АНТИКРИЗОВЕ УПРАВЛІННЯ ГОТЕЛЕМ В ТИЛОВОМУ РЕГІОНІ: ІНСТРУМЕНТИ МЕНЕДЖМЕНТУ, ПОСТВОЄННИЙ ДОСВІД, ТУРИСТИЧНІ МОЖЛИВОСТІ

Ключові слова: готельно-ресторанний бізнес, готельно-ресторанний комплекс (ГРК), туризм, гастротур, антикризовий менеджмент, російсько-українська війна, тренд

Анотація

В статті представлено результати апробації інструментів і методів антикризового менеджменту в умовах повномасштабної російсько-української війни – на загальнодержавому рівні та на рівні немережевого закладу готельно-ресторанного бізнесу тилового регіону. Хронологічно охоплено період лютого 2022 – лютого 2024 рр. Схарактеризовано поведінкові тренди споживачів послуг готелів в умовах війни. Синхронно представлено зміни контингенту гостей готелю в ГРК «Південна Брама» (м. Хмельницький), кейс якого став предметом дослідницької роботи. Представлено види антикризових стратегій управління закладами готельно-ресторанного бізнесу (зростання, утримання, скорочення). З'ясовано сутність і зміст реалізації стратегічних планів антикризового управління ГРК з урахуванням досвіду «Південної Брами» за 2018-2023 рр. Аргументовано, що в умовах війни ключовими показниками ефективності бізнесу в індустрії гостинності є відсутність збитків та об’єктів, які потребують дотацій. Доведено, що в умовах тотальної непрогнозованості запорукою «економічного виживання» підприємств сервісної економіки виступає поєднання принципів системності, гнучкості, терміновості реагування, розуміння того, що будь-яка криза має своє завершення та застосування методу даунсайзингу. Задля розуміння принципу варіативності інструментів антикризового управління в умовах динамічних змін військово-політичної та соціально-економічної ситуації, представлено характеристики змін у роботі ГРК «Південна Брама» в різні періоди російсько-української війни. На основі опитування споживачів послуг готелю з’ясовано причини відвідин Хмельницького; доведено, що туристичні ресурси області суттєво перевищують туристичний потенціал обласного центру. З метою удосконалення цілісної концепції роботи готелю і ресторану (позиціонується як заклад автентичної кухні, локальної їжі) в структурі ГРК та задля компенсації втрати клієнтів, вивчено можливості залучення організованих туристичних груп. Обґрунтовано концепцію ГРК «Південна Брама» як закладу з виразною гастротуристичною концепцією, що може позиціонуватися як самостійний об’єкт туристичної подорожі. Консолідовано досвід країн, які зуміли «втримати» бізнесову нішу у світовій індустрії гостинності в поствоєнний період (Ізраїль, Хорватія, Грузія).

Посилання

Банєва І.О., Величко О.В. Перспективи післявоєнного відновлення готельно-ресторанної галузі в Україні. Інфраструктура ринку. 2022. № 67. 48 с.

Будна Ю.А., Малюта Л.Я. Готельний бізнес в умовах війни. Матеріали Х Всеукраїнської науково-практичної конференції пам’яті почесного професора ТНЕУ «Соціальна відповідальність як основа інноваційного розвитку бізнесу», (Тернопіль, 18 листопада 2022 року). URL: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/39961/2/SRBD_2022_Budna_Y-Hotel_business_in_Ukraine_during_23-24.pdf

Ведмідь Н., Бойко М. Готельний бізнес: реалії та пріоритети відновлення. Трансформація готельно-ресторанного бізнесу регіону в умовах євроінтеграції: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Чернівці, 11 травня 2023 р. Чернівці : Технодрук, 2023. 266 с.

Встояти під час війни: як працюють готелі України. URL: https://commercialproperty.ua/analitics/vstoyati-pid-chas-viyni-yak-pratsyuyut-goteli-ukraini/

Лупашко А. Заощаджуємо та примножуємо. Як власникам бізнесу змусити гроші працювати в умовах війни. Діло. URL: https://delo.ua/realty/zaoshhadzujemo-ta-primno-zujemo-yak-vlasnikam-biznesu-zmusiti-grosipracyuvati-v-umovax-viini-404867/

Комова О. Особливості функціонування готельної індустрії України в умовах війни. Трансформація готельно-ресторанного бізнесу регіону в умовах євроінтеграції: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Чернівці, 11 травня 2023 р. Чернівці : Технодрук, 2023. 266 с. С. 129–133. URL: http://chtei-knteu.cv.ua/ua/content/download/subsection/nayka/konf_11_05_2023.pdf

Кузнецова І.О., Кім А.А. Оцінювання технології управління підприємством ресторанного бізнесу в умовах змін. Вісник соціально-економічних досліджень: зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2023. № 1-2 (84-85). С. 83–93.

П’ятницька Г.Т. Стратегії розвитку ресторанного бізнесу в умовах кризи. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2021. № 2.

Москвічова О. Відновлення готельно-ресторанного бізнесу України у післявоєнний період: зарубіжний досвід. Трансформація готельно-ресторанного бізнесу регіону в умовах євроінтеграції: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Чернівці, 11 травня 2023 р. Чернівці: Технодрук, 2023. 266 с. URL: http://chite.edu.ua/ua/content/download/subsection/nayka/konf_11_05_2023.pdf#page=130

Ставська Ю.В. Гастрономічний туризм як популярний напрям у туристичній індустрії. Економіка, фінанси, менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2023. № 2 (64). С. 148–167. URL: http://efm.vsau.org/storage/articles/November2023/rJUWhZ3a0ShBZwhgJf9I.pdf

Церклевич В., Діль А. & Діль М. Розробка нових гастрономічних спеціалітетів як засіб промоції ресторану ніші «local food». Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2022. № 6. URL: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/tourism/article/view/1193

Церклевич В., Діль А., Блаута А., & Діль М. Інноваційні компоненти стратегії просування ресторану регіональної кухні Поділля: кейс «Ресторації Шпігеля». Трансформаційна економіка. 2023. № (3 (03). С. 61–69. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-11

Церклевич В.С., Онищук М.І. & Шпаковський С.М. Культурні детермінанти еволюції гастрономічних спеціалітетів: до питання формування гастрономічного бренду Поділля. Трансформаційна економіка. 2023. № 1. С. 67–75. URL: https://transformations.in.ua/index.php/journal/article/view/12/12

Церклевич В., & Ставська Ю. Можливості інтеграції ресторанів «local food» в програми регіональних гастротурів: кейс Вінницької та Хмельницької областей. Трансформаційна економіка. 2024. № 1 (06). С. 68–75. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2024-6-13

Чорненька Н., Євлах В. Досвід Грузії для підвищення результативності українського туристичного бізнесу. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Сучасні особливості формування і управління інноваційним потенціалом регіонального розвитку туризму та рекреації із залученням молодіжного ресурсу» (м. Тернопіль, 15-17 жовтня 2015 року). Тернопіль, 2015.

Шаранов Р.С. Алгоритм антикризового управління підприємства. Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки. 2021. № 6 (39). С. 288–296.

Banyeva I. O., Velychko O. V. (2022) Perspektyvy pislyavoyennoho vidnovlennya hotelʹno-restorannoyi haluzi v Ukrayini. [Prospects of the post-war recovery of the hotel and restaurant industry in Ukraine]. Infrastruktura rynku, vol. 67, 48 p.

Budna Y. A., Malyuta L. Y. (November 18, 2022) Hotelʹnyy biznes v umovakh viyny. [Hotel business in conditions of war]. Materialy KH Vseukrayinsʹkoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi pamʺyati pochesnoho profesora TNEU «Sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ yak osnova innovatsiynoho rozvytku biznesu». Ternopil. Available at: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/39961/2/SRBD_2022_Budna_Y-Hotel_business_in_Ukraine_during_23-24.pdf

Vedmid N., Boyko M. (May 11, 2023) Hotelʹnyy biznes: realiyi ta priorytety vidnovlennya. [Hotel business: realities and priorities of recovery]. Transformatsiya hotelʹno-restorannoho biznesu rehionu v umovakh yevrointehratsiyi : materialy Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi. Chernivtsi, 266 p.

Vstoyaty pid chas viyny: yak pratsyuyutʹ hoteli Ukrayiny. Available at: https://commercialproperty.ua/analitics/vstoyati-pid-chas-viyni-yak-pratsyuyut-goteli-ukraini/

Lupashko A. (2023) Zaoshchadzhuyemo ta prymnozhuyemo. Yak vlasnykam biznesu zmusyty hroshi pratsyuvaty v umovakh viyny. [We save and multiply. How business owners make money work in wartime]. Dilo. Available at: https://delo.ua/realty/zaoshhadzujemo-ta-primno- zujemo-yak-vlasnikam-biznesu-zmusiti-grosipracyuvati-v-umovax-viini-404867/

Komova O. (May 11, 2023) Osoblyvosti funktsionuvannya hotelʹnoyi industriyi Ukrayiny v umovakh viyny. [Peculiarities of the functioning of the hotel industry of Ukraine in the conditions of war]. Transformatsiya hotelʹno-restorannoho biznesu rehionu v umovakh yevrointehratsiyi: materialy Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi. Chernivtsi, pp. 129–133. Available at: http://chtei-knteu.cv.ua/ua/content/download/subsection/nayka/konf_11_05_2023.pdf

Kuznetsova I. O., Kim A. A. (2023) Otsinyuvannya tekhnolohiyi upravlinnya pidpryyemstvom restorannoho biznesu v umovakh zmin. [Evaluation of restaurant business enterprise management technology under conditions of change]. Visnyk sotsialʹno-ekonomichnykh doslidzhenʹ: zb. nauk. pratsʹ. Odesa : Odesʹkyy natsionalʹnyy ekonomichnyy universytet. Vol. 1-2 (84-85), pp. 83–93.

Pʺyatnytsʹka H. T. (2021) Stratehiyi rozvytku restorannoho biznesu v umovakh kryzy. [Strategies for restaurant business development in crisis conditions]. Industriya turyzmu i hostynnosti v Tsentralʹniy ta Skhidniy Yevropi, vol. 2.

Moskvichova O. (May 11, 2023) Vidnovlennya hotelʹno-restorannoho biznesu Ukrayiny u pislyavoyennyy period: zarubizhnyy dosvid. [Restoration of the hotel and restaurant business of Ukraine in the post-war period: foreign experience]. Transformatsiya hotelʹno-restorannoho biznesu rehionu v umovakh yevrointehratsiyi : materialy Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi. Chernivtsi. 266 p. Available at: http://chite.edu.ua/ua/content/download/subsection/nayka/konf_11_05_2023.pdf#page=130

Stavsʹka Y. V. (2023) Hastronomichnyy turyzm yak populyarnyy napryam u turystychniy industriyi. [Gastronomic tourism as a popular direction in the tourist industry]. Ekonomika, finansy, menedzhment: aktualʹni pytannya nauky i praktyky, vol. 2 (64), pp. 148–167. Available at: http://efm.vsau.org/storage/articles/November2023/rJUWhZ3a0ShBZwhgJf9I.pdf

Tserklevych V. S. & Dil A. V., Dil M. V. (2022) Novi hastronomichni spetsialitety yak zasib promotsii restoranu nishi "local food". [Development of new gastronomic specialties as a means of promotion of the "local food" niche restaurant]. Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi, vol. 6. рр. 41–51. Available at: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/tourism/article/view/1193/1125

Tserklevych V., Dilʹ A., Blauta A., & Dilʹ M. (2023) Innovatsiyni komponenty stratehiyi prosuvannya restoranu rehionalʹnoyi kukhni Podillya: keys «Restoratsiyi Shpihelya». [Innovative components of the strategy of promoting a restaurant of Podillia regional cuisine: the case of Spiegel Restaurants]. Transformatsiyna ekonomika, vol. 3 (03), pp. 61–69. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-11

Tserklevych V. S., Onishchuk M. I. & Shpakovskyi S. M. (2023) Kulturni determinanty evoliutsii hastronomichnykh spetsialitetiv: do pytannia formuvannia hastronomichnoho brendu Podillia [Cultural determinants of the evolution of gastronomic specialties: to the question of the formation of the gastronomic brand of Podillia]. Transformatsiina ekonomika, vol. 1, рр. 67–75.

Tserklevych V., & Stavsʹka Y. (2024) Mozhlyvosti intehratsiyi restoraniv «local food» v prohramy rehionalʹnykh hastroturiv: keys Vinnytsʹkoyi ta Khmelʹnytsʹkoyi oblastey. [Possibilities of integrating "local food" restaurants into programs of regional gastro tours: the case of Vinnytsia and Khmelnytskyi regions]. Transformatsiyna ekonomika, vol. 1 (06), pp. 68–75. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2024-6-13

Chornenʹka N., Yevlakh V. (October 15-17, 2015) Dosvid Hruziyi dlya pidvyshchennya rezulʹtatyvnosti ukrayinsʹkoho turystychnoho biznesu. [Georgia's experience to improve the effectiveness of the Ukrainian tourism business]. Materialy Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi «Suchasni osoblyvosti formuvannya i upravlinnya innovatsiynym potentsialom rehionalʹnoho rozvytku turyzmu ta rekreatsiyi iz zaluchennyam molodizhnoho resursu». Ternopil.

Sharanov R. S. (2021) Alhorytm antykryzovoho upravlinnya pidpryyemstva. [Algorithm of anti-crisis management of the enterprise]. Tsentralʹnoukrayinsʹkyy naukovyy visnyk. Ekonomichni nauky, vol. 6 (39). pp. 288–296.

Переглядів статті: 30
Завантажень PDF: 14
Опубліковано
2024-09-30
Як цитувати
Церклевич, В., & Ставська, Ю. (2024). АНТИКРИЗОВЕ УПРАВЛІННЯ ГОТЕЛЕМ В ТИЛОВОМУ РЕГІОНІ: ІНСТРУМЕНТИ МЕНЕДЖМЕНТУ, ПОСТВОЄННИЙ ДОСВІД, ТУРИСТИЧНІ МОЖЛИВОСТІ. Трансформаційна економіка, (3 (08), 56-64. https://doi.org/10.32782/2786-8141/2024-8-8