ФІНАНСОВА БАЗА ПОЕТАПНОГО СТВОРЕННЯ БІЗНЕС-ЕКОСИСТЕМ БАГАТОНАЦІОНАЛЬНИХ КОРПОРАЦІЙ

  • А.М. Пахольчук Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана https://orcid.org/0009-0005-8061-7450
Ключові слова: бізнес-екосистема, багатонаціональна корпорація, фінансові компетенції, фінансовий менеджмент, фінансові стратегії

Анотація

У сучасних реаліях глобалізованої економіки спостерігається тенденція до формування потужних багатонаціональних корпорацій (далі - БНК), діяльність яких виходить за межі окремих галузей та національних кордонів. Ці гіганти еволюціонували від звичайних компаній до складних бізнес-екосистем, що інтегрують численні взаємопов'язані організації. Однак, побудова та ефективне функціонування таких комплексних економічних утворень вимагає ретельно спланованого та стратегічного підходу, підґрунтям якого є міцна фінансова база. Дане дослідження присвячене вивченню поетапних фінансових стратегій, що забезпечують створення та розвиток життєздатних екосистем багатонаціональних корпорацій. На основі міждисциплінарного синтезу фінансової теорії, організаційної економіки та принципів стратегічного управління запропоновано новаторську концептуальну модель. Представлена модель деталізує специфічні фінансові передумови, пріоритети алокації капіталу та методи мінімізації ризиків, характерні для послідовних стадій формування, експансії, оптимізації та безперервного розвитку бізнес-екосистем. На початковому етапі формування критично важливим є застосування інструментів фінансової інженерії для інтеграції різнопланових джерел доходів, вибудовування симбіотичних зв'язків через інвестиції в акціонерний капітал та узгодження системи стимулів, а також підтримання необхідного рівня ліквідності для реалізації перспективних проектів злиття/поглинання. У міру розширення молодої бізнес-екосистеми постає завдання збалансованого фінансування подальшого зростання, із залученням як публічного так і приватного акціонерних капіталів, позиковий важіль або реінвестування операційних грошових потоків з метою масштабування всієї інтегрованої мережі. На етапі оптимізації, після досягнення критичної маси, необхідно розробити комплексні механізми трансфертного ціноутворення та хеджування фінансових ризиків для максимізації синергетичного ефекту в межах єдиної екосистеми. Нарешті, для сталого розвитку та довгострокового функціонування потрібні сталі фінансові моделі, орієнтовані на постійні інновації, з метою динамічної адаптації бізнес-екосистеми багатонаціональної корпорації. Деталізуючи фінансову архітектуру, притаманну кожній стадії розвитку бізнес-екосистеми, дане дослідження розкриває фінансові стратегії, які дозволяють багатонаціональним корпораціям трансформуватися у складні міжгалузеві інтегровані структури. Отримані результати мають практичне значення для корпоративних стратегів, фінансових менеджерів та регуляторів, які діють в умовах взаємозалежної глобальної економіки.

Посилання

Moore J.F. Predators and prey: a new ecology of competition. Harvard business review. 1993. Vol. 71. P. 75–86.

Adner R. Ecosystem as Structure: An Actionable Construct for Strategy. Journal of Management. 2017. Vol. 43(1). P. 39–58.

Moore J.F. The death of competition: Leadership and strategy in the age of business ecosystems. New York: HarperBusiness, 1996.

Iansiti M., Levien R. The keystone advantage: What the new dynamics of business ecosystems mean for strategy, innovation, and sustainability. Boston: Harvard Business School Press, 2004.

Adner R. The wide lens: A new strategy for innovation. New York: Penguin, 2012.

Iyer B., Henderson J.C. Preparing for the future: Understanding the seven capabilities of cloud computing. MIS Quarterly Executive. 2010. Vol. 9(2). P. 117–131.

Anderson C. Free: The future of a radical price. New York: Hyperion, 2009.

Vázquez-Bujía D., Corrales-Garay D., Hurtado-Torres N. V. Open innovation and ecosystems for the transformation of business models. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity. 2021. Vol. 7(4). P. 231.

Kapor M. Patterns of strategy: Pattern analysis and building pattern languages for strategic models and transformations. New York: McGraw-Hill Education, 2019.

Haynie J.M., Shepherd D.A., McMullen J.S. An opportunity for me? The role of resources in opportunity evaluation decisions. Journal of Management Studies. 2009. Vol. 46(3). P. 337–361.

Kastalli I.V., Salah B. Transfer pricing in the digital economy: A critical analysis of the OECD's approach. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation. 2022. Vol. 47(c).

Schippanger A., Scheiber C., Widrig D. Overcoming inertia in transfer pricing for platforms ecosystems. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation. 2022. Vol. 48.

Lerner J., Tufano P. The consequences of financial innovation: A counterfactual research agenda. Annual Review of Financial Economics. 2011. Vol. 3(1). P. 41–85.

Бланк І.О. Фінансовий менеджмент: навчальний посібник. Київ : Ельга, Ніка-Центр, 2018.

Вітлінський В.В., Великоіваненко Г. . Ризикологія в економіці та підприємництві: монографія. Київ : КНЕУ, 2020.

Єрмошенко М.М. Фінансова складова стратегії підприємств: монографія. Київ : Національна академія управління, 2019.

Ільчук В.П., & Радова Н.В. Прямі іноземні інвестиції в економіці України: стан і перспективи. Економіка України. 2021. Вип 3. C. 36–51 .

Кузнецов В.А. Офшорний бізнес: правові та фінансові аспекти. Харків : Право, 2022.

Майорова Т.В. Проектне фінансування: теорія та практика. Київ : КНЕУ.

Пластун О.Л. Стратегічні фінанси: навчальний посібник. Суми : Сумський державний університет, 2019.

Федоренко В.Г., & Гой, І.В. Конкурентоспроможність економіки: світовий та національний виміри. Київ : Інститут економіки та прогнозування НАНУ, 2018.

Черваньов Д.М., & Жилкіна Л.В. Інноваційні стратегії підприємств України в сучасних умовах. Харків : Вид-во ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2021.

Шершньова З.Є., & Оборська С.В. Стратегічне управління: навчальний посібник. Київ : КНЕУ, 2019.

Яцура В.В., & Замроз М.В. Злиття та поглинання в Україні: тенденції, проблеми та перспективи. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020.

Білоусова О.С. Міжнародні стратегії диверсифікації бізнесу. Київ : Київський національний торговельно-економічний університет, 2020.

Ковтун О.І. Глобальні стратегії ТНК: світові тенденції та українські реалії. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019.

Колот А.М. Соціально-трудові відносини: теорія і практика регулювання: монографія. Київ : КНЕУ, 2021.

Семикіна М.В. Мотивація ефективної зайнятості: проблеми, тенденції, вибір стратегії. Кропивницький : ФОП Александрова М.В, 2019.

Хаджинов І.В. Управління ланцюгами поставок: інтегрований підхід. Одеса : Фенікс, 2020.

Шапран В.С. Бізнес-екосистеми: теоретичні засади та практика формування. Дніпро : Видавець Біла К.О, 2022.

Moore J. F. (1993) Predators and prey: a new ecology of competition. Harvard business review, vol. 71, pp. 75–86.

Adner R. (2017) Ecosystem as Structure: An Actionable Construct for Strategy. Journal of Management, vol. 43(1), P. 39–58.

Moore J. F. (1996) The death of competition: Leadership and strategy in the age of business ecosystems. New York: HarperBusiness.

Iansiti M., Levien R. (2004) The keystone advantage: What the new dynamics of business ecosystems mean for strategy, innovation, and sustainability. Boston: Harvard Business School Press.

Adner R. (2012) The wide lens: A new strategy for innovation. New York: Penguin.

Iyer B., Henderson J. C. (2010) Preparing for the future: Understanding the seven capabilities of cloud computing. MIS Quarterly Executive, vol. 9(2), pp. 117–131.

Anderson C. (2009) Free: The future of a radical price. New York: Hyperion.

Vázquez-Bujía D., Corrales-Garay D., Hurtado-Torres N. V. (2021) Open innovation and ecosystems for the transformation of business models. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, vol. 7(4), p. 231.

Kapor M. (2019) Patterns of strategy: Pattern analysis and building pattern languages for strategic models and transformations. New York: McGraw-Hill Education.

Haynie J. M., Shepherd D. A., McMullen J. S. (2009) An opportunity for me? The role of resources in opportunity evaluation decisions. Journal of Management Studies, vol. 46(3), pp. 337–361.

Kastalli I. V., Salah B. (2022) Transfer pricing in the digital economy: A critical analysis of the OECD's approach. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, vol. 47(c).

Schippanger A., Scheiber C., Widrig D. Overcoming inertia in transfer pricing for platforms ecosystems. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, vol. 48.

Lerner J., Tufano P. (2011) The consequences of financial innovation: A counterfactual research agenda. Annual Review of Financial Economics, vol. 3(1), pp. 41–85.

Blank I. O. (2018) Finansovyi menedzhment: navchalnyi posibnyk [Financial management: A textbook]. Kyiv: Elha, Nika-Tsentr.

Vitlinskyy V. V., Velikoivanenko G. I. (2020) Ryzykolohiia v ekonomitsi ta pidpryiemnytstvi: monohrafiia [Risk management in economics and entrepreneurship: monograph]. Kyiv: KNEU. (in Ukrainian)

Yermoshenko M. M. (2019) Ryzykolohiia v ekonomitsi ta pidpryiemnytstvi: monohrafiia [Financial component of enterprise strategy: monograph]. Kyiv: National Academy of Managementn. (in Ukrainian)

Ilchuk V. P., Radova N. V. (2021) Priami inozemni investytsii v ekonomitsi Ukrainy: stan i perspektyvy [Foreign direct investment in the Ukrainian economy: Current state and prospects] Ekonomika Ukrainy - Economy of Ukraine, vol. (3), pp. 36–51. (in Ukrainian)

Kuznetsov V. A. (2022) Ofshornyi biznes: pravovi ta finansovi aspekty [Offshore business: Legal and financial aspects]. Kharkiv: Pravo. (in Ukrainian)

Maiorova T. V. (2020) Proektne finansuvannia: teoriia ta praktyka [Project finance: Theory and practice]. Kyiv: KNEU. (in Ukrainian)

Plastun O. L. (2019) Stratehichni finansy: navchalnyi posibnyk [Strategic finance: A textbook]. Sumy: Sumskyi derzhavnyi universytet. (in Ukrainian)

Fedorenko V. G., Goy I. V. (2018) Konkurentospromozhnist ekonomiky: svitovyi ta natsionalnyi vymiry [Competitiveness of the economy: Global and national dimensions]. Kyiv: Instytut ekonomiky ta prohnozuvannia NANU. (in Ukrainian)

Chervanov D. M., Zhylkina L. V. (2021) Innovatsiini stratehii pidpryiemstv Ukrainy v suchasnykh umovakh [Innovative strategies of Ukrainian enterprises in modern conditions]. Kharkiv: Vyd-vo KhNU im. V.N. Karazina. (in Ukrainian)

Shershnova Z. Y., Oborska S. V. (2019) Stratehichne upravlinnia: navchalnyi posibnyk [Strategic management: a textbook]. Kyiv: KNEU. (in Ukrainian)

Yatsura V. V., Zamroz M. V. (2020) Zlyttia ta pohlynannia v Ukraini: tendentsii, problemy ta perspektyvy [Mergers and acquisitions in Ukraine: Trends, problems, and prospects]. Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky. (in Ukrainian)

Bilousova O. S. (2020) Mizhnarodni stratehii dyversyfikatsii biznesu [International business diversification strategies]. Kyiv: Kyivskyi natsionalnyi torhovelno-ekonomichnyi universytet. (in Ukrainian)

Kovtun O. I. (2019) Hlobalni stratehii TNK: svitovi tendentsii ta ukrainski realii [Global strategies of multinational corporations: World trends and Ukrainian realities]. Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky. (in Ukrainian)

Kolot A. M. (2021) Sotsialno-trudovi vidnosyny: teoriia i praktyka rehuliuvannia: monohrafiia [Social and labor relations: Theory and practice of regulation: A monograph]. Kyiv: KNEU. (in Ukrainian)

Semykina M. V. (2019) Motyvatsiia efektyvnoi zainiatosti: problemy, tendentsii, vybir stratehii [Motivation for effective employment: Problems, trends, and strategy choice]. Kropyvnytskyi: FOP Aleksandrova M. V. (in Ukrainian)

Khadzhinov I. V. (2020) Upravlinnia lantsiuhamy postavok: intehrovanyi pidkhid [Supply chain management: An integrated approach]. Odesa: Feniks. (in Ukrainian)

Shapran V. S. (2022) Biznes-ekosystemy: teoretychni zasady ta praktyka formuvannia [Business ecosystems: Theoretical foundations and practice of formation]. Dnipro: Vydavets Bila K. O. (in Ukrainian)

Переглядів статті: 52
Завантажень PDF: 20
Опубліковано
2024-06-24
Як цитувати
Пахольчук, А. (2024). ФІНАНСОВА БАЗА ПОЕТАПНОГО СТВОРЕННЯ БІЗНЕС-ЕКОСИСТЕМ БАГАТОНАЦІОНАЛЬНИХ КОРПОРАЦІЙ. Трансформаційна економіка, (2 (07), 71-75. https://doi.org/10.32782/2786-8141/2024-7-12