LEGAL REGULATION OF INNOVATIVE DEVELOPMENT OF SMALL AND MEDIUM-SIZED BUSINESSES IN UKRAINE

Keywords: small and medium-sized enterprises, legal regulation, innovation, adaptability and flexibility of small and medium-sized enterprises, analysis of legislative acts, access to funds, region

Abstract

The article is devoted to the issues of regulatory and legal regulation of innovative development of small and medium-sized enterprises, which are characterized by adaptability and flexibility, but a low share of innovation. The innovativeness of SMEs, in turn, determines the support of entrepreneurial activity in crisis situations and satisfies the need to create a sustainable and innovative economy. It is substantiated that the war, which forces SMEs to search for new solutions, rapid adaptation and implementation of technologies in order to survive, as well as the relocation of enterprises to safe regions, is accompanied by a forced upgrade of equipment and production processes, and the change of geography and access to international markets creates conditions for innovation. The article examines the main legal acts regulating the innovation activities of enterprises in Ukraine. In particular, the author analyzes the tax regulation of innovation activities of small and medium-sized enterprises, which is characterized by a large number of rules and regulations that have generally created a system of unclear rules for entrepreneurs, including the need for professional accounting documents. The tax legislation is defined as unstable, and the preferential conditions for SMEs are declarative or applied with numerous exceptions. This is a challenge for SMEs due to the lack of resources. The author analyzes the Law of Ukraine “On Innovative Activities”, the Law of Ukraine “On State Regulation of Activities in the Field of Technology Transfer”, etc. and identifies legislative inconsistencies and contradictions that impede the innovation activities of SMEs. The article also examines the Resolutions of the Cabinet of Ministers of Ukraine, which are an important tool for regulating small and medium-sized enterprises, and in the implementation of which there are a number of shortcomings that reduce the effectiveness of SME support. The study of the legal framework for regulating the innovative development of small and medium-sized enterprises from a practical point of view and taking into account the realities shows that it is outdated and has shortcomings that create serious obstacles to the innovative development of enterprises. As a result, the author formulates recommendations for improving the main legislative and regulatory acts, which will increase the effectiveness of supporting the innovative potential of small and medium-sized enterprises and their innovative activities.

References

Ангел Є. Інновації під час війни не на часі? Інститут економічних досліджень та політичних консультацій. 2023. URL: http://www.ier.com.ua/files/Projects/2023/TDF/NRES_Innovations_Anhel_22.05.2023.pdf.

Мігал М. Релокація бізнесу в умовах війни: у які регіони переїжджають підприємства. Інститут аналітики та адвокації. URL: https://iaa.org.ua/articles/business-relocation-in-times-of-war-what-regions-are-companies-moving-to/.

Денисенко М.П. Механізм державного управління інноваційної діяльності на регіональному рівні. Науковий вісник: Державне управління. 2018. №1. С. 34-47.

Чухрай Н.І. Розвиток підприємства: теоретичні аспекти. Науковий вісник Херсонського державного університету. Сер.: Економічні науки. 2016. № 18 (2). С.74-77.

Кизим М.О. Промислова політика та кластеризація економіки України: монографія. Харків: ВД «Інжек», 2011. 304 с.

Бєляєва Г. Роль інформаційного забезпечення при впровадженні інноваційних елементів механізму ресурсозбереження промислових підприємств. Економічний аналіз. 2012. Т. 10(4). С. 19-22.

Шкарлет С.М. Оптимізація портфелю інноваційної політики підприємства як фактор формування його економічної безпеки. Економіка та підприємництво. Зб. наук. праць молодих вчених та аспірантів. 2007. № 18. С. 77-91.

Соловйова О. Податок на цифрові послуги: міжнародний аспект. Юридична газета online. 2018. №51-52 (653-654). URL: https://yur-gazeta.com/publications/practice/mizhnarodne-pravo-investiciyi/podatok-na-cifrovi-poslugi-mizhnarodniy-aspekt.html.

Закон України «Про інноваційну діяльність». Відомості Верховної Ради України. 2002. № 36. Ст.266.

Закон України «Про державне регулювання діяльності у сфері трансферу технологій». Відомості Верховної Ради України. 2006. № 45. Ст.434.

Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність». Відомості Верховної Ради. 2016. № 3. Ст.25.

Закон України «Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні». Відомості Верховної Ради України. 2012. № 19-20. Ст.166.

Закон України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні». Відомості Верховної Ради України. 2013. №3. Ст.23.

Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про порядок створення і функціонування технопарків та інноваційних структур інших типів» від 22 травня 1996 р. №549. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/549-96-п.

Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Програми розвитку інвестиційної та інноваційної діяльності в Україні». URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/244207093.

Указ Президента України №273/2023 «Про Комплексний стратегічний план реформування органів правопорядку як частини сектору безпеки і оборони України на 2023 – 2027 роки». URL: https://www.president.gov.ua/documents/2732023-46733.

Розпорядження Кабінет Міністрів України від 10 липня 2019 р. № 526-р. «Про схвалення Стратегії розвитку сфери інноваційної діяльності на період до 2030 року». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/526-2019-р#Text.

Угода про асоціацію. URL: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/yevropejska-integraciya/ugoda-pro-asociacyu.

Горизонт 2020: рамкова програма ЄС з досліджень та інновацій. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/uploaded-files/broshura-gorizont-2020-1201.pdf.

Anhel, Ye. (2023). Innovatsii pid chas viiny ne na chasi? Instytut ekonomichnykh doslidzhen ta politychnykh konsultatsii. Available at: http://www.ier.com.ua/files/Projects/2023/TDF/NRES_Innovations_Anhel_22.05.2023.pdf.

Mihal, M. (2024). Relokatsiia biznesu v umovakh viiny: u yaki rehiony pereizhdzhaiut pidpryiemstva. Instytut analityky ta advokatsii. Available at: https://iaa.org.ua/articles/business-relocation-in-times-of-war-what-regions-are-companies-moving-to/.

Denysenko, M.P. (2018). Mekhanizm derzhavnoho upravlinnia innovatsiinoi diialnosti na rehionalnomu rivni. Naukovyi visnyk: Derzhavne upravlinnia, 1, 34-47.

Chukhrai, N.I. (2016). Rozvytok pidpryiemstva: teoretychni aspekty. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Ser.: Ekonomichni nauky, 18 (2), 74-77.

Kyzym, M.O. (2011). Promyslova polityka ta klasteryzatsiia ekonomiky Ukrainy : monohrafiia. Kharkiv, VD «Inzhek», 304 s.

Bieliaieva, H. (2012). Rol informatsiinoho zabezpechennia pry vprovadzhenni innovatsiinykh elementiv mekhanizmu resursozberezhennia promyslovykh pidpryiemstv. Ekonomichnyi analiz, 10(4), 19-22.

Shkarlet, S.M. (2007). Optymizatsiia portfeliu innovatsiinoi polityky pidpryiemstva yak faktor formuvannia yoho ekonomichnoi bezpeky. Ekonomika ta pidpryiemnytstvo. Zb . nauk . prats molodykh vchenykh ta aspirantiv, 18, 77-91.

Soloviova, O. (2018). Podatok na tsyfrovi posluhy: mizhnarodnyi aspekt. Yurydychna hazeta online, 51-52 (653-654). Available at: https://yur-gazeta.com/publications/practice/mizhnarodne-pravo-investiciyi/podatok-na-cifrovi-poslugi-mizhnarodniy-aspekt.html.

Zakon Ukrainy «Pro innovatsiinu diialnist». (2002). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 36, 266.

Zakon Ukrainy «Pro derzhavne rehuliuvannia diialnosti u sferi transferu tekhnolohii». (2006). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 45, 434.

Zakon Ukrainy «Pro naukovu i naukovo-tekhnichnu diialnist». (2016). Vidomosti Verkhovnoi Rady, 3, 25.

Zakon Ukrainy «Pro priorytetni napriamy innovatsiinoi diialnosti v Ukraini». (2012). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 19-20, 166.

Zakon Ukrainy «Pro rozvytok ta derzhavnu pidtrymku maloho i serednoho pidpryiemnytstva v Ukraini». (2013). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 3, 23.

Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy «Pro zatverdzhennia Polozhennia pro poriadok stvorennia i funktsionuvannia tekhnoparkiv ta innovatsiinykh struktur inshykh typiv» (1996). №549. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/549-96-p.

Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy «Pro zatverdzhennia Prohramy rozvytku investytsiinoi ta innovatsiinoi diialnosti v Ukraini». (2011). Available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/244207093.

Ukaz Prezydenta Ukrainy №273/2023 «Pro Kompleksnyi stratehichnyi plan reformuvannia orhaniv pravoporiadku yak chastyny sektoru bezpeky i oborony Ukrainy na 2023 – 2027 roky». Available at: https://www.president.gov.ua/documents/2732023-46733.

Rozporiadzhennia Kabinet Ministriv Ukrainy vid 10 lypnia 2019 r. № 526-r. «Pro skhvalennia Stratehii rozvytku sfery innovatsiinoi diialnosti na period do 2030 roku». Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/526-2019-r#Text.

Uhoda pro asotsiatsiiu. (2017). Available at: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/yevropejska-integraciya/ugoda-pro-asociacyu.

Horyzont 2020: ramkova prohrama YeS z doslidzhen ta innovatsii. Available at: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/uploaded-files/broshura-gorizont-2020-1201.pdf.

Article views: 4
PDF Downloads: 1
Published
2024-06-24
How to Cite
Babych, I., & Orel, A. (2024). LEGAL REGULATION OF INNOVATIVE DEVELOPMENT OF SMALL AND MEDIUM-SIZED BUSINESSES IN UKRAINE. Transformational Economy, (2 (07), 147-152. https://doi.org/10.32782/2786-8141/2024-7-23