STRATEGY FOR TRANSFORMING THE COMPETITIVE POTENTIAL OF TOURISM INDUSTRY SUBJECTS IN THE POST-WAR PERIOD

Keywords: tourism, tourism industry, tourism industry subjects, transformation, competitive potential, strategy

Abstract

The article highlights the issues of transforming the competitive potential of tourism industry entities in the post-war period. The purpose of the research is to develop a strategy for the transformation of the competitive potential of the tourism industry entities in the post-war period and define the possible ways of its implementation. The main task of the article is to substantiate the process-based approach to the selection of the strategy for the development of the competitive potential of tourism industry entities and its realization in the post-war period. In the context of this study, the strategy for developing the competitive potential of tourism industry entities is understood as a planned and targeted set of measures/activities, which, in the transformation phase, are aimed at achieving a balanced supply and demand of tourist services. It is proposed to apply a five-stage system to the selection and implementation of a strategy for transforming the competitive potential of the tourism industry entities. They are the conceptual, organizational, analytical, recommendatory, and implementation stages. Within the conceptual stage, the concept of strategic development of the competitive potential of tourism industry entities is formed based on the analysis of current normative documents that regulate the process of choosing and implementing a strategy for transforming the competitive potential of tourism industry entities. The organizational stage implies the formation of a working group whose task is to work out a strategy for improving the competitive potential of tourism industry entities. The analytical stage involves conducting analytical studies of the competitive potential of tourism industry entities, where a destination profile is formed, a SWOT-analysis is carried out, and the main challenges, competitive advantages and weaknesses of the tourism industry development in certain areas are revealed. The essence of the implementation stage is the justification and adoption of a strategy for the development of the competitive potential of tourism industry entities, monitoring its implementation, and identifying deviations in the process of its implementation. The proposed differentiated approach to choosing a strategy for transforming the competitive potential of tourism industry entities will balance the interests of suppliers and consumers of tourism services and ensure its sustainability, safety, and competitiveness.

References

Єрко І.В. Суть поняття трансформації конкурентного потенціалу суб’єктів туристичної індустрії. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2023.Випуск 4 (41). DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.41-11 (дата звернення: 20.02.2024).

Указ Президента України від 30 вересня 2019 року № 722/2019 «Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року». URL: https://www.president.gov.ua/documents/7222019-29825 (дата звернення: 20.02.2024).

Постанова Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 932 «Про затвердження Порядку розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації, а також проведення моніторингу та оцінки результативності реалізації зазначених регіональних стратегій і планів заходів». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/932-2015-%D0%BF#Text (дата звернення: 20.02.2024).

Стратегія розвитку туризму та курортів на період до 2026 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16 березня 2017 року № 168-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/168-2017-%D1%80#Text (дата звернення: 20.02.2024).

Закон України «Про туризм» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 20.02.2024).

Закон України «Про охорону культурної спадщини» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1805-14#Text (дата звернення: 20.02.2024).

Закон України «Про природно-заповідний фонд України» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-12#Text (дата звернення: 20.02.2024).

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 20.02.2024).

Закон України «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1602-14#Text (дата звернення: 20.02.2024).

Закон України «Про стимулювання розвитку регіонів» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2850-15#Text (дата звернення: 20.02.2024).

Закон України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1160-15#Text (дата звернення: 20.02.2024).

Іerko I. V. (2023) Sut poniattia transformatsii konkurentnoho potentsialu subiektiv turystychnoi industrii. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, is. 4 (41). DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.41-11 (accessed February 20, 2024).

Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 30 veresnia 2019 roku No. 722/2019 «Pro Tsili staloho rozvytku Ukrainy na period do 2030 roku». Available at: https://www.president.gov.ua/documents/7222019-29825 (accessed February 20, 2024).

Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 11 lystopada 2015 roku № 932 «Pro zatverdzhennia Poriadku rozroblennia rehionalnykh stratehii rozvytku i planiv zakhodiv z yikh realizatsii, a takozh provedennia monitorynhu ta otsinky rezultatyvnosti realizatsii zaznachenykh rehionalnykh stratehii i planiv zakhodiv». Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/932-2015-%D0%BF#Text (accessed February 20, 2024).

Stratehiia rozvytku turyzmu ta kurortiv na period do 2026 roku, skhvalenoi rozporiadzhenniam Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 16 bereznia 2017 roku № 168-r. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/168-2017-%D1%80#Text (accessed February 20, 2024).

Zakon Ukrainy «Pro turyzm». Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80#Text (accessed February 20, 2024).

Zakon Ukrainy «Pro okhoronu kulturnoi spadshchyny». Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1805-14#Text (accessed February 20, 2024).

Zakon Ukrainy «Pro pryrodno-zapovidnyi fond Ukrainy». Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-12#Text (accessed February 20, 2024).

Zakon Ukrainy «Pro mistseve samovriaduvannia v Ukraini». Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#Text (accessed February 20, 2024).

Zakon Ukrainy «Pro derzhavne prohnozuvannia ta rozroblennia prohram ekonomichnoho i sotsialnoho rozvytku Ukrainy». Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1602-14#Text (accessed February 20, 2024).

Zakon Ukrainy «Pro stymuliuvannia rozvytku rehioniv». Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2850-15#Text (accessed February 20, 2024).

Zakon Ukrainy «Pro zasady derzhavnoi rehuliatornoi polityky u sferi hospodarskoi diialnosti». Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1160-15#Text (accessed February 20, 2024).

Article views: 29
PDF Downloads: 17
Published
2024-04-26
How to Cite
Ierko, I. (2024). STRATEGY FOR TRANSFORMING THE COMPETITIVE POTENTIAL OF TOURISM INDUSTRY SUBJECTS IN THE POST-WAR PERIOD. Transformational Economy, (1 (06), 16-21. https://doi.org/10.32782/2786-8141/2024-6-3