POSSIBILITIES OF INTEGRATION OF "LOCAL FOOD" RESTAURANTS IN THE PROGRAM OF REGIONAL GASTRO TOURS: THE CASE OF VINYNAT AND KHMELNYT REGIONS
Abstract
The article is devoted to the description of the innovative regional experience of integrating restaurants working in the "local food" and "regional cuisine" niches into programs of regional gastronomic tours using the examples of the Vinnytsia and Khmelnytskyi regions. Arguments for the inclusion of restaurants as independent objects of gastronomic tours are presented based on the analysis of world and Ukrainian experience, in particular, the experience of running a restaurant business in the rear regions in the conditions of the Russian-Ukrainian war. The dynamics of changes in priority types of "gastronomic tourists" (taking into account gender differences) for 2018-2023 are traced. The unique experience of collaboration of gastroguides, restaurateurs, representatives of the state authorities of Vinnytsia, thanks to which the product - a regional gastronomic specialty (cherry) was made basic - is characterized ingredient of the dishes that form the gastronomic brand of the tourist destination, to implement separate "cherry" sections of restaurant menus or thematic dishes based on cherries. A regional example of the creation of dishes - new gastronomic specialties based on a traditional local product - is presented. Ukrainian projects for the development, implementation and promotion of gastronomic tours are succinctly characterized (the EU project "Roads of Wine and Taste" (2019); the catalog – the first national gastronomic guide – "Roads of gourmets. 100 craft places of Ukraine" (2021); catalog of the gastronomic heritage of the cultural route "Camino Podolico" (with the support of the Council of Europe and the EU). The results of the SWOT analysis of the prospects for the development of gastronomic tourism in Podillia and Volyn (within Khmelnytskyi region) are presented. On the basis of the fragment "Gastroguide to Podillia and Volhynia: Khmelnytskyi" the possibilities of integrating the offers of gastronomic brands of restaurants of local cuisine into the programs of regional tourist routes are demonstrated. It has been proven that the effective promotion of restaurants working in the niches of "local food" and "regional cuisine" focuses on achieving three basic goals: cultural-historical, patriotic, worldview; research-productive; formation of business critical and analytical thinking of restaurateurs, increasing the competitiveness of local food restaurants.
References
Басюк Д.І. Інноваційний розвиток гастрономічного туризму в Україні. Наукові праці НУХТ. 2012. № 45. С. 128–132.
Вишневецька Г.Г. Потенціал кулінарних турів у контексті спеціалізованого туризму. Географія та туризм. 2011. № 14. С. 100–115.
Дишкантюк О.В. & Власюк К.В. Гастрономічний туризм: підручник. Одеса, 2021. 136 с.
Заячковська Г.А., Вовк С.В., & Церклевич В.С. 2023. Треннди постпандемічного розвитку туризму в країнах Європейського Союзу: наративи, імперативи, прогнози. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2023. № (8). С. 11–19. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-2
Комарніцький І.О. Кулінарний туризм в Україні: стан і перспективи регіонального розвитку в контексті Євро-2012. Географія та туризм. 2011. № 14. C. 100–115.
Мальська М.П., Філь М.І., & Зінько Ю.В. Потенціал ресторанного гастро-туру у розвитку гастрономічного туризму Львова. Географія та туризм : наук. зб. / ред. кол.: Любіцева О. О. (гол.ред) та ін. Київ : Альфа-ПІК, 2019. Вип. 49. С. 73–83.
Перший в Україні ресторанний тур – «Від шпацеру до келішка». URL: http://www.okraina.com.ua/tours/excursion/pershiy#v#ukrayini#restoranniy#tur#vid#shpatseru#do#kelishka.html
Поляков В. Як правильно формувати ресторанні рейтинги. URL: http://forbes.ua/opinions/1377817#kak#pravilno#sostavlyat#restorannyerejtingi
Расулова А.М. Потенціал ресторанного бізнесу у розвитку гастрономічного туризму України. Економіка та держава. Економічна наука. 2015. № 7. C. 78–83.
Ставська Ю.В. Гастрономічний туризм як популярний напрям у туристичній індустрії. Економіка, фінанси, менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2023. № 2 (64). C. 148–167. URL: http://efm.vsau.org/storage/articles/November2023/rJUWhZ3a0ShBZwhgJf9I.pdf
Філь М. Кулінарні маршрути ресторанного бізнесу м. Львова. Економіка та суспільство. 2022. № 38. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-48
Церклевич В., Діль А.& Діль М. 2022. Розробка нових гастрономічних спеціалітетів як засіб промоції ресторану ніші «local food». Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2022. № 6. URL: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/tourism/article/view/1193
Церклевич В., Діль А., Блаута А., & Діль М. Інноваційні компоненти стратегії просування ресторану регіональної кухні Поділля: кейс «Ресторації Шпігеля». Трансформаційна економіка. 2023. № (3 (03). C. 61–69. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-11
Церклевич В.С., Оніщук М.І. & Шпаковський С.М. Культурні детермінанти еволюції гастрономічних спеціалітетів: до питання формування гастрономічного бренду Поділля. Трансформаційна економіка. 2023. № 1. C. 67–75. URL: https://transformations.in.ua/index.php/journal/article/view/12/12
Шуткевич О. Вишня як гастрономічний спеціалітет. «День». 2021. URL: https://m.day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo/vyshnya-yak-gastronomichnyy-specialitet
C. Michael Hall & Richard Mitchell. Tourism Business Frontiers: Consumers, Products and Industry URL: http://www.glo#balspec.com/reference/47077/203279/chapter#16#gastro#nomy#food#and#wine#tourism
Koval L., Tserklevych V., Popovich O., Bukhta S., Hurman O. & Komarnitskyi I. Gender targeting of restaurants’visitors – representatives of generation Z. International journal of management. 2020. No. 11 (6). P. 155–162. URL: http://www.iaeme.com/MasterAdmin/Journal_uploads/IJM/VOLUME_11_ISSUE_6/IJM_11_06_014.pdf. (Scopus, Google Scholar, Index Copernicus)
List of Michelin starred restaurants. URL: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Michelin_starred_restaurants
Mc. Kercher Bob, Okumus Fevzi & Okumus Bendegul Food Tourism as a Viable Market Segment: It's All How You Cook the Numbers! Journal of Travel & Tourism Marketing. 2008. No. 25(2). P. 137–148.
Ukrainian Gastro Show. 2021. URL: https://posteat.ua/news/ukra%D1%97nska-kuxnya-osnova-ta-innovaci%D1%97-koncept-roku-ukrainian-gastro-show-2021/
Zaiachkovska H., Tserklevych V. & Vovk S. The influence of the global perfumery market on the principles of the formation of a tourist flow. Estudios de Economia Aplicada. 2021. No. 39 (5). URL: https://ojs.ual.eshttps://doi.org/10.25115/eea.v39i5.5232
Zhang T., Chen J., & Hu B. Authenticity, quality, and loyalty: Local food and sustainable tourism experience. Sustainability. 2019. No. 11(12).
Basyuk D. I. (2012) Innovatsiynyy rozvytok hastronomichnoho turyzmu v Ukrayini. Naukovi pratsi NUKHT, no. 45, pp. 128–132
Vyshnevetsʹka H. H. (2011) Potentsial kulinarnykh turiv u konteksti spetsializovanoho turyzmu. Heohrafiya ta turyzm, no. 14, pp. 100–115.
Dyshkantyuk O. V. & Vlasyuk K. V. (2021) Hastronomichnyy turyzm: pidruchnyk. Odesa, 136 p.
Zayachkovsʹka H. A., Vovk S. V., & Tserklevych V. S. (2023) Trenndy postpandemichnoho rozvytku turyzmu v krayinakh Yevropeysʹkoho Soyuzu: naratyvy, imperatyvy, prohnozy. Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralʹniy ta Skhidniy Yevropi, no. (8), pp. 11–19. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-2
Komarnitsʹkyy I. O. (2011) Kulinarnyy turyzm v Ukrayini: stan i perspektyvy rehionalʹnoho rozvytku v konteksti Yevro-2012. Heohrafiya ta turyzm, no. 14, pp. 100–115.
Malʹsʹka M. P., Filʹ M. I., & Zinʹko Yu. V. (2019) Potentsial restorannoho hastro-turu u rozvytku hastronomichnoho turyzmu Lʹvova. Heohrafiya ta turyzm : nauk. zb. / red. kol.: Lyubitseva O. O. (hol.red) ta in. Kyiv: Alʹfa-PIK. Is. 49, pp. 73–83.
Pershyy v Ukrayini restorannyy tur – «Vid shpatseru do kelishka». Available at: http://www.okraina.com.ua/tours/excursion/pershiy#v#ukrayini#restoranniy#tur#vid#shpatseru#do#kelishka.html
Polyakov V. Yak pravylʹno formuvaty restoranni reytynhy. Available at: http://forbes.ua/opinions/1377817#kak#pravilno#sostavlyat#restorannyerejtingi
Rasulova A. M. (2015) Potentsial restorannoho biznesu u rozvytku hastronomichnoho turyzmu Ukrayiny. Ekonomika ta derzhava. Ekonomichna nauka, no. 7, pp. 78–83.
Tserklevych V. S. & Dil A. V., Dil M. V. (2022) Novi hastronomichni spetsialitety yak zasib promotsii restoranu nishi "local food". Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi, no. 6, рр. 41–51. Available at: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/tourism/article/view/1193/1125
Tserklevych V., Dilʹ A., Blauta A., & Dilʹ M. (2023) Innovatsiyni komponenty stratehiyi prosuvannya restoranu rehionalʹnoyi kukhni Podillya: keys «Restoratsiyi Shpihelya». Transformatsiyna ekonomika, no. (3 (03), pp. 61–69. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-11
Tserklevych V. S., Onishchuk M. I. & Shpakovsʹkyy S. M. (2023) Kulʹturni determinanty evolyutsiyi hastronomichnykh spetsialitetiv: do pytannya formuvannya hastronomichnoho brendu Podillya. Transformatsiyna ekonomika, no. 1, pp. 67–75. Available at: https://transformations.in.ua/index.php/journal/article/view/12/12
Stavsʹka Yu. V. (2023) Hastronomichnyy turyzm yak populyarnyy napryam u turystychniy industriyi. Ekonomika, finansy, menedzhment: aktualʹni pytannya nauky i praktyky, no. 2 (64), pp. 148–167. Available at: http://efm.vsau.org/storage/articles/November2023/rJUWhZ3a0ShBZwhgJf9I.pdf
Fil M. (2022) Kulinarni marshruty restorannoho biznesu m. Lvova. Ekonomika ta suspilstvo, no. 38. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-48
Shutkevich O. (2021) Vyshnya yak hastronomichnyy spetsialitet. [Cherry as a gastronomic specialty]. Day. Available at: https://m.day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo/vyshnya-yak-gastronomichnyy-specialitet
C. Michael Hall & Richard Mitchell Tourism Business Frontiers: Consumers, Products and Industry. Available at: http://www.glo#balspec.com/reference/47077/203279/chapter#16#gastro#nomy#food#and#wine#tourism
Koval L., Tserklevych V., Popovich O., Bukhta S., Hurman O. & Komarnitskyi I. (2020) Gender targeting of restaurants’visitors – representatives of generation Z. International journal of management, no. 11 (6), pp. 155–162. Available at: http://www.iaeme.com/MasterAdmin/Journal_uploads/IJM/VOLUME_11_ISSUE_6/IJM_11_06_014.pdf.
List of Michelin starred restaurants. Available at: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Michelin_starred_restaurants
Mc. Kercher Bob, Okumus Fevzi and Okumus Bendegul (2008) Food Tourism as a Viable Market Segment: It's All How You Cook the Numbers! Journal of Travel & Tourism Marketing, no. 25: 2, pp. 137–148.
Ukrainian Gastro Show (2021). Available at: https://posteat.ua/news/ukra%D1%97nska-kuxnya-osnova-ta-innovaci%D1%97-koncept-roku-ukrainian-gastro-show-2021/
Zaiachkovska H., Tserklevych V. & Vovk S. (2021) The influence of the global perfumery market on the principles of the formation of a tourist flow. Estudios de Economia Aplicada, no. 39 (5). Available at: https://ojs.ual.eshttps://doi.org/10.25115/eea.v39i5.5232
Zhang T., Chen J., & Hu B. (2019) Authenticity, quality, and loyalty: Local food and sustainable tourism experience. Sustainability, no. 11(12).