of Ukraine of January 14, 2000, No 1391-XIV]. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy – Official Gazette of Ukraine, 2000, no. 8, art. 33. (in Ukrainian)
U 2025 rotsi elektromobili stanut deshevshymy za mashyny z DVZ – prohnoz [In 2025, electric vehicles will become cheaper than internal combustion cars – forecast]. Newsauto. (2024). Available at: https://newsauto.com.ua/novyny/u-2025-roczi-elektromobili-stanut-deshevshymy-za-mashyny-z-dvz-prognoz/ (accessed November 11, 2024). (in Ukrainian)
Dyrektyva Yevropeiskoho Parlamentu i Rady 2014/94/YeS vid 22 zhovtnia 2014 roku pro rozghortannia infrastruktury dlia alternatyvnykh vydiv palyva [Directive 2014/94/EU of the European Parliament and of the Council of October 22nd, 2014, on the deployment of alternative fuels infrastructure]. Ofitsiinyi zhurnal Yevropeiskoho Soiuzu – Official Journal of the European Union, 2014, no. L 307, pp. 1–20. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32014L0094 (accessed November 12, 2024). (in Ukrainian)
Norvehiia vstanovyla novyi rekord z prodazhu ekolohichnykh avto [Norway set a new record for the sale of eco-friendly cars]. Ekonomichna pravda – Economic Truth. (2019). Available at: https://www.epravda.com.ua/news/2019/01/27/644699/ (accessed November 12, 2024). (in Ukrainian)
Senat SSHA dozvolyv stvorennia zahalnonatsionalnoi merezhi zariadnykh stantsii dlia elektromobiliv [The US Senate allowed the creation of a nationwide network of charging stations for electric vehicles]. Mezha. (2021). Available at: https://mezha.net/ua/bukvy/senat-ssha-dozvolyv-stvorennia-zahalnonatsionalnoi-merezhi-zariadnykh-stantsii-dlia-elektromobiliv/ (accessed November 13, 2024). (in Ukrainian)
Pro vnesennia zmin do Podatkovoho kodeksu Ukrainy ta deiakykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo zabezpechennia zbalansovanosti biudzhetnykh nadkhodzhen u 2018 rotsi: Zakon Ukrainy vid 07.12.2017 No 2245-VIII [On Amendments to the Tax Code of Ukraine and Certain Legislative Acts of Ukraine to Ensure the Balance of Budget Revenues in 2018: Law of Ukraine of December 7th, 2017, No 2245-VIII]. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy – Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine, 2018, no. 2, art. 8. (in Ukrainian)
Husar O. A. (September 27–29, 2024) Derzhavnyi kontrol transportnoi infrastruktury Ukrainy [State control of Ukraine's transport infrastructure]. Science in the Modern World: Innovations and Challenges: 1st International Scientific and Practical Conference. Toronto: Perfect Publishing, pp. 540–546. (in Ukrainian)