THEORETICAL BASIS OF FORMATION AND SUPPORT OF THE COMPANY'S IMAGE
Abstract
The article analyzes theoretical approaches to defining the concept of "enterprise image". It is established that the image of the enterprise is considered by scientists as internal and external. Factors that have a significant impact on the internal and external image of the enterprise are singled out. The main determinants for the internal image of the enterprise are: the system of personnel development and training, the evaluation system, the relationship between employees and the manager, the motivation system, improvement of working conditions, etc. The external image of the enterprise is a mirror reflection of the opinion of consumers and partners about the enterprise, the main components of which are loyalty to consumers, transparency of the enterprise's activities, openness of data on sales volumes, prices, assortment, etc. It was established that the external image of the enterprise depends on the state of its internal image: a positive internal image stimulates the enterprise to more effective activities, which positively affects its external image, positioning it in the eyes of consumers as a successful, competitive enterprise, and vice versa, a negative internal image of the enterprise leads to loss of his reputation in the market. The process of forming the image of the enterprise is described, which involves five stages: analysis of the starting position of the level of support of the enterprise in the market; development of a system of measures to create a positive image; implementation of measures aimed at forming a positive image; regulation of the system of measures to create a positive image; substantiation of decisions regarding activation of actions on image formation. It was established that in the process of image formation it is necessary to use tools that will help the enterprise achieve long-term competitive advantages in the domestic market, in particular: visual, verbal, advertising, PR tools, other tools of image making. It was established that the formed positive image of the enterprise enables management to control the perception of its activities by external stakeholders, strengthen competitive positions in the market, increase popularity, which is reflected in sales and facilitates the recognition of the enterprise's products (goods, works, services) on the market.
References
Азізов С.П., Кожан Н.В. Використання концепції управління іміджем підприємства у підвищенні його конкурентоспроможності. Проблеми інноваційно-інвестиційного розвитку. 2018. № 15. С. 74-81.
Булгакова О.В. Бренд-імідж підприємства на споживчому ринку. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2017. Вип. 13. Ч.1. С. 31-36. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/13_1_2017ua/9.pdf (дата звернення: 05.01.2023 р.).
Говорун І.В., Макарова В.В. Напрями формування позитивного іміджу підприємства. Інфраструктура ринку. 2019. Вип. 37. С. 204-209.
Дячук М., Буга Н. Формування і підтримка іміджу підприємства. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. 2017. № 2 (9). С. 12-16.
Левкіна Р.В., Левкін А.В. Імідж підприємств на ринку екологічно чистої продукції. Актуальні проблеми інноваційної економіки. 2016. № 2. С. 67-70.
Лозовський О.М., Дрончак І.В. Формування іміджу підприємства як елементу конкурентоспроможності. Молодий вчений. 2016. № 1(1). С. 101-104. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2016_1(1)__25 (дата звернення: 09.01.2023 р.).
Одінцева С.В., Артеменко Л.П. Формування іміджу підприємства: світовий та вітчизняний досвід. Економiка та держава. 2017. № 1. С. 65-68.
Семенчук Т.Б. Формування іміджу підприємства. Вісник Мукачівського державного університету «Економіка і суспільство». Серія: Економіка та управління підприємствами. 2016. Випуск 7. С. 473-477.
Синиця С.М., Вакун О.В., Фурса Т.П. Особливості формування іміджу підприємства як чинник конкурентоспроможності на зовнішніх ринках. Причорноморські економічні студії. 2019. Випуск 38-1. С. 147-151.
Azizov S.P., Kozhan N.V. (2018) Vykorystannya kontseptsiyi upravlinnya imidzhem pidpryyemstva u pidvyshchenni yoho konkurentospromozhnosti [Using the concept of enterprise image management to increase its competitiveness]. Problemy innovatsiyno-investytsiynoho rozvytku, vol. 15, pp. 74–81.
Bulhakova O.V. (2017) Brend-imidzh pidpryyemstva na spozhyvchomu rynku [Brand-image of the enterprise in the consumer market]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. vol. 13, part 1, pp. 31–36. Available at: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/13_1_2017ua/9.pdf (accessed 04 January 2023).
Hovorun I.V., Makarova V.V. (2019) Napryamy formuvannya pozytyvnoho imidzhu pidpryyemstva [Directions of forming a positive image of the enterprise]. Infrastruktura rynku, vol. 37. pp. 204–209.
Dyachuk M., Buha N. (2017) Formuvannya i pidtrymka imidzhu pidpryyemstva [Formation and maintenance of the image of the enterprise]. Naukovyy visnyk MNU imeni V. O. Sukhomlynsʹkoho, vol. 2 (9), pp. 12–16.
Levkina R.V., Levkin A.V. (2016) Imidzh pidpryyemstv na rynku ekolohichno chystoyi produktsiyi [Image of enterprises on the market of environmentally friendly products]. Aktualʹni problemy innovatsiynoyi ekonomiky, vol. 2, pp. 67–70.
Lozovsʹkyy O.M., Dronchak I.V. (2016) Formuvannya imidzhu pidpryyemstva yak elementu konkurentospromozhnosti [Formation of the enterprise image as an element of competitiveness]. Molodyy vchenyy, vol. 1(1), pp. 101–104. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2016_1(1)__25 (accessed 04 January 2023).
Odintseva S.V., Artemenko L.P. (2017) Formuvannya imidzhu pidpryyemstva: svitovyy ta vitchyznyanyy dosvid [Formation of the enterprise image: world and domestic experience]. Ekonomika ta derzhava, vol. 1, pp. 65–68.
Semenchuk T.V. (2016) Formuvannya imidzhu pidpryyemstva [Formation of enterprise image]. Visnyk Mukachivsʹkoho derzhavnoho universytetu “Ekonomika i suspilstvo”. Seriya: ekonomika ta upravlinnya pidpryyemstvamy, vol. 7, pp. 473–477.
Synytsya S.M., Vakun O.V., Fursa T.P. (2019) Osoblyvosti formuvannya imidzhu pidpryyemstva yak chynnyk konkurentospromozhnosti na zovnishnikh rynkakh [Peculiarities of enterprise image formation as a factor of competitiveness in foreign markets]. Prychornomorsʹki ekonomichni studiyi, vol. 38-1, pp. 147–151.