OPTIMIZATION OF REGIONAL LOGISTICS SYSTEMS TAKING INTO ACCOUNT THE VOLUME OF FREIGHT TRANSPORTATION BY VARIOUS MODES OF TRANSPORT
Abstract
Optimization of logistics routes taking into account the volumes of goods transported by different modes of transport is a component of effective management of transport flows, which involves a comprehensive assessment and selection of the most rational methods of cargo delivery. This approach takes into account not only the distance and cost of transportation, but also the type of cargo, the volume of deliveries, the specifics of each mode of transport (road, rail, water), their throughput capacity, environmental characteristics and logistics infrastructure. The goal of this process is to minimize total costs, reduce delivery times, increase the reliability of logistics services and ensure sustainable development of the transport system both at the regional level and the national economy as a whole. Taking into account the volume of transportation allows for more accurate loading planning, avoiding overspending and reducing congestion in narrow logistics nodes. In modern conditions, such optimization is especially important for ensuring flexible, adaptive logistics that can respond to changes in demand, geopolitical factors, seasonality of cargo flows and economic fluctuations. The relevance of this study is due to the need for a comprehensive analysis of the efficiency of various modes of transport in the face of modern economic challenges, the growing demand for sustainable logistics solutions and strategic planning of infrastructure development. In the context of growing demand for freight transportation, economic recovery after crisis periods, as well as the need to optimize costs and reduce environmental impact, a comparison of road, rail and water transport allows us to identify the strengths and weaknesses of each type. Such studies are important for the formation of a balanced transport policy, increasing the competitiveness of the national logistics system and ensuring sustainable economic development of the country. The results have practical value and can be used by logistics companies, transport operators and enterprises to increase transportation efficiency, reduce costs and improve the quality of logistics services.
References
Грабчак І. А., Лобода С. В. Управління ланцюгами постачання: оптимізація перевезень. Харків : Харківський нац. університет, 2020. 310 с.
Дергачова В. В., Пермінова С. О. Логістика транспортних послуг: навч. посіб. Київ : НТУУ «КПІ», 2019. 350 с.
Дмитрієв Д. О. Управління транспортною логістикою: підручник. Вінниця : Вид-во Вінницького нац. техн. ун-ту, 2018. 278 с.
Ларіна І. О., Черновол В. А. Сучасні підходи до логістики та управління перевезеннями. Київ : Університет економіки та права «КРОК», 2021. 320 с.
Karbovska, L., & et al. (2019). State and trends of the road goods transportation field development in Ukraine. Journal of Advanced Research in Law and Economics, 10(4 (42)), 1022-1031.
Якушик І.Д., Мазур Ю.В. Механізм збалансування попиту і пропозиції на послуги перевезення вантажів автотранспортними підприємствами. Ефективна економіка. 2021. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8799
Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua
Попова Ю.М., Голодняк Д.В., Гайовий П.О. Логістика пасажирських перевезень: теорія та практика. Інфраструктура ринку. 2018. Випуск 24.
Вакуленко К.Є., Доля К.В. Управління міським пасажирським транспортом : навч. посібник. Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О.М. Бекетова. Харків : ХНУМГ ім. О.М. Бекетова, 2015. 257 с.
Hrabchak I. A., Loboda S. V. (2020). Upravlinnia lantsiuhamy postachannia: optymizatsiia perevezenʹ. Kharkiv: Kharkivskyi natsionalʹnyi universytet.
Derhachova V. V., Perminova S. O. (2019). Lohistyka transportnykh posluh: navch. posib. Kyiv: NTUU "KPI".
Dmytriiev D. O. (2018). Upravlinnia transportnoiu lohistykoiu: pidruchnyk. Vinnytsia: Vydavnytstvo Vinnytskoho natsionalʹnoho tekhnichnoho universytetu.
Laryna I. O., Chernovol V. A. (2021). Suchasni pidkhody do lohistyky ta upravlinnia perevezenniamy. Kyiv: Universytet ekonomiky ta prava "KROK".
Karbovska L., & et al. (2019). State and trends of the road goods transportation field development in Ukraine. Journal of Advanced Research in Law and Economics, 10(4 (42)), 1022-1031.
Yakushyk I. D., Mazur Yu. V. (2021). Mekhanizm zbalansuvannia popytu i propozytsii na posluhy perevezennia vantazhiv avtotransportnymy pidpryiemstvamy. Efektyvna ekonomika, (4). Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8799
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua
Popova Yu. M., Holodniak D. V., Haiovyi P. O. (2018). Lohistyka pasazhyrskykh perevezenʹ: teoriia ta praktyka. Infrastruktura rynku, (24).
Vakulenko K. Ye., Dolia K. V. (2015). Upravlinnia miskym pasazhyrskym transportom: navch. posibnyk. Kharkiv: KhNUMH im. O. M. Beketova.

