ANTI-CRISIS HOTEL MANAGEMENT IN THE REAR REGION: MANAGEMENT TOOLS, POST-WAR EXPERIENCE, TOURIST OPPORTUNITIES

Keywords: hotel and restaurant business, hotel and restaurant complex (GRK), tourism, gastro tour, anti-crisis management, Russian-Ukrainian war, trend

Abstract

The article presents the results of a two-level study of the approbation of anti-crisis management tools and methods in the conditions of a full-scale Russian-Ukrainian war - at the national level and at the level of a separate non-network establishment of the hotel and restaurant business in the rear region. Chronologically, the period February 2022 - February 2024 is covered. Behavioral trends of consumers of hotel services in war conditions are characterized. The changes in the contingent of hotel guests in the "Southern Gate" HRK (Khmelnytskyi), the case of which became the subject of research work (2018 and 2022), are presented simultaneously. Types of anti-crisis management strategies of hotel and restaurant business establishments (growth, maintenance, reduction) are presented. The essence and content of the implementation of the strategic plans of the anti-crisis management of the GRC, taking into account the experience of "South Gate" for 2018-2023, have been clarified. It is argued that in wartime the key indicators of business performance in the hospitality industry are the absence of losses and facilities requiring subsidies. It has been proven that in the conditions of total unpredictability, the key to the "economic survival" of enterprises of the service economy is a combination of the principles of systematicity, flexibility, understanding that any crisis has its end, and the application of the principle of downsizing. In order to understand the principle of variability of anti-crisis management tools in the conditions of dynamic changes in the military-political and socio-economic situation, the characteristics of changes in the work of the "Southern Gate" HRC during different periods of the Russian-Ukrainian war are presented. On the basis of a survey of consumers of hotel services, the reasons for Khmelnytskyi's visits were clarified; it has been proven that the tourist resources of the region significantly exceed the tourist potential of the regional center. In order to improve the overall concept of the hotel and restaurant (positioned as an establishment of authentic cuisine, local food) in the structure of the HRK and to compensate for the loss of customers, the possibility of attracting organized tourist groups was studied. The concept of GRK "Southern Gate" as an institution with a distinct gastro-tourism concept, which can be positioned as an independent object of tourist travel, is substantiated. The experience of countries that managed to "hold" a business niche in the global hospitality industry in the post-war period (Israel, Croatia, Georgia) is consolidated.

References

Банєва І.О., Величко О.В. Перспективи післявоєнного відновлення готельно-ресторанної галузі в Україні. Інфраструктура ринку. 2022. № 67. 48 с.

Будна Ю.А., Малюта Л.Я. Готельний бізнес в умовах війни. Матеріали Х Всеукраїнської науково-практичної конференції пам’яті почесного професора ТНЕУ «Соціальна відповідальність як основа інноваційного розвитку бізнесу», (Тернопіль, 18 листопада 2022 року). URL: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/39961/2/SRBD_2022_Budna_Y-Hotel_business_in_Ukraine_during_23-24.pdf

Ведмідь Н., Бойко М. Готельний бізнес: реалії та пріоритети відновлення. Трансформація готельно-ресторанного бізнесу регіону в умовах євроінтеграції: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Чернівці, 11 травня 2023 р. Чернівці : Технодрук, 2023. 266 с.

Встояти під час війни: як працюють готелі України. URL: https://commercialproperty.ua/analitics/vstoyati-pid-chas-viyni-yak-pratsyuyut-goteli-ukraini/

Лупашко А. Заощаджуємо та примножуємо. Як власникам бізнесу змусити гроші працювати в умовах війни. Діло. URL: https://delo.ua/realty/zaoshhadzujemo-ta-primno-zujemo-yak-vlasnikam-biznesu-zmusiti-grosipracyuvati-v-umovax-viini-404867/

Комова О. Особливості функціонування готельної індустрії України в умовах війни. Трансформація готельно-ресторанного бізнесу регіону в умовах євроінтеграції: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Чернівці, 11 травня 2023 р. Чернівці : Технодрук, 2023. 266 с. С. 129–133. URL: http://chtei-knteu.cv.ua/ua/content/download/subsection/nayka/konf_11_05_2023.pdf

Кузнецова І.О., Кім А.А. Оцінювання технології управління підприємством ресторанного бізнесу в умовах змін. Вісник соціально-економічних досліджень: зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2023. № 1-2 (84-85). С. 83–93.

П’ятницька Г.Т. Стратегії розвитку ресторанного бізнесу в умовах кризи. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2021. № 2.

Москвічова О. Відновлення готельно-ресторанного бізнесу України у післявоєнний період: зарубіжний досвід. Трансформація готельно-ресторанного бізнесу регіону в умовах євроінтеграції: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Чернівці, 11 травня 2023 р. Чернівці: Технодрук, 2023. 266 с. URL: http://chite.edu.ua/ua/content/download/subsection/nayka/konf_11_05_2023.pdf#page=130

Ставська Ю.В. Гастрономічний туризм як популярний напрям у туристичній індустрії. Економіка, фінанси, менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2023. № 2 (64). С. 148–167. URL: http://efm.vsau.org/storage/articles/November2023/rJUWhZ3a0ShBZwhgJf9I.pdf

Церклевич В., Діль А. & Діль М. Розробка нових гастрономічних спеціалітетів як засіб промоції ресторану ніші «local food». Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2022. № 6. URL: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/tourism/article/view/1193

Церклевич В., Діль А., Блаута А., & Діль М. Інноваційні компоненти стратегії просування ресторану регіональної кухні Поділля: кейс «Ресторації Шпігеля». Трансформаційна економіка. 2023. № (3 (03). С. 61–69. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-11

Церклевич В.С., Онищук М.І. & Шпаковський С.М. Культурні детермінанти еволюції гастрономічних спеціалітетів: до питання формування гастрономічного бренду Поділля. Трансформаційна економіка. 2023. № 1. С. 67–75. URL: https://transformations.in.ua/index.php/journal/article/view/12/12

Церклевич В., & Ставська Ю. Можливості інтеграції ресторанів «local food» в програми регіональних гастротурів: кейс Вінницької та Хмельницької областей. Трансформаційна економіка. 2024. № 1 (06). С. 68–75. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2024-6-13

Чорненька Н., Євлах В. Досвід Грузії для підвищення результативності українського туристичного бізнесу. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Сучасні особливості формування і управління інноваційним потенціалом регіонального розвитку туризму та рекреації із залученням молодіжного ресурсу» (м. Тернопіль, 15-17 жовтня 2015 року). Тернопіль, 2015.

Шаранов Р.С. Алгоритм антикризового управління підприємства. Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки. 2021. № 6 (39). С. 288–296.

Banyeva I. O., Velychko O. V. (2022) Perspektyvy pislyavoyennoho vidnovlennya hotelʹno-restorannoyi haluzi v Ukrayini. [Prospects of the post-war recovery of the hotel and restaurant industry in Ukraine]. Infrastruktura rynku, vol. 67, 48 p.

Budna Y. A., Malyuta L. Y. (November 18, 2022) Hotelʹnyy biznes v umovakh viyny. [Hotel business in conditions of war]. Materialy KH Vseukrayinsʹkoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi pamʺyati pochesnoho profesora TNEU «Sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ yak osnova innovatsiynoho rozvytku biznesu». Ternopil. Available at: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/39961/2/SRBD_2022_Budna_Y-Hotel_business_in_Ukraine_during_23-24.pdf

Vedmid N., Boyko M. (May 11, 2023) Hotelʹnyy biznes: realiyi ta priorytety vidnovlennya. [Hotel business: realities and priorities of recovery]. Transformatsiya hotelʹno-restorannoho biznesu rehionu v umovakh yevrointehratsiyi : materialy Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi. Chernivtsi, 266 p.

Vstoyaty pid chas viyny: yak pratsyuyutʹ hoteli Ukrayiny. Available at: https://commercialproperty.ua/analitics/vstoyati-pid-chas-viyni-yak-pratsyuyut-goteli-ukraini/

Lupashko A. (2023) Zaoshchadzhuyemo ta prymnozhuyemo. Yak vlasnykam biznesu zmusyty hroshi pratsyuvaty v umovakh viyny. [We save and multiply. How business owners make money work in wartime]. Dilo. Available at: https://delo.ua/realty/zaoshhadzujemo-ta-primno- zujemo-yak-vlasnikam-biznesu-zmusiti-grosipracyuvati-v-umovax-viini-404867/

Komova O. (May 11, 2023) Osoblyvosti funktsionuvannya hotelʹnoyi industriyi Ukrayiny v umovakh viyny. [Peculiarities of the functioning of the hotel industry of Ukraine in the conditions of war]. Transformatsiya hotelʹno-restorannoho biznesu rehionu v umovakh yevrointehratsiyi: materialy Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi. Chernivtsi, pp. 129–133. Available at: http://chtei-knteu.cv.ua/ua/content/download/subsection/nayka/konf_11_05_2023.pdf

Kuznetsova I. O., Kim A. A. (2023) Otsinyuvannya tekhnolohiyi upravlinnya pidpryyemstvom restorannoho biznesu v umovakh zmin. [Evaluation of restaurant business enterprise management technology under conditions of change]. Visnyk sotsialʹno-ekonomichnykh doslidzhenʹ: zb. nauk. pratsʹ. Odesa : Odesʹkyy natsionalʹnyy ekonomichnyy universytet. Vol. 1-2 (84-85), pp. 83–93.

Pʺyatnytsʹka H. T. (2021) Stratehiyi rozvytku restorannoho biznesu v umovakh kryzy. [Strategies for restaurant business development in crisis conditions]. Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralʹniy ta Skhidniy Yevropi, vol. 2.

Moskvichova O. (May 11, 2023) Vidnovlennya hotelʹno-restorannoho biznesu Ukrayiny u pislyavoyennyy period: zarubizhnyy dosvid. [Restoration of the hotel and restaurant business of Ukraine in the post-war period: foreign experience]. Transformatsiya hotelʹno-restorannoho biznesu rehionu v umovakh yevrointehratsiyi : materialy Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi. Chernivtsi. 266 p. Available at: http://chite.edu.ua/ua/content/download/subsection/nayka/konf_11_05_2023.pdf#page=130

Stavsʹka Y. V. (2023) Hastronomichnyy turyzm yak populyarnyy napryam u turystychniy industriyi. [Gastronomic tourism as a popular direction in the tourist industry]. Ekonomika, finansy, menedzhment: aktualʹni pytannya nauky i praktyky, vol. 2 (64), pp. 148–167. Available at: http://efm.vsau.org/storage/articles/November2023/rJUWhZ3a0ShBZwhgJf9I.pdf

Tserklevych V. S. & Dil A. V., Dil M. V. (2022) Novi hastronomichni spetsialitety yak zasib promotsii restoranu nishi "local food". [Development of new gastronomic specialties as a means of promotion of the "local food" niche restaurant]. Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi, vol. 6. рр. 41–51. Available at: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/tourism/article/view/1193/1125

Tserklevych V., Dilʹ A., Blauta A., & Dilʹ M. (2023) Innovatsiyni komponenty stratehiyi prosuvannya restoranu rehionalʹnoyi kukhni Podillya: keys «Restoratsiyi Shpihelya». [Innovative components of the strategy of promoting a restaurant of Podillia regional cuisine: the case of Spiegel Restaurants]. Transformatsiyna ekonomika, vol. 3 (03), pp. 61–69. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-11

Tserklevych V. S., Onishchuk M. I. & Shpakovskyi S. M. (2023) Kulturni determinanty evoliutsii hastronomichnykh spetsialitetiv: do pytannia formuvannia hastronomichnoho brendu Podillia [Cultural determinants of the evolution of gastronomic specialties: to the question of the formation of the gastronomic brand of Podillia]. Transformatsiina ekonomika, vol. 1, рр. 67–75.

Tserklevych V., & Stavsʹka Y. (2024) Mozhlyvosti intehratsiyi restoraniv «local food» v prohramy rehionalʹnykh hastroturiv: keys Vinnytsʹkoyi ta Khmelʹnytsʹkoyi oblastey. [Possibilities of integrating "local food" restaurants into programs of regional gastro tours: the case of Vinnytsia and Khmelnytskyi regions]. Transformatsiyna ekonomika, vol. 1 (06), pp. 68–75. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2024-6-13

Chornenʹka N., Yevlakh V. (October 15-17, 2015) Dosvid Hruziyi dlya pidvyshchennya rezulʹtatyvnosti ukrayinsʹkoho turystychnoho biznesu. [Georgia's experience to improve the effectiveness of the Ukrainian tourism business]. Materialy Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi «Suchasni osoblyvosti formuvannya i upravlinnya innovatsiynym potentsialom rehionalʹnoho rozvytku turyzmu ta rekreatsiyi iz zaluchennyam molodizhnoho resursu». Ternopil.

Sharanov R. S. (2021) Alhorytm antykryzovoho upravlinnya pidpryyemstva. [Algorithm of anti-crisis management of the enterprise]. Tsentralʹnoukrayinsʹkyy naukovyy visnyk. Ekonomichni nauky, vol. 6 (39). pp. 288–296.

Article views: 30
PDF Downloads: 14
Published
2024-09-30
How to Cite
Tserklevych, V., & Stavska, J. (2024). ANTI-CRISIS HOTEL MANAGEMENT IN THE REAR REGION: MANAGEMENT TOOLS, POST-WAR EXPERIENCE, TOURIST OPPORTUNITIES. Transformational Economy, (3 (08), 56-64. https://doi.org/10.32782/2786-8141/2024-8-8