PROBLEM ASPECTS AND PROSPECTS OF THE DEVELOPMENT OF TRADE MARKETING IN THE AUTO PARTS MARKET OF UKRAINE

  • Svitlana Kovalchuk Khmelnytskyi Cooperative Trade and Economic Institute
Keywords: trade marketing, trade entrepreneurship, trade, auto parts market

Abstract

The development of trade entrepreneurship in Ukraine and in the world as a whole has undergone significant changes due to the processes caused in 2019-2021 by the COVID-19 pandemic, and from February 24, 2022, by military aggression on the part of the Russian Federation. The pandemic accelerated the transition of trade business to online platforms and marketplaces. Following the increase in Internet sales of various household goods, a real Internet boom began in the domestic auto parts market. It is precisely because of the complexity and diversity of the product range that initially tires were sold en masse in the network – the simplest products for cars from this point of view. However, at the moment, Internet stores provide potential consumers with an almost complete list of auto parts, and it is on the Internet that you can find a part that is missing from a classic parts distributor. In order to obtain more profit and meet the needs of customers, enterprises operating in the auto parts market use trade marketing tools. Trade marketing needs to be clarified regarding the definition of its content and directions of its application by modern manufacturers of cars and auto parts, as well as retail representatives. The purpose of writing the article was the need to clarify certain theoretical generalizations regarding the specification of the definition of "trade marketing" and to identify problematic aspects and prospects for the development of trade marketing in the auto parts trade market of Ukraine. The author's own vision of the concept of "trade marketing" is formed in the article. Trends in the development of the car and auto parts market were studied, and trade marketing trends for the auto parts market were formed. The introduction of innovative trade-marketing technologies, the mass transition of companies to the production of electric cars, developments in the field of autonomous cars and the spread of new forms of mobility, such as: carsharing and ridesharing, are only a small part of the promising directions for the development of the automotive industry, and therefore the further development of the auto parts market.

References

Андрощук Г. COVID-19: вплив на електронну комерцію. Всеукраїнське професійне юридичне видання «Юридична газета». URL: https://yur-gazeta.com/publications/practice/medichne-pravo-farmacevtika/covid19-vpliv-na-elektronnu-komerciyu.html (дата звернення: 04.01.2023).

Балабанова Л.В., Германчук А.М. Комерційна діяльність: маркетинг і логістика : навч. посібник. Київ : Професіонал, 2004. 288 с.

Войчак А.В. Маркетинговый менеджмент : навч. посібник. Київ : Вид-во КНЕУ, 1998. 624 с.

Гаркавенко С. С. Маркетинг : підручник. Київ : Лібра, 2002. 705 с.

Запчастини в Інтернеті – простір варіантів цифрового всесвіту. URL: https://carway.info/uk/magazine/issue/2020-01/zapchastyny-v-interneti-prostir-variantiv-cyfrovogo-vsesvitu (дата звернення: 04.01.2023).

Інтернет-ринок автозапчастин. URL: https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vRmHY2ZwnEhyD7Q5OMZTZ5u8zYGiScAumjrAm6ff-i4HNVty0GRZJuwzwSd3OhLrIWbZmitAvtYGW7a/pub?start=false&loop=false&delayms=5000&slide=id.gdace88c861_1_0 (дата звернення: 04.01.2023).

Ковальчук С.В., Дражниця С.А., Чорна Д.А. Діджитал-удосконалення комерційної діяльності підприємства на ринку автозапчастин. Підприємництво і маркетинг у формуванні національної безпеки за умов сучасних глобальних викликів: тези доповідей економічного науково-практичного форуму. Хмельницький : ХНУ, 2022. С. 234-240.

Комерційна діяльність : підруч. / за ред. проф. В.В. Апопія. Київ : Знання, 2008. 558 с.

Консолідований звіт про управління за 2020 рік групи компанії «УКРАЇНСЬКА АВТОМОБІЛЬНА КОРПОРАЦІЯ». URL: https://bit.ly/3hld70j (дата звернення: 09.01.2023).

Маркетинг : навч. посіб. / під редакцією С.В. Ковальчук. Львів : Новий світ-2000, 2018. 679 с.

Осмоляк Н.М. Трейд-маркетингові тенденції в Україні. Формування ринкових відносин в Україні. Серія: Економічні проблеми розвитку галузей та видів економічної діяльності. 2014. № 5. С. 115-119.

Офіційний сайт Державної служби статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 09.01.2023).

Офіційний сайт «УкрАвтопром». URL: https://ukrautoprom.com.ua/ (дата звернення: 09.01.2023).

Примак Т.О. Оцінка економічної ефективності комплексу маркетингових комунікацій. Системні методи керування, технологія та організація виробництва, ремонту і експлуатації автомобілів. Київ, 2013. Вип.12. С. 350-356.

Розумей С.Б., Юденко Г.Ю., Гончарова О.А. Сучасні тенденції використання трейд-маркетингу на виробничих та торговельних підприємствах. URL: http://dspace.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/36988/1/33.pdf (дата звернення: 10.01.2023).

Тенденції ринку автомобілів у 2022 році. URL: https://autogeek.com.ua/tendentsii-rynku-avtomobiliv-u-2022-rotsi/ (дата звернення: 10.01.2023).

Трейд-маркетинг: його інструменти і стратегії. Акції торгового маркетингу. URL: https://koloro.ua/ua/blog/brending-i-marketing/trejd-marketing-ego-instrumenty-i-strategii.-akcii-torgovogo-marketinga.html (дата звернення: 10.01.2023).

Тренди ринку 2018: що робитимуть дистриб’ютори запчастин. URL: https://www.elit.ua/news-and-stock/news/2734-trendi-rinku-2018-csho-robitimut- (дата звернення: 10.01.2023).

Череп А.В., Ортинська О.Л. Основні аспекти комерційної діяльності підприємств. Продуктивні сили і регіональна економіка. 2008. Ч. 1. С. 198-203.

Як війна вплинула на стан «залізних коней» українців і на що слід звертати увагу. URL: https://24tv.ua/viyna-rosiyi-ukrayinoyu-zapchastini-do-avto-remont-avtomobilya_n2082407 (дата звернення: 11.01.2023).

Androshchuk H. COVID-19: vplyv na elektronnu komertsiyu. [COVID-19: impact on electronic commerce]. Vseukrayinsʹke profesiyne yurydychne vydannya «Yurydychna hazeta». Available at: https://yur-gazeta.com/publications/practice/medichne-pravo-farmacevtika/covid19-vpliv-na-elektronnu-komerciyu.html (accessed 04 January 2023).

Balabanova, L.V. and Hermanchuk A.M. (2004) Komertsiyna diyalʹnistʹ: marketynh i lohistyka [Commercial activity: marketing and logistics] : Tutorial. Kyiv: Profesional, 2004. 288 p.

Voychak, A.V. (1998) Marketynhovyi menedzhment [Marketing management] : Tutorial. Kyiv : Vyd-vo KNEU, 624 p.

Harkavenko, S.S. (2002) Marketynh [Marketing] : textbook. Kyiv : Libra, 705 р.

Zapchastyny v Interneti – prostir variantiv tsyfrovoho vsesvitu. [Spare parts on the Internet - the space of options of the digital universe]. Available at: https://carway.info/uk/magazine/issue/2020-01/zapchastyny-v-interneti-prostir-variantiv-cyfrovogo-vsesvitu (accessed 04 January 2023).

Internet-rynok avtozapchastyn. [Internet market of auto parts]. Available at: https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vRmHY2ZwnEhyD7Q5OMZTZ5u8zYGiScAumjrAm6ff-i4HNVty0GRZJuwzwSd3OhLrIWbZmitAvtYGW7a/pub?start=false&loop=false&delayms=5000&slide=id.gdace88c861_1_0 (accessed 04 January 2023).

Kovalʹchuk, S.V., Drazhnytsya, S.A. and Chorna, D.A. (2022) Didzhytal-udoskonalennya komertsiynoyi diyalʹnosti pidpryyemstva na rynku avtozapchastyn. [Digital improvement of the enterprise's commercial activity in the auto parts market]. Pidpryyemnytstvo i marketynh u formuvanni natsionalʹnoyi bezpeky za umov suchasnykh hlobalʹnykh vyklykiv: tezy dopovidey ekonomichnoho naukovo-praktychnoho forumu. Khmelʹnytsʹkyy: KHNU, Pp. 234-240.

Komertsiyna diyalʹnistʹ [Commercial activity] : textbook. / by Apopii, V.V. Kyiv : Znannya, 2008. 558 p.

Konsolidovanyy zvit pro upravlinnya za 2020 rik hrupy kompaniyi «UKRAYINSʹKA AVTOMOBILʹNA KORPORATSIYA». [Consolidated management report for 2020 of the group of companies "UKRAINIAN AUTOMOBILE CORPORATION"]. Available at: https://bit.ly/3hld70j (accessed 09 January 2023).

Marketynh [Marketing]: Tutorial. / by Kovalʹchuk, S.V. Lʹviv : Novyi svit-2000, 2018. – 679 p.

Osmolyak, N.M. (2014) Treyd-marketynhovi tendentsiyi v Ukrayini. [Trade-marketing trends in Ukraine]. Formuvannya rynkovykh vidnosyn v Ukrayini. Seriya: Ekonomichni problemy rozvytku haluzey ta vydiv ekonomichnoyi diyalʹnosti. Vol 5. Pp. 115-119.

Ofitsiynyy sayt Derzhavnoyi sluzhby statystyky Ukrayiny. [Official website of the State Statistics Service of Ukraine]. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed 09 January 2023).

Ofitsiynyy sayt «UkrAvtoprom». [Official website of "UkrAvtoprom"]. Available at: https://ukrautoprom.com.ua/ (accessed 09 January 2023).

Prymak, T.O. (2013) Otsinka ekonomichnoyi efektyvnosti kompleksu marketynhovykh komunikatsiy. [Evaluation of the economic effectiveness of the marketing communications complex]. Systemni metody keruvannya, tekhnolohiya ta orhanizatsiya vyrobnytstva, remontu i ekspluatatsiyi avtomobiliv. Kyiv, Vol. 12. Pp. 350-356.

Rozumey, S.B., Yudenko H.Yu. and Honcharova O.A. Suchasni tendentsiyi vykorystannya treyd-marketynhu na vyrobnychykh ta torhovelʹnykh pidpryyemstvakh. [Modern trends in the use of trade marketing in production and trade enterprises]. Available at: http://dspace.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/36988/1/33.pdf (accessed 10 January 2023).

Tendentsiyi rynku avtomobiliv u 2022 rotsi. [Car market trends in 2022]. Available at: https://autogeek.com.ua/tendentsii-rynku-avtomobiliv-u-2022-rotsi/ (accessed 10 January 2023).

Treyd-marketynh: yoho instrumenty i stratehiyi. Aktsiyi torhovoho marketynhu. [Trade marketing: its tools and strategies. Trade marketing promotions]. Available at: https://koloro.ua/ua/blog/brending-i-marketing/trejd-marketing-ego-instrumenty-i-strategii.-akcii-torgovogo-marketinga.html (accessed 10 January 2023).

Trendy rynku 2018: shcho robytymuʹ dystrybyutory zapchastyn. [Market trends 2018: what spare parts distributors will do]. Available at: https://www.elit.ua/news-and-stock/news/2734-trendi-rinku-2018-csho-robitimut- (accessed 10 January 2023).

Cherep, A.V. and Ortynska O.L. (2008) Osnovni aspekty komertsiynoyi diyalʹnosti pidpryyemstv. [Main aspects of commercial activity of enterprises]. Produktyvni syly i rehionalʹna ekonomika. Vol. 1. Pp. 198-203.

Yak viina vplynula na stan «zaliznykh koney» ukrayintsiv i na shcho slid zvertaty uvahu. [How the war affected the condition of the "iron horses" of Ukrainians and what should be paid attention]. Available at: https://24tv.ua/viyna-rosiyi-ukrayinoyu-zapchastini-do-avto-remont-avtomobilya_n2082407 (accessed 11 January 2023).

Article views: 272
PDF Downloads: 301
Published
2023-03-10
How to Cite
Kovalchuk, S. (2023). PROBLEM ASPECTS AND PROSPECTS OF THE DEVELOPMENT OF TRADE MARKETING IN THE AUTO PARTS MARKET OF UKRAINE. Transformational Economy, (1 (01), 28-34. https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-1-5