INNOVATIVE COMPONENTS OF THE PROMOTION STRATEGY OF THE RESTAURANT OF THE REGIONAL CUISINE OF PODILLA: THE CASE OF SPIEGEL RESTAURANT

  • Viktoriia Tserklevych Khmelnytskyi Cooperative Trade and Economic Institute
  • Anna Dill Khmelnytskyi Cooperative Trade and Economic Institute; RBE «Spiegel's Restaurant»
  • Artem Blauta Restaurants Spiegel's Restaurant, Pivdenna Brama, Dioskuri, Culinary School "Culinary workshop A 2"
  • Mykhailo Dill Khmelnytskyi Cooperative Trade and Economic Institute
Keywords: gastronomic tourism, gastronomic specialty, gastronomic brand, restaurant of regional cuisine, local food, promotion, promotion strategy, gastro tour, brand-chef

Abstract

The article presents a theoretical and methodological generalization of the results of a case study on the promotion strategy of a Ukrainian restaurant establishment operating in the "local food" niche. The mission of restaurants of regional cuisine, local food as basic objects of gastronomic tourism is characterized, the exclusive role of brand chefs in managing the promotion of a restaurant establishment is substantiated. Arguably proven (based on the results of the analysis: food expenses in the overall structure of tourist travel expenses; specific weight of gastro tours; restaurant ratings and awards, in particular "The World's 50 Best Restaurants") that local (local, regional) cuisine is a global trend in the development of the restaurant business the first quarter of the XXI century. The author's definitions of definitions are presented: "gastronomic tourism" (consumer-sensual and elite senses), gastronomic brand, "local food". The scientific and methodological principles of promotion of the restaurant industry in the context of the implementation of the management strategy are outlined. A case study on managing the promotion of a Ukrainian restaurant establishment ("Spigel's Restaurant", Khmelnytskyi) operating in the "local food" niche is presented. The content of the basic components of the management strategy of the restaurant industry is characterized. Innovative components of promotion concepts are presented: 1) work with restaurant products: culinary innovations, gastronomic brands and specialties; 2) scientific and educational, academic; 3) social partnership, professional reflections. The effectiveness of the promotion concept, built on the synergistic interaction of components, has been proven: search, research, introduction of regional gastronomic specialties into the restaurant menu, creation of new gastronomic specialties, promotion of regional gastronomic brand dishes, inclusion of tourist products of "Spiegel Restaurants" in programs of regional gastro tours, promotion the work of brand chefs and their involvement in the management of the restaurant's promotion strategy, cooperation with craft industries, state authorities and institutions of higher and professional pre-higher education.

References

Церклевич В.С., Оніщук М.І. & Шпаковський С.М. Культурні детермінанти еволюції гастрономічних спеціалітетів: до питання формування гастрономічного бренду Поділля. Трансформаційна економіка. 2023. № 1. С. 67–75. URL: https://transformations.in.ua/index.php/journal/article/view/12/12

«The World's 50 Best Restaurants» (2021) Ресторатор. URL: https://www.theworlds50best.com.list/1-50.

Горова Д. Гастрономічний туризм в Україні та світі: чим цікавий та як все влаштовано. 2020. URL: https://lowcost.ua/what-is-food-tourism/

Ковешніков В.С. & Гармаш В.В. Винний та гастрономічний туризм: важливий потенціал розвитку економіки. Інвестиції: практика та досвід. 2017. № 4, с. 32–37. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/koveshnikov.htm

Дишкантюк О., Харенко Д. & Івичук Л. Потенціал ресторанного господарства Одещини в розвитку гастрономічного туризму. Економіка харчової промисловості. 2018. Том 10. Випуск 2. С. 31–38.

Дишкантюк О., Харенко Д., Саламатіна С., Івичук Л., Бородіна В., Власюк К. Гастрономія як важливий елемент розвитку індустрії гостинності. Економічна та продовольча безпека України. 2017. С. 3–4.

Паска М.З. Інноваційний розвиток гастрономічного туризму Львівщини в контексті формування ресторанних брендів. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2022. № 5. С. 98–103. DOI: https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-5-12

Матвійчук Л., Лепкий М. & Подоляк В. Аналіз формування гастрономічного бренду міста Луцька. Товарознавчий вісник. 2022. № 2 (15). С. 104–113. DOI: https://doi.org/10.36910/6775-2310-5283-2022-16-9

Мальська М.П., Філь М.І., Зінько Ю.В. Потенціал ресторанного гастро-туру у розвитку гастрономічного туризму Львова. Географія та туризм : наук. зб. / Ред. кол.: Любіцева О. О. (гол.ред) та ін. Київ: Альфа-ПІК, 2019. Вип. 49. С. 73–83.

Філь М. Кулінарні маршрути ресторанного бізнесу м. Львова. Економіка та суспільство. 2022. № 38. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-48

Humeniuk V., Kaziuka N., Sheketa Y. (2021) Socio-Demographic Factors influencing the Sustainable Development of Carpathian Euroregion: Case of Tourism Development. Grassroots Journal of Natural Resources. No. 4(1). P. 106–122. DOI: https://doi.org/10.33002/nr2581.6853.040108

Пітенко Ю. Смачно, чисто та чесно: що таке Slow Food та як його їдять? 2021. URL: https://nashkiev.ua/eat/smachno-chisto-i-chesno-scho-take-slow-food-ta-yak-iogo-idyat

Yılmaz G. & Özdemir B. (2017) Turizm Destinasyonlarında Restoran Biçimleşmeleri: Kapadokya Bölgesi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. No. 28 (1), p. 81–95. DOI: https://doi.org/10.17123/atad.316075

Peter Björk Hannele Kauppinen-Räisänen (2014) Culinary-gastronomic tourism – a search for local food experiences. Nutrition & Food Science, Vol. 44, Iss. 4, pp. 294–309. DOI: http://dx.doi.org/10.1108/NFS-12-2013-0142

Церклевич В.С. & Діль А.В., Діль М.В. Нові гастрономічні спеціалітети як засіб промоції ресторану ніші «local food». Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2022. № 6. С. 41–51. URL: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/tourism/article/view/1193/1125

Ansoff І. Strategic Management. (2007). New York, Macmillan. 251 р.

Друкер П. Задачи менеджмента в ХХІ веке. Москва: Издательский Дом «Вильямс», 2000. 272 с.

Сокирник І.В. Стратегічна диференціація в практиці діяльності підприємств ресторанного бізнесу: матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції (м. Мукачево). 2018. С. 248–249. URL: https://msn.khmnu.edu.ua/pluginfile.php/411579/mod_resource/content/

Мельницька Ю. 49 антикризових стратегій для просування ресторанного бізнесу. 2020. URL: https://investory.news/49-antikrizovix-strategij-dlya-prosuvannya-restorannogo-biznesu/

Tserklevych V.S., Onishchuk M.I. & Shpakovskyi S.M. (2023) Kulturni determinanty evoliutsii hastronomichnykh spetsial¬itetiv: do pytannia formuvannia hastronomichnoho brendu Podillia. Transformatsiina ekonomika, no. 1, рр. 67–75. Available at: https://transformations.in.ua/index.php/journal/article/view/12/12

"The Worlds 50 Best Restaurants" (2021) Restorator. Available at: https://www.theworlds50best.com.list/1-50

Horova D. (2020) Hastronomichnyi turyzm v Ukraini ta sviti: chym tsikavyi ta yak vse vlashtovano. Available at: https://lowcost.ua/what-is-food-tourism/

Koveshnikov V.S. & Harmash V.V. (2017) Vynnyi ta hastronomichnyi turyzm: vazhlyvyi potentsial rozvytku ekonomiky. Investytsii: praktyka ta dosvid, no. 4, рр. 32–37. Available at: https://tourlib.net/statti_ukr/koveshnikov.htm

Dyshkantiuk O., Kharenko D. & Ivychuk L. (2018) Potentsial restorannoho hospodarstva Odeshchyny v rozvytku hastronomi¬chnoho turyzmu. Ekonomika kharchovoi promyslovosti, tom 10, vol. 2, рр. 31–38.

Dyshkantiuk O., Kharenko D., Salamatina S., Ivychuk L., Borodina V., Vlasiuk K. (2017) Hastronomiia yak vazhlyvyi element rozvytku industrii hostynnosti. Ekonomichna ta prodovolcha bezpeka Ukrainy, рр. 3–4.

Paska M.Z. (2022) Innovatsiinyi rozvytok hastronomichnoho turyzmu Lvivshchyny v konteksti formuvannia restorannykh brendiv. Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi, no. 5, рр. 98–103. DOI: https://doi.org/10.36477/tourism¬hospcee-5-12

Matviichuk L., Lepkyi M. & Podoliak V. (2022) Analiz formuvannia hastronomichnoho brendu mista Lutska. Tovaroznavchyi visnyk, no. 2 (15), рр. 104–113. DOI: https://doi.org/10.36910/6775-2310-5283-2022-16-9

Malska M.P., Fil M.I., Zinko Yu.V. (2019) Potentsial restorannoho hastro-turu u rozvytku hastronomichnoho turyzmu Lvova. Heohrafiia ta turyzm: nauk. zb. / Red. kol.: Liubitseva O. O. (hol. red.) ta in. Kyiv: Alfa-PIK, vol. 49, рр. 73–83.

Fil M. (2022) Kulinarni marshruty restorannoho biznesu m. Lvova. Ekonomika ta suspilstvo, no. 38. DOI: https://doi.org/ 10.32782/2524-0072/2022-38-48

Humeniuk V., Kaziuka N., Sheketa Y. (2021) Socio-Demographic Factors influencing the Sustainable Development of Carpathian Euroregion: Case of Tourism Development. Grassroots Journal of Natural Resources, no. 4(1), рр. 106–122. DOI: https://doi.org/10.33002/nr2581.6853.040108

Pitenko Yu. (2021) Smachno, chysto ta chesno: shcho take Slow Food ta yak yoho yidiat? Available at: https://nashkiev.ua/eat/ smachno-chisto-i-chesno-scho-take-slow-food-ta-yak-iogo-idyat

Yılmaz G. & Özdemir B. (2017) Turizm Destinasyonlarında Restoran Biçimleşmeleri: Kapadokya Bölgesi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, no. 28 (1), pр. 81–95. DOI: https://doi.org/10.17123/atad.316075

Peter Björk Hannele Kauppinen-Räisänen (2014) Culinary-gastronomic tourism – a search for local food experiences. Nutrition & Food Science, vol. 44, iss. 4, pp. 294–309. DOI: http://dx.doi.org/10.1108/NFS-12-2013-0142

Tserklevych V.S. & Dil A.V., Dil M.V. (2022) Novi hastronomichni spetsialitety yak zasib promotsii restoranu nishi "local food". Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi, no. 6, рр. 41–51. Available at: http://journals-lute.lviv.ua/ index.php/tourism/article/view/1193/1125

Ansoff I. Strategic Management. (2007). New York: Macmillan, 251 р.

Druker P. (2000) Zadachy menedzhmenta v ХХI veke. Moskva: Yzdatelskyi Dom "Vyliams", 272 р.

Sokyrnyk I.V. (2018) Stratehichna dyferentsiatsiia v praktytsi diialnosti pidpryiemstv restorannoho biznesu: materialy V Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Mukachevo), рр. 248–249. Available at: https://msn.khmnu.edu.ua/pluginfile.php/411579/mod_resource/content/

Melnytska Yu. (2020) 49 antykryzovykh stratehii dlia prosuvannia

Article views: 168
PDF Downloads: 385
Published
2023-06-30
How to Cite
Tserklevych, V., Dill, A., Blauta, A., & Dill, M. (2023). INNOVATIVE COMPONENTS OF THE PROMOTION STRATEGY OF THE RESTAURANT OF THE REGIONAL CUISINE OF PODILLA: THE CASE OF SPIEGEL RESTAURANT. Transformational Economy, (3 (03), 61-69. https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-11