INNOVATIVE METHODS OF ENSURING THE PROTECTION OF CONSUMER RIGHTS IN THE HOSPITALITY INDUSTRY

Keywords: hospitality industry, consumers, consumer rights protection, innovations, ensuring customer satisfaction, safety and loyalty

Abstract

The article considers innovative approaches to ensuring the protection of consumer rights in the field of hospitality. Contemporary challenges faced by industry are analyzed, including growing customer expectations, increasing competition, and ensuring high service standards are maintained. The article provides a comprehensive analysis of innovative methods aimed at increasing the level of consumer rights protection in the hospitality industry, which is one of the largest customer-oriented industries. Given the intensive development of digital technologies and new challenges of the modern market, traditional approaches to ensuring consumer rights are becoming less effective. The article focuses on the release of such innovations as artificial intelligence, blockchain, cloud services, automation of feedback management processes, as well as integrated CRM systems. Considered how artificial intelligence allows predicting customer expectations, automatically analyzing their level of satisfaction and quickly responding to their needs. Blockchain technologies provide transparency and immutability of data, which completes trust in the protection of personal information of consumers and prevents fraud. without this discussion, methods of building an effective dialogue with customers using an automated system for processing complaints and proposals are used, which allows to reduce the level of conflicts and minimize the negative impact on the company's reputation. The article also highlights social media and online platforms as channels for maintaining ongoing customer contact and managing customer loyalty. The authors provide recommendations for businesses regarding the gradual introduction of such technologies and approaches, emphasizing the need to integrate innovative methods into the company's overall development strategy. Recommendations are offered for the implementation of new methods to increase the level of customer trust and improve the system of protecting their rights in the hospitality industry. The article can be a useful resource for researchers and professionals dealing with issues of customer experience and consumer protection, offering specific tools and approaches that meet modern market requirements and help increase the competitiveness of hospitality industry enterprises.

References

Амеліна А.С. Проблемні питання в сфері захисту прав споживачів. Актуальні питання захисту прав споживачів: матеріали Всеукраїнського круглого столу, м. Ірпінь, 20 грудня 2018 року. Ірпінь: Університет ДФС України, 2019. С. 8-12. URL: https://www.nusta.edu.ua/wpcontent/uploads/2016/11/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A_2019-1.pdf (дата звернення: 20.09.2024).

Андрощук Б.В. Проблема зловживання процесуальними правами при захисті прав споживачів. Актуальні питання захисту прав споживачів: матеріали Всеукраїнського круглого столу, м. Ірпінь, 20 грудня 2018 року. Ірпінь: Університет ДФС України, 2019. С. 12-16. URL: https://www.nusta.edu.ua/wp-content/uploads/2016/11/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A_2019-1.pdf (дата звернення: 2.10.2024).

Валінкевич Н., Тищенко С. Забезпечення безпеки та страхування підприємств готельно-ресторанного бізнесу. Економіка та суспільство. 2022. № 40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-64 (дата звернення: 20.09.2024).

Голод А. Основи індустрії гостинності: опорний конспект лекцій з навчальної дисципліни. Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського. 2019. URL: https://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/23921/1/%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82%20%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%86%D1%96%D0%B9%20%D0%9E%D0%86%D0%93.pdf (дата звернення: 29.09.2024).

Гончар Л., Беляк А. Нормативно-правове регулювання діяльності підприємств готельно-ресторанного і туристичного бізнесу. Економіка та суспільство. 2021. № 26. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-26-3 (дата звернення: 28.09.2024).

Давидова О.Ю. Управління якістю продукції та послуг у готельно-ресторанному господарстві: підруч. Харків : Вид-во Іванченка І.С., 2018. 487 с.

Журавльов Д. Про захист прав споживачів: науково-практичний коментар. Київ : ТОВ Видавничий дім Професіонал, 2019. 352 с.

Топольник В.Г., Бутова А.П., Кощавка І.В., Полякова А.В. та ін. Кількісна оцінка якості готельного продукту : монографія / під ред. д-ра техн. наук, проф. В.Г. Топольник. Донецьк : ДонНУЕТ, 2013. 208 с.

Кузнєцова К.В., Мандрика І.В. Особливості захисту прав споживачів за договором надання туристичних послуг. Актуальні питання захисту прав споживачів: матеріали Всеукраїнського круглого столу, м. Ірпінь, 20 грудня 2018 року. Ірпінь : Університет ДФС України, 2019. С. 145-148. URL: https://www.nusta.edu.ua/wpcontent/uploads/2016/11/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A_2019-1.pdf (дата звернення: 21.09.2024).

Станкова І.М. Захист прав споживачів у сфері надання туристичних послуг. Часопис цивілістики. 2017. Вип. 23. С. 53-57.

Траченко Л.А. Проблеми захисту прав споживачів в Україні в умовах євроінтеграційних процесів. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Економічні науки. 2021. № 65. С. 48-52. URL: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/visnyk-econom/article/view/1032 (дата звернення: 09.10.2024).

Устінський А.В. Проблеми захисту прав споживачів готельних послуг уповноваженими на це органами. Вдосконалення правового регулювання прав та основних свобод людини і громадянина: Матеріали щорічної Всеукраїнської науково-практичної конференції, 15 травня 2018 року. Івано-Франківськ : Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2018. С. 54-58.

Устінський А.В. Фізичні особи, які надають готельні послуги без державної реєстрації їх як суб’єктів підприємницької діяльності: проблеми захисту прав споживачів. Актуальні проблеми вдосконалення чинного законодавства України. 2018. Вип. 47. С. 82-90. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apvchzu_2018_47_11 (дата звернення: 11.10.2024).

Daniels K. Navigating Security Risks and Innovations in the Hospitality Industry. Trustwave. 2024. URL: https://www.trustwave.com/en-us/resources/blogs/trustwave-blog/navigating-security-risks-and-innovations-in-the-hospitality-industry/ (дата звернення: 25.10.2024).

Financial Innovations transforming the Hospitality industry: technological advancements and the changing consumer behaviour. Linkedin. 2023. URL: https://www.linkedin.com/pulse/financial-innovations-transforming-hospitality-indus try-technological-ioekf/ (дата звернення: 09.10.2024).

Hlee S., Lee H., Koo C. Hospitality and Tourism Online Review Research: A Systematic Analysis and Heuristic-Systematic Model. Sustainability. 2018. № 10(4). URL: https://www.mdpi.com/2071-1050/10/4/1141 (дата звернення: 21.10.2024).

Hospitality innovations: Personalized experiences for every guest. Adyen. 2024. URL: https://www.adyen.com/knowledge-hub/hospitality-innovations (дата звернення: 03.10.2024).

Amelina A. S. (2019) Problemy pytannya v sferi zakhystu prav spozhyvachiv. Aktualʹni pytannya zakhystu prav spozhyvachiv: Materialy Vseukrayinsʹkoho kruhloho stolu, m. Irpinʹ, 20 hrudnya 2018 roku. Irpinʹ: Universytet DFS Ukrayiny, pp. 8-12. Available at: https://www.nusta.edu.ua/wp-content/uploads/2016/11/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A_2019-1.pdf (accessed September 20, 2024).

Androshchuk B. V. (2019) Problema zlovzhyvannya protsesualʹnymy pravamy pry zakhysti prav spozhyvachiv. Aktualʹni pytannya zakhystu prav spozhyvachiv: Materialy Vseukrayinsʹkoho kruhloho stolu, m. Irpinʹ, 20 hrudnya 2018 roku. Irpinʹ: Universytet DFS Ukrayiny, pp. 12-16. Available at: https://www.nusta.edu.ua/wp-content/uploads/2016/11/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A_2019-1.pdf (accessed October 2, 2024).

Valinkevych N., & Tyshchenko S. (2022) Zabezpechennya bezpeky ta strakhuvannya pidpryyemstv hotelʹno-restorannoho biznesu. Ekonomika ta suspilʹstvo, no. 40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-64 (accessed September 20, 2024).

Holod A. (2019) Osnovy industriyi hostynnosti: opornyy konspekt lektsiy z navchalʹnoyi dystsypliny. Lʹvivsʹkyy derzhavnyy universytet fizychnoyi kulʹtury imeni Ivana Bobersʹkoho. Available at: https://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/23921/1/%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82%20%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%86%D1%96%D0%B9%20%D0%9E%D0%86%D0%93.pdf (accessed September 29, 2024).

Honchar L., & Belyak A. (2021) Normatyvno-pravove rehulyuvannya diyalʹnosti pidpryyemstv hotelʹno-restorannoho i turychnoho biznesu. Ekonomika ta suspilʹstvo, no. 26. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-26-3 (accessed September 28, 2024).

Davydova O. Yu. (2018) Upravlinnya yakistyu produktsiyi ta posluh u hotelʹno-restorannomu hospodarstvi: pidruchnyk. Kharkiv: Vyd-vo Ivanchenka I. S.

Zhuravlov D. (2019) Pro zakhyst prav spozhyvachiv: naukovo-praktychnyy komentar. Kyiv: TOV Vydavnychyy dim Profesiynal.

Topolʹnyk V. H., Butova A. P., Koshchavka I. V., & Polyakova A. V. (2013) Kilʹkisna otsinka yakosti hotelʹnoho produktu: monohrafiya. Donetsk: DonNUET.

Kuznetsova K. V., & Mandryka I. V. (2019) Osoblyvosti zakhystu prav spozhyvachiv za dohovorom nadannya tury stychnykh posluh. Aktualʹni pytannya zakhystu prav spozhyvachiv: Materialy Vseukrayinsʹkoho kruhloho stolu, m. Irpinʹ, 20 hrudnya 2018 roku. Irpinʹ: Universytet DFS Ukrayiny, pp. 145-148. Available at: https://www.nusta.edu.ua/wp-content/uploads/2016/11/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A_2019-1.pdf (accessed September 21, 2024).

Stankova I. M. (2017) Zakhyst prav spozhyvachiv u sferi nadannya tury stychnykh posluh. Chasopys tsyvilistyky, no. 23, pp. 53-57.

Trachenko L. A. (2021) Problemy zakhystu prav spozhyvachiv v Ukrayini v umovakh yevrointehratsiynykh protsesiv. Visnyk Lʹvivsʹkoho torhovelʹno-ekonomichnoho universytetu. Ekonomichni nauky, no. 65, pp. 48-52. Available at: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/visnyk-econom/article/view/1032 (accessed October 9, 2024).

Ustinskyi A. V. (2018) Problemy zakhystu prav spozhyvachiv hotelʹnykh posluh upovnovazhenymy na tse orhanamy. Vdoskonalennya pravovoho rehulyuvannya prav ta osnovnykh svobod lyudyny i hromadyanyna: Materialy shchorichnoyi Vseukrayinsʹkoyi naukovo-praktychnoї konferentsiyi, 15 travnya 2018 roku. Ivano-Frankivsʹk: Prykarpatsʹkyy natsionalʹnyy universytet imeni Vasylʹa Stefanyka, pp. 54-58.

Ustinskyi A. V. (2018) Fizychi osoby, yaki nadayutʹ hotelʹni posluhy bez derzhavnoyi reyestratsiyi yak subʺyektiv pidpryyemnytsʹkoyi diyalʹnosti: problemy zakhystu prav spozhyvachiv. Aktualʹni problemy vdoskonalennya chynnoho zakonodavstva Ukrayiny, no. 47, pp. 82-90. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apvchzu_2018_47_11 (accessed October 11, 2024).

Daniels K. Navigating Security Risks and Innovations in the Hospitality Industry. Trustwave. March 13, 2024. Available at: https://www.trustwave.com/en-us/resources/blogs/trustwave-blog/navigating-security-risks-and-innovations-in-the-hospitality-industry

Financial Innovations transforming the Hospitality industry: technological advancements and the changing consumer behaviour. Linkedin. (2023). Available at: https://www.linkedin.com/pulse/financial-innovations-transforming-hospitality-indus try-technological-ioekf.

Hlee S., Lee H., Koo C. (2018) Hospitality and Tourism Online Review Research: A Systematic Analysis and Heuristic-Systematic Model. Sustainability. no. 10(4). Available at: https://www.mdpi.com/2071-1050/10/4/1141

Hospitality innovations: Personalized experiences for every guest. Adyen. (2024). Available at: https://www.adyen.com/knowledge-hub/hospitality-innovations

Article views: 22
PDF Downloads: 10
Published
2025-02-06
How to Cite
Tiahunova, N. (2025). INNOVATIVE METHODS OF ENSURING THE PROTECTION OF CONSUMER RIGHTS IN THE HOSPITALITY INDUSTRY. Transformational Economy, (4 (09), 78-82. https://doi.org/10.32782/2786-8141/2024-9-12