SUPPORT OF STUDENT ENTREPRENEURSHIP IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION: NEED AND STATUS OF IMPLEMENTATION

Keywords: student entrepreneurship, academic entrepreneurship, innovative development, stimulation, institution of higher education, survey

Abstract

The article determined that the formation of an entrepreneurial ecosystem in a country that is under martial law requires the further development of entrepreneurial thinking and the acquisition of competencies by applicants for higher education and teachers. The article substantiates the role of higher education institutions in teaching entrepreneurship and supporting student entrepreneurship, explains the relevance of the need to analyze the level of entrepreneurial intentions and assess the quality of university infrastructure supporting student entrepreneurship. It was established that it is possible for domestic universities to participate in expert self-assessment using the HEInnovate method and assessment of entrepreneurial intentions and entrepreneurial activity of students using the GUESSS method. The importance of the development of entrepreneurial skills in higher education applicants for the most effective adaptation to future professional activity has been demonstrated. The results of a survey of university administration representatives from 110 higher education institutions are presented. Indicators of the development of student entrepreneurship in universities and the experience of using innovative entrepreneurial products are analyzed. It is determined that each institution of higher education conducts separate activities to increase the level of mastery of entrepreneurial skills by students, however, student entrepreneurship at domestic universities is at the initial stage of formation. Most universities plan to launch organizational entrepreneurial structures and additional programs within the framework of the specified direction in the next academic year. It has been established that the entrepreneurial activity of students has an impact on the rating and performance indicators of universities in the near future. The possibilities of increasing the role of the country's universities in the formation of entrepreneurial ecosystems and more productive cooperation with small businesses due to regulatory, legal, organizational, economic and financial measures are substantiated. To develop the integration of universities and business, joint planning of the educational process, placement of startups, technology parks, business incubators with consulting, legal and other types of services on the territory of universities, monitoring and self-assessment of the features of student entrepreneurship are proposed.

References

Діяльність суб’єктів великого, середнього, малого та мікропідприємництва у 2021 році. Статистичний збірник. Державна служба статистики України. 2022. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2022/zb/12/Dsvsmm_21.pdf (дата звернення: 10.09.2023).

Проблеми та потреби українських підприємств малого та середнього бізнесу в умовах війни. Аналітичний звіт. Фонд «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва. Київ. 2023. URL: https://rpr.org.ua/wp-content/uploads/2023/02/80706355463e1298fbb50d7.25593072.pdf (дата звернення: 10.09.2023).

Linan F., Rodríguez-Cohard J. C., Rueda-Cantuche J. M (2005) Factors affecting entrepreneurial intention levels. 45th Congress of the European Regional Science Association: "Land Use and Water Management in a Sustainable Network Society", 23-27 August 2005, Amsterdam. The Netherlands, European Regional Science Association (ERSA), Louvain-la-Neuve. URL: https://www.econstor.eu/bitstream/10419/117622/1/ERSA2005_432.pdf (дата звернення: 11.09.2023).

Gayle Tzemach Lemmon and Ashley E. Harden Doing Business In Post-Conflict Zones: Why SMEs Are Key. Monday, May 28, 2012. URL: https://nextbillion.net/doing-business-in-post-conflict-zones/ (дата звернення: 12.09.2023).

Романовський О.О. Шляхи впровадження інновацій, підприємництва та підприємницької освіти в системі національної освіти України: монографія. Вінниця: Нова книга, 2010. 416 с.

Романовський О.О. Розвиток академічного підприємництва і підприємницьких вищих навчальних закладів в умовах глобалізації. Ефективна економіка. 2015. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4491 (дата звернення: 10.09.2023).

Слатвінська Л.А. Синергетичний ефект академічного підприємництва для України. Розвиток академічного підприємництва в закладах вищої освіти та наукових установах України: Круглий стіл (м. Київ, 16 травня 2019) / відп. ред. Д.Ю. Чайка. К., 2019. 128 с.

Порев С.М. Концепція підприємницьких екосистем і реалії українських університетів. Збірник наукових праць ЧДТУ. 2018. Випуск 48. URL: https://er.chdtu.edu.ua/bitstream/ChSTU/2332/1/8.pdf (дата звернення: 12.09.2023).

Васильєва Т.А., Дерев’янко Ю.М., Лукаш О.А., Матющенко М.М. Освітня екосистема як сучасна модель удосконалення взаємовідносин у системі «освіта» — «ринок праці». Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2022. № 4. С. 205–212.

Плеханова Г.О. Розвиток молодіжного інноваційного підприємництва на базі міжуніверситетських регіональних Start-Up центрів. Системи обробки інформації. 2012. № 2(118). С. 209–213.

Сірий Є.В. Особливості розвитку молодіжного підприємництва та самозайнятості молоді в Україні: монографія. Київ: ЦОП «Глобус» ФОП Кравченко Я.О., 2021. 68 с.

Верес З. Як ІТ-компанії створюють інноваційні навчальні програми в українських вишах та навіщо це. Українська правда. 6 квітня 2019. URL: https://life.pravda.com.ua/columns/2019/04/6/236445/ (дата звернення: 10.09.2023).

Кульчицький І.І., Кульчицький О.І. Можливості і виклики щодо розвитку інноваційних середовищ в університетах та НДІ у контексті євроінтеграційних реформ в Україні. Розвиток академічного підприємництва в закладах вищої освіти та наукових установах України: Круглий стіл (м. Київ, 16 травня 2019) / відп. ред. Д.Ю. Чайка. К. 2019. С. 5–9.

Солесвік М., Лігоненко Л. Проект GUESSS «Глобальне дослідження підприємницького духу студентів» : інсайти розбудови підприємницької освіти та бізнес-акселерації. Економіка підприємства: теорія і практика : зб. матеріалів ІХ Міжнар. наук.-практ. конф., 12–13 жовтня 2022 р. / відп. за вип. І. Рєпіна. М-во освіти і науки України, Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана. Київ: КНЕУ, 2022. С. 370–373.

Лігоненко Л. Підприємницькі наміри студентів- результати опитування, висновки та роздуми щодо розбудови екосистеми підтримки академічного підприємництва. Інноваційне підприємництво: стан та перспективи розвитку: зб. матеріалів VІІ Всеукр. наук.-практ. конф., 30 травня 2022 р. / Рєпіна І. М. (голова). М-во освіти і науки України, М-во фінансів України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана» Київ : КНЕУ, 2022. С. 221–225.

Etzkowitz H. Innovation in Innovation: The Triple Helix of University-Industry-Government Relations. Social Science Information. 2003. No. 42(3). Pp. 293–337. DOI: https://doi.org/10.1177/05390184030423002 (дата звернення: 10.09.2023).

Clark B.R. Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformations. Oxford: Pergamon–Elsevier Science, 1998. 180 p.

Johnson W. (2006) The Collaboration Imperative: Universities and Industry as Partners in the 21st Century Knowledge Economy. URL: http://sites.nationalacademies.org/cs/groups/pgasite/documents/webpage/pga_051414.pdf (дата звернення: 10.09.2023).

National Content Standards for Entrepreneurship Education (2004). URL: https://www.education.ne.gov/entreped/national-standards (дата звернення: 10.09.2023).

European Commission (2019) A Guiding Framework for the Entrepreneurial and Innovative Higher Education Institution. URL: https://heinnovate.eu (дата звернення: 13.09.2023).

Sieger P., Zellweger T., Fueglistaller U. & Hatak I. (2021) Global Student Entrepreneurship 2021: Insights From 58 Countries (2021 GUESSS Global Report). URL: https://www.guesssurvey.org/resources/PDF_InterReports/GUESSS_2021_Global_Report.pdf (дата звернення: 10.09.2023).

Global University Entrepreneurial Spirit Students Survey. URL: https://www.guesssurvey.org/publications/publications/international-reports.html (дата звернення: 10.09.2023).

Diialnist sub’iektiv velykoho, serednoho, maloho ta mikropidpryiemnytstva u 2021 rotsi. Statystychnyi zbirnyk. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. [Activity of large, medium, small and micro-enterepreneurship entities. Statistical publication. State Statistics Service of Ukraine]. (2022) Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2022/zb/12/Dsvsmm_21.pdf (accessed September 10, 2023).

Problemy ta potreby ukrainskykh pidpryiemstv maloho ta serednoho biznesu v umovakh viiny. Analitychnyi zvit. Fond «Demokratychni initsiatyvy» im. Ilka Kucheriva. [Problems and needs of Ukrainian small and medium-sized businesses in wartime conditions. Analytical report. Fund "Democratic Initiatives" named after Ilka Kucheriva]. Kyiv. (2023). Available at: https://rpr.org.ua/wp-content/uploads/2023/02/80706355463e1298fbb50d7.25593072.pdf (accessed September 10, 2023). (in Ukrainian)

Linan F., Rodríguez-Cohard J. C., Rueda-Cantuche J. M (2005) Factors affecting entrepreneurial intention levels. 45th Congress of the European Regional Science Association: "Land Use and Water Management in a Sustainable Network Society", 23-27 August 2005, Amsterdam. The Netherlands, European Regional Science Association (ERSA), Louvain-la-Neuve. Available at: https://www.econstor.eu/bitstream/10419/117622/1/ERSA2005_432.pdf (accessed September 11, 2023).

Gayle Tzemach Lemmon and Ashley E. (2012) Harden Doing Business In Post-Conflict Zones: Why SMEs Are Key. Monday, May 28, 2012. Available at: https://nextbillion.net/doing-business-in-post-conflict-zones/ (accessed September 12, 2023).

Romanovskyi O. O. (2010) Shliakhy vprovadzhennia innovatsii, pidpryiemnytstva ta pidpryiemnytskoi osvity v systemi natsionalnoi osvity Ukrainy: monohrafiia [Ways of introducing innovations, entrepreneurship and entrepreneurial education in the system of national education of Ukraine: monograph]. Vinnytsia: Nova knyha, 416 p. (in Ukrainian)

Romanovskyi O. O. (2015) Rozvytok akademichnoho pidpryiemnytstva i pidpryiemnytskykh vyshchykh navchalnykh zakladiv v umovakh hlobalizatsii [Development of academic entrepreneurship and entrepreneurial higher educational institutions in the conditions of globalization]. Efektyvna ekonomika, no. 11. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4491 (accessed September 10, 2023).

Slatvinska L. A. (May 16, 2019) Synerhetychnyi efekt akademichnoho pidpryiemnytstva dlia Ukrainy Rozvytok akademichnoho pidpryiemnytstva v zakladakh vyshchoi osvity ta naukovykh ustanovakh Ukrainy: Kruhlyi stil [Synergistic effect of academic entrepreneurship for Ukraine Development of academic entrepreneurship in higher education institutions and scientific institutions of Ukraine: Roundtable] / vidp. red. D. Yu. Chaika. Кyiv. 128 p. (in Ukrainian)

Porev S. M. (2018) Kontseptsiia pidpryiemnytskykh ekosystem i realii ukrainskykh universytetiv [The concept of entrepreneurial ecosystems and the reality of Ukrainian universities]. A collection of scientific works of ChSTU, issue 48. Available at: https://er.chdtu.edu.ua/bitstream/ChSTU/2332/1/8.pdf (accessed September 12, 2023).

Vasylieva T. A., Derev’ianko Yu. M., Lukash O. A., Matiushchenko M. M. (2022) Osvitnia ekosystema yak suchasna model udoskonalennia vzaiemovidnosyn u systemi «osvita» — «rynok pratsi» [Educational ecosystem as a modern model of improving relations in the "education" - "labor market" system]. Bulletin of Sumy State University. Economy series, no. 4, pp. 205–212.

Plekhanova H.O. (2012) Rozvytok molodizhnoho innovatsiinoho pidpryiemnytstva na bazi mizhuniversytetskykh rehionalnykh Start-Up tsentriv. [Development of youth innovative entrepreneurship on the basis of inter-university regional Start-Up centers]. Systemy obrobky informatsii, no. 2(118), pp. 209–213.

Siryi Ye. V. (2021) Osoblyvosti rozvytku molodizhnoho pidpryiemnytstva ta samozainiatosti molodi v Ukraini: monohrafiia. [Peculiarities of the development of youth entrepreneurship and youth self-employment in Ukraine: monograph]. Kyiv: TsOP «Hlobus» FOP Kravchenko Ya.O., 68 p. (in Ukrainian)

Veres Z. (April 6, 2019) Yak IT-kompanii stvoriuiut innovatsiini navchalni prohramy v ukrainskykh vyshakh ta navishcho tse. [How IT companies create innovative educational programs in Ukrainian universities and why]. Ukrainian Pravda. Available at: https://life.pravda.com.ua/columns/2019/04/6/236445/ (accessed September 10, 2023).

Kulchytskyi I. I., Kulchytskyi O. I. (May 16, 2019) Mozhlyvosti i vyklyky shchodo rozvytku innovatsiinykh seredovyshch v universytetakh ta NDI u konteksti yevrointehratsiinykh reform v Ukraini. Rozvytok akademichnoho pidpryiemnytstva v zakladakh vyshchoi osvity ta naukovykh ustanovakh Ukrainy: Kruhlyi stil [Opportunities and challenges for the development of innovative environments in universities and research institutes in the context of European integration reforms in Ukraine. Development of academic entrepreneurship in institutions of higher education and scientific institutions of Ukraine: Round table] / vidp. red. D.Yu. Chaika. Kyiv. Pp. 5–9. (in Ukrainian)

Solesvik M., Lihonenko L. (2022) Proekt GUESSS «Hlobalne doslidzhennia pidpryiemnytskoho dukhu studentiv»: insaity rozbudovy pidpryiemnytskoi osvity ta biznes-akseleratsii [The GUESSS project "Global study of the entrepreneurial spirit of students": insights into the development of entrepreneurial education and business acceleration]. Ekonomika pidpryiemstva: teoriia i praktyka : zb. materialiv ІХ Mizhnar. nauk.-prakt. konf., 12–13 zhovtnya 2022 / vidp. za vyp. Riepina I. M-vo osvity i nauky Ukrainy, Kyiv. nats. ekon. un-t im. Vadyma Hetmana. Kyiv : KNEU, pp. 370–373. (in Ukrainian)

Lihonenko L. (2022) Pidpryiemnytski namiry studentiv – rezultaty opytuvannia, vysnovky ta rozdumy shchodo rozbudovy ekosystemy pidtrymky akademichnoho pidpryiemnytstva. [Entrepreneurial intentions of students – survey results, conclusions and reflections on the development of an ecosystem supporting academic entrepreneurship]. Innovatsiine pidpryiemnytstvo: stan ta perspektyvy rozvytku : zb. materialiv VII Vseukr. nauk.-prakt. konf., 30 travnya, 2022 / Riepina I. M. (holova). M-vo osvity i nauky Ukrainy, M-vo finansiv Ukrainy, DVNZ «Kyiv. nats. ekon. un-t im. V. Hetmana». Kyiv: KNEU, pp. 221–225. (in Ukrainian)

Etzkowitz H. (2003) Innovation in Innovation: The Triple Helix of University-Industry-Government Relations. Social Science Information, no. 42(3), pp. 293–337. Available at: https://doi.org/10.1177/05390184030423002 (accessed September 10, 2023).

Clark B. R. (1998) Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformations. Oxford: Pergamon–Elsevier Science, 180 p.

Johnson W. (2006) The Collaboration Imperative: Universities and Industry as Partners in the 21st Century Knowledge Economy. Available at: http://sites.nationalacademies.org/cs/groups/pgasite/documents/webpage/pga_051414.pdf (accessed September 10, 2023).

National Content Standards for Entrepreneurship Education (2004). Available at: https://www.education.ne.gov/entreped/national-standards (accessed September 10, 2023)

European Commission (2019) A Guiding Framework for the Entrepreneurial and Innovative Higher Education Institution. Available at: https://heinnovate.eu (accessed September 13, 2023).

Sieger P., Zellweger T., Fueglistaller U. & Hatak I. (2021) Global Student Entrepreneurship 2021: Insights From 58 Countries (2021 GUESSS Global Report). Available at: https://www.guesssurvey.org/resources/PDF_InterReports/GUESSS_2021_Global_Report.pdf (accessed September 10, 2023).

Global University Entrepreneurial Spirit Students Survey. Available at: https://www.guesssurvey.org/publications/publications/international-reports.html (accessed September 10, 2023).

Article views: 54
PDF Downloads: 48
Published
2023-09-29
How to Cite
Zaiets, S. (2023). SUPPORT OF STUDENT ENTREPRENEURSHIP IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION: NEED AND STATUS OF IMPLEMENTATION. Transformational Economy, (4 (04), 34-41. https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-4-7